در الکترونیک آنالوگ توسط rezayazdani
سلام. من میخوام با موج PWM تولید شده توسط آردوینو، یک ال ای دی نواری 12 ولت رو کنترل کنم.

از bc547 و bc547A استفاده کردم، جریان خیلی کمی رو رد میکنه. حتی زمانی که از PWM استفاده نمیکنم و به صورت digitalWrite پین رو HIGH میکنم هم نور کمی از این دو مدل ترانزیستور رد میشه.

جریان زیادی هم مصرف نمیکنم، کمتر از نیم متر ال ای دی نواری RGB هست.

و مثلا زمانی که دستم رو روی سیم ها میذارم، نورش کمی بیشتر میشه.

میشه ترانزیستور یا ماسفت مناسب بهم معرفی کنید ؟

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط jahandideh

سلام، من در پروژه ( پروژه کنترلر RGB LED با بلوتوث موبایل ) از  ترانزیستور ماسفت IRF540 استفاده کردم راضی بودم.

توسط rezayazdani
این مدل رو خریدم و بعد از استفاده مشاهده کردم تا مثلا 5 ثانیه درست کار میکنه. و به مراتب نورش کمتر و کمتر میشه و در نهایت خاموش میشه.

و ربطی هم به ریستارت شدن آردوینو نداره و بعد از ریستارت هم همین مشکل هست.

فارغ از PWM، با digitalwrite هم انجام دادم به مراتب نورش کمتر و کمتر میشه. و خاموش میشه.
0 امتیاز
توسط alitaroosheh
شام برای اینجور مسائل باید از لود سوئیچ استفاده کنید. معمولا باید P-Channel Mosfet استفاده کنید که مثل یه رله پرسرعت کار کنه. برای این کار توی گوگل سرچ کنید load switch with p-channel mosfet کلی جواب درست و بدرد بجور براتون میاد.

اینجوری میتونید PWM هم بدید به مصرف کننده و از طرفی جریان دهی بسیار مناسبی دارن. رنج وسیعی از ماسفتهای نوع مثبت هستن که جواب شما رو میده مثل FDN360 یا NDS356 این نمونه ها خیلی کوچیک هستن با جریان مناسب اما اکه جریان و ولتاژ بالاتری دارید توسعه میکنه توی سایتهایی مثل digikey.com مشخصات رو بدید و یه نمونه رو انتخاب کنید.
توسط rezayazdani
از مواردی که فرمودید یکیشون که در سایت های ایرانی موجود نبود. گزینه دیگر هم مربوط به لامپ خودرو بود، مطمئنید برای پروژه آردوینو که با PWM هست جوابگوئه؟
توسط alitaroosheh
چرا توی فروشگاه های ایرانی نیست؟

https://www.javanelec.com/Shops?searchFilter=fdn360#

این ترانزیستور تا 2 آمپر جواب میده ولی اگه جریان مورد نظرتون بالاست از IRF7416 هم میتونید استفاده کنید تا 10 آمپر به گفته دیتاشیت اما یادتون نره همیشه باید یه بازه ای کمتر از حرف دیتاشیت جریان بکشید و مساله گرما رو درنظر بگیرید چون گرما قاتل نیمه هادیها هستش.

ماسفت دقیقا برای PWM خیلی گزینه مناسبیه
...