مهندس موفق الکترونیک

راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک

واژه‌ آلتراسونیک به معنی صدا‌هایی است که در محدوده‌ای بیشتر از 20 کیلوهرتز تولید می‌شوند و توسط گوش انسان قابل شنیدن نیستند. تولید هر صدایی سبب انتقال مولکول‌های هوا و به هم فشرده شدن آن‌ها‌ می‌شود؛ به همین دلیل فشار هوا دچار تغییرات شده و انرژی به کمک ذرات موجود در هوا جابه‌جا خواهد شد. ارتعاشات ایجاد شده در اثر صدا، به صورت موج شکلی حرکت‌ می‌کنند که طول و حرکات این موج را به عنوان فرکانس صوت می‌شناسیم؛ عملکرد ماژول‌ آلتراسونیک نیز بر طبق همین گفته‌ها است.

ماژول‌ آلتراسونیک صدایی را تولید و توسط فرستنده خود ارسال‌ می‌کند که با برخورد به هر جسمی بازگشته و به گیرنده ماژول‌ می‌رسد؛ در نتیجه به کمک محاسبه مدت زمان رفت و برگشت امواج صدا،‌ می‌توان فاصله میان ماژول و اجسام را محاسبه کرد. ماژول‌ آلتراسونیک انواعی از مدل‌های مختلف را داشته که در ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند؛ از این جهت در این مطلب راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک را بررسی خواهیم کرد.

راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک

آشنایی کلی با ماژول‌ آلتراسونیک

اساس کار ماژول‌ آلتراسونیک به صورت انتشار صدا است. دو بخش اصلی در این ماژول، فرستنده و گیرنده آن هستند که فرستنده صدایی را در محدود 23 کیلوهرتز تا 40 کیلوهرتز را تولید کرده و منتشر‌ می‌کند. صدای تولید شده در هوا حرکت کرده و با برخورد به هر جسمی که در مسیرش قرار گرفته باشد، به سمت گیرنده باز‌ خواهد گشت. امواج ترک شده توسط فرستنده شبیه نور لیزر هستند که اندازه‌گیری زاویه پرتو و گسترش آن مهم است. با دور شدن امواج از فرستنده، دامنه تشخیص به صورت عمودی مانند نور یک چراغ‌قوه افزایش پیدا‌ می‌کند که به دلیل این تغییرات، مشخصات پوشش به‌ عنوان زاویه/عرض پرتو غیر از ناحیه استاندارد تشخیص را باید در نظر گرفت.

مطلب پیشنهادی:  سشوار صنعتی چیست؟

زمان رفت و برگشت به این صورت به ما کمک خواهد کرد تا فاصله اجسام را محاسبه کنیم؛ زیرا صداها در دمای اتاق با سرعت 343 متر بر ثانیه حرکت‌ می‌کنند و امکان اندازه‌گیری را به ما‌ می‌دهد.

فاصله= (زمان سپری شده * 343) / 2

برای رسیدن به فاصله اجسام از فرمول بالا کمک‌ می‌گیریم که نتیجه به دست آمده بر حسب متر است. تقسیم بر 2 به دلیل زمان سپری شده انجام می‌شود که در مدت زمان رفت و برگشت سپری شده است.

ماژول‌ آلتراسونیک در خصوص چه نوع از اشیایی کاربرد دارد؟

  • ماژول‌ آلتراسونیک را برای مایعات با هر حالتی، مثل شفاف و کدر یا رنگی و بی‌رنگ، به کار‌ می‌گیرند. با توجه به این ویژگی از ماژول در بسیاری از کارخانه‌ها به منظور اندازه‌گیری سطح، تشخیص پر یا خالی بودن انواع بطری، قوطی و ظروف استفاده‌ می‌کنند.
  • به کمک سنسور‌ آلتراسونیک‌ می‌توان رنگ را نیز تشخیص داد؛ زیرا حساسیتی در زمینه رنگ ندارد.
  • امکان اندازه‌گیری موادی چون پارچه، چرم و فوم نیز توسط ماژول ممکن است.
  • اشیای شفاف همچون شیشه، فویل نازک یا پلاستیک را‌ می‌توان توسط این سنسور برای بسته‌های پلاستیکی حاوی نان و محصولات گوشتی، لایه‌های کوچک پیچیده شده در اطراف پنیر یا وجود فویل مهروموم روی بسته‌بندی تشخیص داد.
  • تفاوت در شکل نیز برای این ماژول محدودیت ایجاد‌ نمی‌کند؛ بنابراین آن را در محصولات فله‌ای نیز به کار‌ می‌گیرند. از این محصولات فله‌ای می‌توان به عنوان تعیین اندازه برای سطح شن و ماسه، درجه پر شدن کیسه‌ها و ظرف‌ها یا اندازه‌گیری سطح گرد و غبار اره یا براده‌های چوب مثال زد.
  • وجود یا عدم وجود کنتراست نیز از عوامل دیگری است که تفاوتی در عملکرد ماژول‌ آلتراسونیک ایجاد نخواهد کرد. این ماژول به حدی دقیق است که اجسام هم‌رنگ روی هم، کنتراست کم یا بدون کنتراست را تشخیص‌ می‌دهد. به عنوان مثال وجود گرانول‌های لاستیکی در سطل ذخیره‌سازی سیاه یا تشخیص قطعات فولادی ضدزنگ در سینی مخزن فولاد ضدزنگ را‌ می‌توان بیان کرد.
ماژول‌ آلتراسونیک

کدام مدل از ماژول‌ آلتراسونیک را برای خرید انتخاب کنیم؟

تفاوتی که‌ می‌توان برای انواع ماژول‌ آلتراسونیک معرفی کرد، مربوط به شکل و اندازه آن و همچنین قابلیت اندازه‌گیری در بازه‌ای از فواصل مختلف است. در برخی از این مدل‌ها ویژگی‌های اضافی دیگری مثل پایه تنظیم کننده یا تأخیر بازگشت نیز در نظر گرفته شده که پیش از تهیه و انتخاب از میان آن‌ها باید راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک را به صورت کامل بررسی کنید:

مطلب پیشنهادی:  نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز

ماژول‌ آلتراسونیک SRF02:

بازه اندازه‌گیری تعیین شده برای این مدل از ماژول بین 2 سانتی متر تا 6 متر مشخص‌ می‌شود که خروجی دیجیتالی را برای سنجش فاصله ارائه‌ می‌کند.

ماژول‌ آلتراسونیک SRF04:

سنجش فاصله در این مدل بین بازه 3 سانتی متر تا 4 متری است و خروجی دیجیتال و آنالوگ را فراهم خواهد کرد.

ماژول‌ آلتراسونیک SRF05:

همچون مدل قبل، اندازه‌گیری را در بازه 3 سانتی‌متر تا 4 متری با خروجی دیجیتال و آنالوگ ارائه کرده اما با پایه‌های تنظیم کننده فرکانس و تأخیر بازگشت امواج با مدل‌های قبلی تفاوت‌ دارد.

ماژول‌ آلتراسونیک SRF06:

ویژگی پایه‌های تنظیم کننده فرکانس و تاخیر بازگشت امواج در این مدل نیز قرار داده شده که بازه‌ای بین 2 سانتی متر تا 6.5 متری را اندازه‌گیری‌ می‌کند و خروجی از نوع دیجیتال و آنالوگ تحویل‌ می‌دهد.

ماژول‌ آلتراسونیک SRF08:

اندازه‌گیری ماژول فاصله سنج در حدود 3 سانتی متر تا 4.5 متر است و خروجی دیجیتال و آنالوگ و تعیین تأخیر بازگشت امواج و پایه‌های تنظیم فرکانس به روند تعیین فاصله کمک خواهد کرد.

ماژول‌ آلتراسونیک SRF10:

می‌توان از این ماژول‌ آلتراسونیک برای اندازه‌گیری فاصله از 3 سانتی متر تا 6.5 متر استفاده کرد که تمام ویژگی‌های ایجاد خروجی دیجیتال و آنالوگ و پایه‌های تنظیم فرکانس و تأخیر بازگشت امواج را دارا است.

انواع ماژول‌ آلتراسونیک در جم ترونیک

شما‌ می‌توانید انواعی از ماژول آلتراسونیک ذکر شده در این مطلب را بسته به نیاز خود از فروشگاه معتبر جم ترونیک تهیه کنید. راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک به شما کمک‌ می‌کند تا انتخاب درستی را بسته به نیاز پروژه خود داشته باشید. فروشگاه جم ترونیک علاوه بر ماژول‌ آلتراسونیک، نیازمندی‌های متفاوت حوزه الکترونیک مثل ماژول آمپلی فایر، ماژول پاور بانک، سنسورها، خازن، میکروکنترلر و غیره را برای فروش گذاشته است تا با اطمینان از اصل بودن کالا و قیمتی عالی در میان نمونه‌های موجود بازار، خرید آنلاین ماژول و سایر قطعات را با تحویل در زمانی کوتاه تجربه کنید.

مطلب پیشنهادی:  مقایسه ساعت هوشمند شیائومی مدل Mibro T1 با ساعت هوشمند ترایتو مدل LG59 Ultra

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *