مهندس موفق الکترونیک

انواع حافظه های پرکاربرد ( SRAM – DRAM – NAND Flash – NOR Flash )

اگر با طراحی سیستم های مبتنی بر میکروکنترلر و میکروپروسسور آشنایی داشته باشید حتما تا به حال نام حافظه هایی مانند Flash یا SRAM و … به گوشتان خورده است. در این مطلب می خواهیم نگاهی اجمالی به برخی از پرکاربردترین حافظه ها داشته باشیم.

انواع حافظه های پرکاربرد

دسته بندی نواع حافظه

به طور کلی حافظه ها را می توان به دو دسته حافظه های موقت یا فرار (volatile) و حافظه های دائمی یا غیر فرار (nonvolatile) تقسیم بندی نمود.

انواع حافظه های پرکاربرد

حافظه غیر دائمی

در این نوع از حافظه داده های ذخیره شده پس از قطع برق در حافظه باقی نمی ماند. به این دسته از حافظه ها به اصطلاح RAM گفته می شود. دو نوع رایج از این حافظه عبارت است از:

Static RAM یا SRAM

این نوع از حافظه ها با استفاده از ترانزیستور به عنوان کلید ساخته می شود. مزیت این نوع از حافظه سرعت بالا و عیب آن ظرفیت های کم در مقایسه با حافظه های DRAM می باشد. از جمله کاربردهای این نوع از حافظه ها در حافظه کش CPU ها می باشد که نیاز به سرعت بالا می باشد. شکل زیر یک نمونه از این حافظه را نشان می دهد.

انواع حافظه های پرکاربرد

Dynamic RAM یا DRAM

این نوع از حافظه ها با استفاده از ظرفیت خازنی ترانزیستورها ساخته می شود. مزیت این نوع از حافظه ظرفیت های بالا در مقایسه با حافظه های SRAM و عیب آن سرعت پایین آن و نیاز به refresh یا تجدید داده در آن می باشد. (همان طور که می دانید خازن پس از مدتی دشارژ می شود و برای باقی ماندن بار در آن باید مجددا شارژ شود). از معروف ترین این نوع از حافظه ها نوع SDRAM می باشد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش Verilog - ماژول‌ها

حافظه دائمی

در این نوع از حافظه داده های ذخیره شده پس از قطع برق در حافظه باقی می ماند. این حافظه ها نیز خود به دسته تقسیم بندی می شوند :

حافظه های فقط خواندنی

این حافظه ها که تقریبا کاربرد زیادی ندارند تنها یکبار در کارخانه نوشته می شود و پس از آن قابلیت نوشتن مجدد را ندارند.

حافظه های قابل برنامه ریزی

این حافظه ها قابلیت خواندن و نوشتن را دارند که تعداد این عملیات با توجه به نوع حافظه و سازنده آن مقدار مشخصی است. از جمله پرکاربرد ترین این حافظه ها دو نوع NAND Flash و NOR Flash می باشد. شکل زیر نمونه ای از این نوع حافظه را نشان می دهد.

انواع حافظه های پرکاربرد

انواع مختلفی از حافظه ها وجود دارد و نکات زیادی در مورد آنها وجود دارد اما این مطلب امیدوارم مقدمه ای بر مطالعه و آشنایی شما با این موضوع بوه و برایتان مفید واقع شده باشد. در ادامه توصیه میکنم نوشته مدار منطقی – منطق دیجیتال و آموزش FPGA را هم بخوانید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه

  1. سلام.در عکس به اشتباه حافظه داعمی رو نوشتید volatile وبلعکس. ممنون از مطالبتون

  2. سلام
    ممنون از مطلبتون
    میخواستم بدونم آیا میشه شماره رو بعد از گرفتن از سریال مانیتور داخل فلش اتمگا ریخت یا این کار فقط با ایپرام امکان پذیره؟