مهندس موفق الکترونیک

چرا فرکانس برق ۶۰ هرتز است؟

این مسئله یکی از اون مسائلی هستش که من حقیقتا نمیتونم از فکر کردن بهش دست بردارم اما وقتی کتاب تسلا : مردی فراتر از زمان خودش اثر  مارگارت چنی را مطالعه کردم متوجه شدم چرا شبکه برق امریکا ۶۰ هرتز (۱۱۰ ولت  AC )است.

منشا برق متناوب ۶۰ هرتز

منشا برق متناوب ۶۰ هرتز همونطور که خیلی ها میدونن به نیکولا تسلا مهندس مورد علاقه ما برمیگردد . که در زمان خودش رقابت شدیدی با توماس ادیسون داشت.
این بامزه است که تاریخ نکات ریزی را برای ما به جا می گذارد مانند استخدام کردن کودکان توسط ادیسون برای دزدیدن سگ ها و گربه های همسایه ها بنابراین اون می توانست با وصل کردن برق به اونها نشان بدهد که سیستم توزیع برق متناوب تسلا تا چه حد خطرناک است و برتری سیستم جریان مستقیم  DCخودش را اثبات کند.

چرا فرکانس برق ۶۰ هرتز است؟ ادیسون و تسلا

همچنین وصل کردن برق متناوب به فیل و فیلم گرفتن از آن و یا درست کردن صندلی برقی با برق متناوب و نامگزاری ان بنام “وستینگ هوس” برای اثبات برتری سیستم خودش میتوان یاد کرد.زیرا جورج وستینگ هوس از تسلا حمایت میکرد.

تمام این موضوعات چه ارتباطی با برق ۶۰ هرتز دارد ؟ خب زمانی که وستینگ هوس میخواست شبکه تغذیه برقی را با استفاده از انرژی جنبشی آبشار نیاگارا انجام دهداو نزد تسلا بازگشت زیرا تسلا قبل تر مزایا برق متناوب اثبات کرده بود و کمی راجع به موتورهای الکتریکی و توزیع برق میدانست .

مطلب پیشنهادی:  نواحی عملکرد ترانزیستور(فعال-اشباع-قطع)

او همچنین طبق انالیزها و بررسی های که داشت متوجه شد که برق ۶۰ هرتز با ولتاژ ۲۲۰ ولت متناوب بسیار موثرتر و بهتر است. درحالیکه مهندسان وستینگ هوس بر سر ۱۳۳ هرتز به توافق رسیده بودند.

چرا فرکانس برق ۶۰ هرتز است؟ موتور یا ماشین الکتریکی تسلا

چنی در کتابش میگوید:

“وقتی اون مهندسانش رو اگاه کرد اون موفق شد که انها را از اشتباهشون اگاه کنه و بعد از ماه ها ازمایشات پرهزینه و بی اثر اون ها راه خودشون رو ادامه دادند تا اینکه بالاخره حرف او را قبول کردند و موتور همونجور که باید کار کرد ۶۰ دور در دقیقه طبق اصول کنونی استاندارد جریان متناوب.
هنوزم با گذشت زمان اثبات کردن بهره و مزایا ۶۰ هرتز با احترام به موتور القایی تسلا سخت است.

تاریخ ما استانداردهای مارا تعیین میکند.

این مطلب را هم بخوانید : مفاهیم ولتاژ ، جریان و توان

انواع مقاومت های الکتریکی و کاربرد آنها

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. ۱- مگه توی ایران ۵۰ هرتز نیست؟
    ۲- یه جایی توی متن اشتباهی تایپ شده: 60 دور در دقیقه، بنویسید در ثانیه

  2. سپاس از زحماتتون.خدا قوتتان دهد