مهندس موفق الکترونیک

تشخیص حرکت انسان با سنسور PIR

سنسور هاي PIR  سنسورهايي هستند كه طول موج Infrared محيط اطراف را دريافت مي كنند. هر جسمي كه دمايش بالاتر از صفر درجه مطلق باشد داراي تشعشعات Infrared يا مادون قرمز است . اما اين موج داراي طول موج هاي مختلف براي درجه حرارتهاي متفاوت است .كاري كه اين سنسور انجام مي دهد در واقع دريافت اين امواج در رنج بدن انسان و تشخيص آن است .بدين وسيله شما يك آشكارساز حركت داريد كه فقط به حركات بدن انسان حساس است .در مسائل امنيتي ، مثل سنسورهاي حركت دزدگيرها مفيد است و در مسائل مربوط به بهينه سازي مصرف انرژي در بخش كنترل روشنايي در اثر وجود/عدم وجود انسان در محيط كاربرد دارد.سنسور PIR به هر جسم متحرکی که داری حرارت باشد.واکنش نشان می دهد.این جسم متحرک می تواند انسان یا حیوان باشد.

یک شخص که وارد میدان دید سنسور شده آشکار می شود در صورتیکه انرژی اینفرارد ارسالی بدن متجاوز با قسمتی از مدار که انرژی محیط قبلی دیده شده توسط سنسور را از محیط حفاظت شده را دارد، تداخل پیدا کند. حالا این بخش از چیپ نسبت به وقتیکه شخص وجود نداشت گرمتر شده است. حال اگر متجاوز حرکت کند یک نقطه داغ را روی سطح سنسور توسط آینه متمرکز کننده جابجا می کند. این حرکت انرژی رله را تخلیه و اتصال هشدار را برقرار می کند. به طور عکس اگر شخص سعی کند با گرفتن یک عایق حرارتی از روبروی سنسور عبور کند، یک نقطه سرد را روی سطح سنسور جابجا کرده و انرژی رله را تخلیه و هشدار را فعال می کند. تنها راه این است که عایق همدما با میدان دید قبلی سنسور باشد.

مطلب پیشنهادی:  تکنیک‌های اندازه‌گیری جریان با استفاده از سنسورهای مختلف جریان

به علت اینکه امواج حرارتی دریافتی از فاصله دور بسیار ضعیف است از یک لیز یا عدسی با نام Fresnel استفاده میشود.وظیفه این لنز متمرکز کردن امواج دریافتی در مرکز سنسور است .همچنین این لنز میتواند به صورت فیلتر هم عمل کند و امواج مزاحم را حذف کند.

یک پروژه برای مثال : این پروژه در رابطه با کنترل یک محیط به صورت اتوماتیک بوده یعنی به صورتی که اگر  فردی وارد یک محیط شود این دستگاه تشخیص داده و محیط را روشن نگه دارد و در صورتی که در یک محیط حرکتی از فردی نبود پس از گذشت یک مدت زمان خاصی محیط خاموش شود .نوع کار این دستگاه با حرکت انسان میباشد و محیط را از روی حرکت انسان روشن ویا خاموش قرار میدهد. این دستگاه کاربرد زیادی در صنایع دارد زیرا باعث جلوگیری از بین رفتن انرژی میشود.پس ما باید به کمک سنسوری حرکت انسان را در نظر گرفته که بعد از ان  به کمک  یک میکرو بتوانیم دستور روشن شدن و یا  خاموش شدن یک محیط را صادر کنیم.

 

تشخیص حرکت انسان با سنسور PIR

دانلود سرور اصلی
دانلود سرور کمکی

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 دیدگاه

  1. سلام
    شما کلاس هم رفتید یا خودتون یاد گرفتید..؟

  2. سلام احتیاج به اموزش دارم ، علاقه مندم ، لطفا ادامه بدید.

  3. با سلام
    اگه کسی برای مثال در زیر این سنسور خوابیده باشه این سنسور قادر به تشخیص آ ن هست

    • محمد حسین رفیعی

      اگر خوانده باشید نوشته سنسور تشخیص حرکت نه خوابیدن برای همین جواب شما (خیر) است

  4. اگه میشه قیمت سنسور رو بزارین

  5. سلام آقا میشه چهاردور ماشین تو پارکینگ مجزا از این سنسور ها گذاشت برا اینکه کسی نزدیک شد اژیربزنه ممنون میشم اگه تماس بگیرید ومعرفی کنید ۰۹۱۹۰۲۹۶۴۲۷