در میکروکنترلر ها توسط

سلام من میخوام میکروکنترلر AVR رو شروع کنم و یاد بگیرم. شما دوره ای دارین که از صفر تا صد AVR رو آموزش بده؟ البته میخوام پیش نیازهایی که یادگیری این میکروکنترلر لازم داره مثل زبان C و الکترونیک و ... هم در دوره باشه

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط jahandideh

سلام، خیلی هم عالی همیشه شروع مسیر سخت است ان شا الله که موفق میشین. ما خودمان دوره جامعی برای AVR بصورت پکیج یکجا نداریم ولی یکسری درس رایگان در سایت داریم که نهایتا به مسیر شما کمک می‌کنه و تقریبا کامل هستش در ادامه توضیحاتش را خدمتون عرض می‌کنم. البته وب‌سایت‌های آموزشی دیگر که در کار تولید آموزشی‌های ویدیویی هستن درس‌هایی را دارن ولی یجا نیستش در آخر به یکی مورد از وب‌سایت فرادرس اشاره می‌کنم.

مراحل یادگیری

 برای یادگیری برنامه‌نویسی میکروکنترلرهای AVR و طراحی برد‌ با میکروکنترلرهای AVR بنظرم مراحل زیر را باید طی کنید. البته به این مراحل، زیر مراحل دیگری هم می‌توان اضافه کرد ولی من سعی می‌کنم در حد مبتدی بحث را شروع کنید و خود به خود به مراحل بالا خواهید رسید.

یادگیری مفاهیم پایه الکترونیک

یکی از اساسی ترین کارها یادگیری مفاهیم پایه الکترونیک است. شما باید قطعات الکترونیک را بشناسید، ولتاژ، جریان و توان را درک درک کنید. بتونید شماتیک را بخوانید. قطعات را درک و از روی دیتاشیت حداقل پایه‌ها را تشخیص بدید. در این راستا ما یک درس رایگان داریم که بالای ۳۰جلسه است و مطالب جدید هم بهش اضافه می‌شه.

یادگیری نرم افزار شبیه سازی

بهتر است در این هنگام برای درک بهتر از نرم افزارهای شبیه سازی استفاده کنید. از جمله این نرم افزارها به پرتئوس و ارکد پی‌اس‌پایس میشه اشاره کرد که پروتئوس راحت‌تر است.

یادگیری مدار منطقی

در ادامه باید بحث‌های الکترونیک دیجیتال را هم یادبگیرید که مهمترین آن‌ مدار منطقی است. مدار منطقی کتاب و فیلم‌های آموزشی پولی و رایگان زیادی دارد ولی برای شروع شاید مقاله زیر کافی باشد. ولی برای موارد پیشرفته بنظر یادگیری مطالب پیشرفته آن کمک زیادی به شما خواهد کرد.

یادگیری زبان C

بنظر شخصی من زبان C را یادبگیرید بقیه زبان‌ها را راحتر یادمیگیرید و برای برنامه نویسی میکروکنترلرها اساسا از این زبان و برادرش زبان ++C استفاده می‌شه. در این راستا هم ما یک در کامل زبان C رایگان داریم که می‌تونید شروع کنید و یادبگیرید.

یادگیری AVR

حال مرحله یادگیری خود میکروکنترلرهای AVR است. در این راستا هم فیلم‌های آموزشی و مطالب فراوانی توسط افراد مختلف تهیه شده و بصورت رایگان یا پولی قابل دسرس هستن. من خودم با مقالات زیر و یک کتاب یادگرفتم.

بررسی و انجام پروژه‌های AVR

در ادامه بهتر است نمونه‌ پروژ‌های AVR را ببینید و شماتیک و کد آنها را بررسی کنید. برای اینن منظور لینک‌های زیر خیلی مفید هستن.

یادگیری طراحی شماتیک و PCB

خود حتما نیاز دارید بردخودتان را هم طراحی کنید برای این منظور نرم افرارهای مختلفی است ولی نرم افزار آلتیوم و ایگل بنظر گزینه‌های خوبی هستن و برای هر دو مورد آموزش‌‌های مربوطه در سایت موجود است.

چاپ برد مدار چاپی یا PCB

حال که برد خود را طراحی کردین نیاز است آن را چاپ کنید در این مسیر بهتر است خودتان آن را چاپ کنید یا از شرکت‌های چاپ برد مدار چاپی کمک بگیرید.

برید مرحله بعد. موفق باشید.

...