مهندس موفق الکترونیک

زبان جاوا؛ زبان برنامه نویسی همه منظوره

زبان جاوا را می‌توان زبانی ساده، پرطرفدار و قابل اعتماد توصیف کرد. به طور کلی برنامه‌هایی که به کمک جاوا ساخته می‌شوند، بر روی بیش از 56 میلیارد دستگاه در جهان از کامپیوتر شخصی، تلفن همراه، تبلت، ساعت و کارت اعتباری گرفته تا تلویزیون هوشمند، دوربین‌های دیجیتال، کنسول‌های بازی و خودپرداز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه نویسی جاوا با زبانی همه منظوره که قابلیت اجرا بر روی انواع پلتفرم‌ها را دارد، انجام می‌شود. ضمنا جاوا در همه رنکینگ‌های معتبر برای زبان‌های برنامه‌نویسی، همیشه در بین سه زبان برتر بوده و از محبوبیت فراوانی در بین برنامه نویسان برخوردار است. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که جاوا چیست و چه کاربردی دارد.

زبان جاوا؛ زبان برنامه نویسی همه منظوره

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

برنامه جاوا چیست؟ جاوا در واقع نوعی زبان برنامه نویسی همه منظوره، شی گرا و کلاس‌گرا است که با هدف وابستگی‌های کمتر پیاده‌سازی شده است. در حقیقت جاوا و کدهای برنامه نویسی جاوا با این هدف شکل گرفته‌اند که برنامه‌نویسان یک کد را یک مرتبه بنویسند و هر جا تمایل داشتند از آن کد استفاده کنند.

این به معنای آن است که کدهای کامپایل شده جاوا بر روی هر پلتفرمی که از جاوا پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده می‌باشد. بدون اینکه احتیاجی به کامپایل مجدد آن وجود داشته باشد. این زبان برنامه نویسی تا حدی به C و ++C شباهت دارد با این تفاوت که استفاده از آن آسان‌تر بوده و امکان ساخت برنامه‌هایی قدرتمند به کمک آن وجود دارد.

jdk یا کیت توسعه جاوا شامل مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه نرم افزار و کتابخانه‌های قابل پشتیبانی است که با محیط زمان اجرا جاوا و ماشین مجازی جاوا ترکیب می‌شود. jvm نیز همان ماشین مجازی جاوا است که مجموعه‌ای از برنامه‌های نرم‌افزاری و ساختمان‌داده‌هایی است که برای مدلسازی ماشینی مجازی اجرای برنامه‌های سایر رایانه‌ها و اسکریپت‌های سایر سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم هنگام خرید رقص نور

منظور از هاست جاوا چیست؟ سرویسی است که مخصوص توسعه‌دهندگان جاوا طراحی شده است. هاست جاوا اصولا نوعی ماشین مجازی کانفیگ شده و امن است که بر روی یک پنل هاستینگ متناسب با زبان جاوا نصب می‌شود و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

یکی از سوالات رایج افرادی که به تازگی آموزش زبان جاوا را آغاز کرده‌اند، تفاوت میان جاوا و جاوا اسکریپ است. به طور کلی هیچ رابطه فنی میان جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد و می‌توان گفت این دو زبان کاملا مستقل هستند. جاوا اسکریپت از طرف نت اسکیپ (Netscape) در دهه 90 میلادی توسعه یافته است و در ابتدا LiveScript نامیده می‌شد. زمانی که نت اسکیپ دید هیچ کس از LiveScript استفاده نمی‌کند و جاوا محبوبیت روزافزونی دارد، نام آن را به جاوا اسکریپت تغییر داد تا بتوانند از این موج محبوبیت جاوا بهره‌مند شوند. در واقع این ایده موفق بود و باعث شهرت جاوا اسکریپت نیز شد.

از لحاظ فنی هیچ گونه رابطه‌ای میان این دو وجود نداشته و تنها دارای تشابه اسمی می‌باشند. شاید تنها شباهت فنی که میان جاوا و جاوا اسکریپت وجود دارد این است که هر دو آن‌ها دستور زبان خود را از زبان برنامه‌نویسی C گرفته‌اند. به همین دلیل اگر با جاوا آشنا باشید، در این صورت یادگیری جاوا اسکریپت آسان خواهد بود و بالعکس.

نصب جاوا چه مزایایی دارد؟

مزایا و معایب جاوا چیست؟ و دانلود جاوا چه امکاناتی را در اختیار کاربران آن قرار خواهد داد؟ اولین مزیت جاوا شی گرا بودن آن است. جاوا، برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object-oriented) را به طور کامل پذیرفته است. برنامه‌نویسی شی‌گرا در واقع سبکی از کدنویسی است که در آن نه تنها انواع داده و ساختمان داده تعریف می‌شوند؛ بلکه مجموعه توابع مورد استفاده این داده‌ها نیز تعریف خواهند شد. به این ترتیب ساختمان داده تبدیل به یک شی می‌شود که می‌توان آن را برای ایجاد روابطی بین شی‌های مختلف دستکاری کرد.

مطلب پیشنهادی:  دوره طراحی برد الکترونیکی کاملا تخصصی و حرفه‌ای

داشتن زبان آگنوستیک پلتفرم

با توجه به اینکه جاوا در جعبه sandbox ماشین مجازی خود اجرا می‌شود در زمان نگارش برنامه‌های جاوا نیازی ندارید تا به معماری و پلتفرم کامپیوتر توجه کنید. به همین خاطر می‌توان همان کد را توسط پلتفرم‌های مختلف و بدون کامپایل مجدد و بر روی هر دستگاهی اجرا کرد. به همین دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا مدیریت پروژه را بسیار آسان می‌کند.

برای شرکت در یک دوره معتبر آموزش جاوا و کسب درآمد از این زبان می‌توانید به صفحه زیر مراجعه کنید:

maktabsharif.ir/courses/java

جاوا؛ زبانی سطح بالا با دستور زبان ساده و یادگیری آسان

دومین مزیت برنامه نویسی جاوا چیست؟ جاوا زبانی سطح بالا است و این یعنی شباهت زیادی با زبان انسان دارد. بر عکس زبان‌هایی سطح پایین که شبیه به کد ماشینی هستند، زبان‌های سطح بالا الزاما باید به کمک کامپایلرها و مفسرها تبدیل شوند. همین فرایند ساده‌سازی هم باعث می‌شود که نوشتن، خواندن و نگهداری زبان ساده‌تر شود. اصولا جاوا دستور زبان خود را از ++C دریافت کرده و به همین علت ساختاری شبیه به کد C دارد. به این ترتیب بسیار آسان‌تر است و به افراد مبتدی فرصت یادگیری سریع‌تر فناوری و کدنویسی موثرتر را به منظور دسترسی به نتایجی مشخص ارائه می‌کند.

چندنخی یا Multithreading

در برنامه نویسی به کوچک‌ترین واحد پردازشی، نخ یا thread می‌گویند. زبان جاوا برای بیشینه ساختن بهره‌برداری از زمان CPU امکان اجرای همزمان نخ‌ها را می‌دهد و این فرایند اجرای چند نخی نام دارد. اصولا نخ‌ها ناحیه مشترکی از حافظه را به خود اختصاص می‌دهند و به همین خاطر سوئیچ کردن میان آن‌ها به زمان کمی نیاز دارد. با این وجود می‌توان گفت که نخ‌ها مستقل از یکدیگر هستند و در صورتی که یک نخ با خطا مواجه شود بر روی سایر نخ‌ها تاثیری نخواهد داشت. این وضعیت به شکل خاص در رابطه با بازی‌ها و برنامه‌هایی که انیمیشن‌‌هایی سنگین دارند، مفید است.

مطلب پیشنهادی:  دامنه سطح بالا چیست؛ ۴ tld که باید بشناسید

کاربردهای گسترده جاوا

انواع کاربرد جاوا چیست؟ به طور کلی از جاوا در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی، نرم‌افزارهای وب و دسکتاپ، بازی‌سازی و دیگر موارد استفاده می‌شود. ابتدا از کاربرد جاوا برای برنامه‌های موبایل شروع می‌کنیم. علی رغم کاربردهای گسترده کاتلین، زبان جاوا همچنان زبان پیش فرض بسیاری از اپ‌های اندرویدی به شمار می‌آید که به صورت خودکار جمع عظیمی از توسعه‌دهندگان جاوا را به برنامه‌نویسان اندروید تبدیل کرده است.

از جمله کاربردهای جاوا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جاوا با توجه به این که یکی از پر تقاضاترین مهارت‌های زبان در بخش مالی محسوب می‌شود، هم در سمت سرور و هم کلاینت برای ساخت وب‌سایت‌های مطمئن، سریع و ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی مناسب به منظور شبیه‌سازی و مدلسازی داده‌ها نیز یاد می‌شود
  • جاوا با در اختیار داشتن کامپوننت‌هایی مانند Servlets، Struts و JSPs و همچنین امنیت بالا و کدینگ آسان کمک کرده است تا توسعه‌دهنگان وب به این زبان تمایل نشان دهند
  • جاوا بهترین گزینه برای بازی‌سازی به شمار می‌آید زیرا از موتور بازی‌سازی jMonkey پشتیبانی می‌کند که یکی از قدرتمندترین موتورهای سه ‌بعدی حال حاضر دنیا است. البته برای بازی‌های دوبعدی هم کافی است جاوا را با CSS ترکیب کنیم و خیلی راحت از آن به منظور ساخت بازی‌های دو بعدی استفاده کنیم

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *