مهندس موفق الکترونیک

آموزش DSP جلسه اول ( مقدمات و توضیحات اولیه )

DSP چیست؟ برای پاسخ به این سوال در سایت ها و انجمن های مختلف گشت زدیم تا مثل همیشه شهد مطالب آموزش DSP خوب را برای شما جمع آوری کنیم و از دیدگاه های مختلف پردازنده های DSP را باهم برسی کنیم. در زیر مطالب تمام منابع استفاده شده را لینک دادیم. در ادامه این مقدمه و جلسات بعد فیلم های آموزش DSP  آقای مهندس حسین فروزانی را برای شما منتشر می‌کنیم و امیدواریم از مطالب آموزشی استفاده کنید و در آینده  کاری از آنها استفاده کنید.

DSP

خب داشتم در یکی از انجمن ها گشت میزدم و همین سوال DSP چیست و چه کاربردی دارد ؟ را پرسیده بودن و همچنین گفته بودن کاربرد عملی آن کجاست. در زیر از دیدگاه های مختلف افراد مختلف و مهندسان مختلف به تعریف و تجربیان آنها می پردازیم و البته آقای مهندس در داخل فیلم ها به موارد کاربردی آموزش DSP بیشتر اشاره میکنن.

تراشه DSP در اصل یه پروسسور هست که توانایی بسیار بالایی در انجام و محاسبات پیچیده پردازش سیگنال رو داره. و اساسا این پردازنده نوعی طراحی شده که بتواند فرمول های پردازش سیگنال رو در کمترین زمان ممکنه انجام بده.
تراشه های DSP  کاربردهای پردازشی بالایی دارند از انواع فرستنده های رادیویی و تلویزیونی گرفته تا دستگاه های اکوی دیجیتال و میکسرهای قوی چندین کاناله با قابلیت های جالب و خفن .

برای  مثال  پروژه طراحی و ساخت یه سیستم محرک فرستنده رادیویی و با قابلیت انجام هر نوع مدولاسیون و قابلیت تغییر فرکانس کریر با استفاده از یک کامند تحت پروتکل can بود .

DSP مخفف Digital Signal Processor هست. مهمترین ویژگی اش اینه که طوری طراحی شده تا با کمک برنامه نویس بتونه محاسبات رو به صورت real time انجام بده. یعنی بدست آوردن خروجی قبل از اینکه ورودی جدید برسه. مثلا می تونه سری (خروجی = ضرایب * ورودی) تو درس سیگنال رو در مدت زمان بین دو ورودی n و n+1 محاسبه کنه.

و بطور کلی تعریف کامل زیر را میتوانید از DSP داشته باشید تا برسیم سراغ فیلم های آموزشی DSP: پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال یا  Digital Signal Processor ریزپردازنده یا مجموعه مداری است که بر روی سیگنال‌های دیجیتالی ورودی بر اساس الگوریتم تعریف شده پردازش خاصی را انجام می‌دهد. مثلاً در دوربین دیجیتال اطلاعات  خروجی از سنسور تصویر و مبدل آنالوگ به دیجیتال را دریافت کرده و تصویر قابل نمایش در  نمایشگر یا قابل انتقال به کامپیوتر را تشکیل می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  معماری هاروارد -معرفی CPU های سری C55x تگزاس اینسترومنتس

DSP

کاربردهای عملی DSP میتوان به پردازش صوت و پردازش سیگنال صحبت، پردازش سیگنال سونار و رادار، پردازش آرایه‌های حسگر، پردازش سیگنال آماری، پردازش تصویر دیجیتال، پردازش سیگنال های مخابراتی، کنترل سیستم‌ها، پردازش سیگنال های بیولوژیک اشاره کرد.

جلسه اول فیلم های آموزش DSP

 

⇒جلسه بعدی فیلم آموزشی

منابع:

مدرس فیلم ها : آقای مهندس حسین فروزانی (برای توضیحات بیشتر کلیک کنید.)

مدرس فیلم ها : آقای مهندس حسین فروزانی (برای توضیحات بیشتر کلیک کنید.)

مدرس فیلم ها : آقای مهندس حسین فروزانی (انتشار با مجوز آقای مهندس فروزانی، کانال تلگرامی مجموعه ایشان: @CHIPKADE)

انتشار با مجوز آقای مهندس فروزانی

فیلم های آموزش DSP

منابع مقدمه :  انجمن الکترونیک  ،  ویکی پدیا

امیدوارم مطالب آموزشی برای تک تک شما کاربران مفید بوده باشه. لطفا نظرات خودتان را در زیر همین نوشته بنویسید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 دیدگاه

  1. باسلام خیلی خوب میشد که فروشگاه سایت تهیه و فروش ای سی و پروگرامر را می گذاشتن

  2. با سلام و ادب خدمت توسعه دهندگان و مدیران سایت مطالب آموزشی سایت خوب که نه واقعا عالی است ولی در مورد طراحی عملی مدارات حرفه ای مطلب کمی وجود دارد امیدوارم در این زمینه هم سایتی پر بار داشته باشیم

    • میلاد جهاندیده

      سلام، آقای اصلانی خیلی ممنونم از حمایت شما. بدلیل کمبود منابع مالی و نیروی انسانی است که امیدواریم در آینده بتوانیم این مشکل را با همکاری همگانی دوستان رفع کنیم و مطالب باکیفیت عملی بیشتری را تولید کنیم. موفق باشید.

      • با سلام خدمت میلاد جهاندیده ابر مرد آموزش علم ودانش بنده اصلانی هستم اعتقاد راسخ دارم اگر 50درصد جوانان ایرانی همچون شما بودند ناسای آمریکا برای کلاس های نهضت سواد آموزی می‌آمد ایران و ثبت نام می‌کرد امیدوارم که دولت هم قدر جوانان خلاق و دانشمند را ارج نهد

  3. سلام وقتتون بخیر باشه،من دانشجوی سال آخر مخابراتم در مقطع کارشناسی میخواستم برای پروژه ام حول محور DSP کار کنم و دقیقا نمیدونم چه پروژه ای کار کنم اگر راهنماییم کنین ممنون میشم.

  4. سعید نقیلو

    سلام آقایان جهاندیده و فروزانی بی نهایت از آموزش هایی که آپلود کردید ممنون من خیلی علاقمند بودم و هستم از گزشته های دور علاقه داشتم روش برنامه نویسی و پروگرامینگ و ایپرام IC رو یاد بگیرم و با بیان شیوا و رسای اقای فروزانی واقعا مستفیض شدم خدا به شما خیر و منفعت مالی و معنوی بسیار ارزانی کند

  5. سلام
    بنده آشنایی متوسط با c و c++ دارم
    میخواستم بدونم این آموزش dsp بدرد من میخوره؟
    پیش نیاز چی میخواد
    از الکترونیک خیلی کم سردرمیارم
    ممنون