مهندس موفق الکترونیک

کانکتورهای الکتریکی-روش پرس کابلشو

کابلشو وسیله ای برای اتصال دادن مدارات به همدیگر از طریق اتصالات مکانیکی است. این اتصال ممکن است موقت یا دائمی باشد. صد ها نوع کانکتورهای الکتریکی وجود دارد. این کانکتورها ممکن است دو قطعه سیم را به هم یا یک سیم را به یک پایانه الکتریکی متصل کنند.

چگونگی بستن کابلشو به سیم

کلمه فشردن در اینجا به معنی متصل کردن دو قطعه فلز به هم از طریق تغییرشکل دادن یکی یا هر دوی آن ها برای نگه داشتن دیگری می باشد.

آچار پرس کابلشو

کانکتورهای الکتریکی-چگونگی بستن کابلشو به سیم

برای فشردن کانکتور ها به سیم نیاز به ابزار مخصوصی است. توجه کنید : دم باریک ابزار این کار نیست ! هم چنین چکش و گیره و خاربازکن یا سنگ های صاف . یک آچار پرس کابلشوی خوب در صورت استفاده صحیح یک جوش سرد بین سیم و لوله کابلشو ایجاد می کند. اگر یک اتصال درست و اصولی را از وسط به دو نیم کنید خواهید دید که سیم و کانکتور به یک جسم واحد تبدیل شده اند. استفاده از ابزار نامناسب این اتصال محکم را ایجاد نخواهد کرد.

چرا این سطح از حفاظت نیاز است ؟

یک اتصال ضعیف باعث ماندن حباب های هوا بین سیم و کانکتور می شود . این هوا باعث جمع شدن رطوبت و رطوبت باعث خوردگی ، خوردگی باعث مقاومت الکتریکی و مقاومت الکتریکی باعث ایجاد حرارت خواهد شد ، و در نهایت همه اینها ممکن است منجر به قطعی و شکست بشوند.

آچار پرس کابلشو

آچار بالایی اتصالات نحکم تری ایجاد خواهد کرد ، اما پایینی نیز کار خود را به خوبی انجام می دهد.

چندین مدل آچار پرس کابلشو وجود دارد ، بهترین آن ها که در عکس بالا روی دیگری نشان داده شده است ، دارای یک چرخ ضامن دار داخلی می باشد . هنگامی که دسته ها فشرده شوند آچار پرس کرده و از بازگشت فک های آچار جلوگیری می شود . هنگامی که به اندازه کافی فشار وارد شد ، چرخ ضامن دار آزاد شده و قطعه را آزاد می کند. این روش به ما اطمینان می دهد که فشار کافی به کانکتور اعمال شده است. این نوع از آچار هم چنین دارای دهانه‌ای عریض برای پوشش سطح بیشتری از کانکتور می باشد.

مطلب پیشنهادی:  مقدمه ای بر RFID

آچار پایینی نیز می تواند تقریبا به همان نتایج برسد اما هنگام استفاده از آن باید بسیار مراقب بود. این مدل آچار پرس معمولا ضعیف تر است. هنگام کار با آن باید از روی هم قرارگرفتن فک های آن اطمینان حاصل کرد. ناهماهنگی فک ها باعث ضعف در اتصال خواهد شد. با گذشت زمان و فرسودگی تدریجی ناشی از استفاده عادی نیز فک ها از هم جدا خواهند شد ودیگر به طور کامل بسته نخواهند شد. به طور کلی فشار دادن این مدل تا جای ممکن برای انجام دادن کار کافی است.

پرس کردن کانکتور

چندین نظر در مورد استفاده از سیم تک رشته در این نوع اتصالات وجود دارد . بسیاری باور دارند که پرس کردن سیم تک رشته باعث ضعیف شدن سیم در یک نقطه خواهد شد که می تواند باعث قطعی شود. هم چنین احتمال لق شدن اتصال در سیم تک رشته بیشتر است زیرا سیم شکل ترمینال را به خوبی به خود نمی گیرد. اگر مجبور به استفاده از سیم تک رشته هستید ، بهتر است بعد از پرس آن را لحیم کنید.

ابتدا ، سایز سیم مناسب ترمینال را انتخاب کنید. سپس سیم را به اندازه طول بخش استوانه ای کابلشو که معمولا حدود 4/1 اینچ است لخت کنید. اگر سیم لخت شده بدون هیچ فضای آزادی یا خیلی کم در بخش استوانه ای جای میگیرد آن گاه اندازه کانکتور مناسب است.

مطلب پیشنهادی:  انواع اتصالات مداری مقاومت‌ ها

کانکتورهای الکتریکی کابلشو

یک نسبت طول سیم به قسمت فلزی خوب

به یاد داشته باشید : اگر سیم در قسمت استوانه ای جا نمی شود ، یا به شدت لق است ، سایز سیم یا کانکتور به اشتباه انتخاب شده است. اکنون سیم باید وارد قسمت استوانه ای شود تا عایق قسمت انتهایی استوانه را لمس کند.

کانکتورهای الکتریکی-روش پرس کابلشو

نکته خوب : سیم مقدار خیلی کمی از قسمت استوانه ای طولانی تر است.

سیم و کابلشو سپس وارد آچار می شوند. رنگ عایق کابلشو باید با رنگ روی آچار تطبیق داده شود . اگر رنگ کابلشو قرمز است ، از قسمتی از آچار که با نقطه قرمز رنگ مشخص شده است استفاده کنید. به طور جایگزین اگر آچار کد های رنگی ندارد از علامت های شماره گیج در کنار آن استفاده کنید.

کابلشو باید به صورت افقی با قسمت استوانه ای به سمت بالا قرار گیرد. سپس آچار نسبت به کابلشو قائمه گرفته می شود و روی قسمت استوانه ای در نزدیک ترین محل به حلقه(یا نوع دیگر اتصال) قرار می گیرد. برای اتمام پرس کردن آچار با نیرویی قابل توجه فشده می شود. به طور کلی تقریبا غیر ممکن ات که بتوان یک اتقال را بیش از حد پرس کرد.

کانکتورهای الکتریکی-چگونگی بستن کابلشو به سیم

بعد از تکمیل پرس  ، سیم و کابلشو باید در تلاش برای جدا کردن آن ها از هم با نیرویی بزرگ دوام بیاورند و هم چنان به هم متصل بمانند. اگر این دو از هم جدا شوند ، نشان دهنده این است که درست به هم متصل نشده بودند. بهتر است اتصال اکنون خراب شود تا بعد از اینکه در محل کار خود نصب شده باشد. در زیر جدول مشخصاتی نظامی برای اتصالات پرس شده آورده شده است.

مطلب پیشنهادی:  دیودهای اپتوالکترونیکی(فوتودیودها،سلول خورشیدی،دیود نورافشان و دیود لیزری)

جدول مشخصاتی نظامی برای اتصالات پرس

اشتباهات رایج در پرس کابلشو

گیج کانکتور برای سیم یا سیم با سایز اشتباه برای کانکتور

پرس کابلشو

اتصال غلط. سایز کابلشو برای گیج سیم انتخاب شده بسیار کوچک است.

مراقب باشید که عایق را بیش از حد بلند نبرید.

پرس کابلشو

مقدار زیادی عایق برداشته شده و سیم لخت بیرون مانده.

همچنین شایان توجه است که با اینکه لزوما خطرناک نیست ، اما سیم نباید خیلی از بخش استوانه ای کابلشو بیرون بزند. اگر این اتفاق رخ داد توصیه می شود که آن را کوتاه کنید.

سیم لخت اضافی

سیم لخت اضافی باید کوتاه شود.

اکنون با سیم الکتریکی و کاربردهای آن در دنیای الکترونیک آشنایی پیدا کرده اید . اگر در حال نمونه سازی هستید یا بازسازی یا ساخت محصول نهایی تان ، سیم می تواند بهترین دوست شما باشد.

Source: sparkfun

حال مطلب آموزشی مفید : چگونه یک شماتیک را بخوانیم؟ نقشه خوانی مدارات الکترونیکی را هم بخوانید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *