در آردوینو توسط ali_tabatabai
سلام ببخشید یه سوال داشتم که خیلی کاربردی و مهم هست و خیلی جاها لازمه بلد باشیم.

مداری که دارای میکروکنترلر یا آردوینو هست رو به برق (برای مثال ۵ ولت و ۱ آمپر) زدیم و برنامه داره درست و بدون نقص در مدار اجرا میشه (در مدار چند تا خازن الکترولیتی به صورت موازی وجود دارد که تا چند ثانیه بعد از قطع شدن برق، آردوینو رو روشن نگه دارد) خب داشتم می گفتم: که ناگهان برق خونه قطع میشه و دیگر در آردوینو یا میکرو جریان قطع میشه؛ این جا می خوام یه مداری بچینم که همین که جریان ورودی کل قطع شد به آردوینو یه اطلاع بده و آردوینو تا چند ثانیه که خازن ها روشن نگهش می دارند سریع همه مقدار داخل متغیر ها رو در حافظه EEPROM ذخیره کند و بعد خاموش شه اینجوری هم در مصرف حافظه EEPROM صرفه جویی میشه و هم مقدار داخل متغیر ها رو از دست ندادیم و وقتی دوباره جریان وصل بشه کار از ادامه برنامه شروع بشه.

من قطعات و طریقه نصبشون در مدار اون قسمت رو لازم دارم اگر کسی میدونه لطفا کمک کنه خیلی ممنون فقط راه حل کاملا استاندارد باشه و به قطعات و مدار آسیب نزنه

کارم گیره

خیلی ممنون از لطفتون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط jahandideh

سلام، بحثی که شما مطرح کردین طراحی یک UPS است حتی در ابعاد کوچک. روش‌های صنعتی و حرفه‌ای دارد و باید مطالعه کنید ولی بصورت خیلی ساده شما یک یا یکسری خازن بزرگ یا سوپرخازن باید در مدار بذارید. در ورودی مدار دیود بذارید و خازن را بعد از دیود قرار بدید و با ADC ولتاژ قبل از دیود و بعد از خازن را همیشه چک کنید و حس کردین داره کم میشه سریع کار‌های خود را انجام دهید. البته میکروکنترلرهای جدید با ۳.۳ هم کار می‌کنن و اگر ورودی شما ۵ ولت است شاید بتونید بازه زمانی بین این دو سریع کارهای خود را انجام دهید. البته همه‌ی این موارد تئوری ذهنی بودن که بهتره خودتان مقداری روی UPS ها و مدارات آن تحقیق کنید و بعد اقدام به پیاده سازی کنید.

روی ابرخازن‌ها هم تحقیق کنید و بزودی یک پروژه می‌ذاریم سایت شاید براتون مفید باشه.

لینک مقاله: ابرخازن ها – ساخت UPS با ابرخازن

(بروزرسانی شد)

...