مهندس موفق الکترونیک

نقش HMI و PLC در ماشین آلات پرکن مایعات

امروز می خواهیم در خصوص  نقش HMI  و PLC  در دستگاه پرکن مایعات صحبت کنیم، کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی یا همان PLC که مخفف عبارت Programmable Logic Controller می باشد.

نقش HMI  و PLC  در ماشین آلات پرکن مایعات

اگر بخواهیم درخشان ترین نقطه قوت PLC ها را بررسی کنیم باید به این اشاره کرد که این سیستم ها قابلیت برنامه نویسی مجدد و برگشت به و اصلاح برنامه نوشته شده را دارند این ویژگی در سیستم های قدیمی وجود نداشت به همین دلیل باعث تحمیل هزینه به صاحبان کسب و کارها می شد و با وجود PLC ها این هزینه فقط صرف زمان مجدد برای برنامه نویسی می باشد.

بسته بندی خودکار مبتنی بر PLC

جهت برنامه نویسی منطقی به زبان نردبانی بر اساس PLC برای سیستم بسته بندی خودکار با توجه به درخواست صادر شده میتوان مراحل زیر را پیش گرفت:

  • پوش باتوم استارت و استاپ ( Start and stop PB ) برای شروع و متوقف کردن کل فرآیند در هر مرحله ای استفاده می شود.
  • از سنسور نوری ( Photosensor ) برای تشخیص محصول استفاده می شود.
  • هنگامی که تعداد محصول به 10 رسید ، ریل به حرکت درآمده و محصولات به جلو رانده میشوند.
  • یک سنسور نوری به نام ( Packing complete ) برای راه اندازی مجدد فرآیند استفاده می شود.
  • پوش باتوم استاب ( stop PB) هر زمان فشار داده شود تمام فرآیندها متوقف شود.

پروژه دستگاه پرکن دوغ

در این پروژه مراحل لازم جهت کنترل یک دستگاه پرکن دوغ توسط PLC بیان شده و تجهیزات به کار رفته در آن پروسه بررسی خواهند شد. در ابتدا تجهیزات مختلف به کار رفته در پروژه شرح داده شده و سپس منطق کنترل بیان می گردد. و در انتها تحلیل پروژه به صورت دقیق عنوان شده است

ادوات به کار رفته در پروژه:

  1. شستی های پوش باتن استپ و استارت
  2. سوئیچ دو حالته انتخاب حالت کار سیستم، اتوماتیک / غیراتوماتیک
  3. سنسورهای فتوالکتریک به منظور تشخیص بطری در ابتدا، وسط و انتهای خط
  4. طرز کار این سنسور به این صورت است که توسط قسمت ارسال نور، نوری به صورت مستقیم منتشر می گردد. اگر جسمی در مقابل سنسور قرار گرفته باشد، نور به آن اصابت کرده و به طرف سنسور باز می گردد. نور بازگشتی توسط کانال دریافت نور حس شده و در نتیجه تیغه باز سنسور بسته شده و یک سیگنال به PLC می دهد.
  5. موتور حرکت نوار نقاله
  6. نوار نقاله به منظور حرکت راستگرد (forward) و چپگرد (backward) دارای یک عدد موتور می باشد.
  7. شیر برقی تخلیه مخزن
  8. به منظور تخلیه ماده درون مخزن از یک عدد شیربرقی استفاده شده است.
  9. لامپ های نشان دهنده
  10. به منظور نشان دادن مد کاری ا ز دو عدد لامپ استفاده شده است.
مطلب پیشنهادی:  خرید ارقام نهال تجاری از بزرگترین تولید کننده نهال ایران با یک قرن تجربه

مشخصات دستگاه پرکن دوغ بطری

دستگاه پر کن بطری با دوغ لیوانی مکانیزمی متفاوت دارد این نوع دستگاه به 2 صورت خطی و ثقلی در بازار به فروش می رسد . در این نوع دستگاه اگر دوغ ها گازدار باشند با احتیاط مواد داخل مخزن داخل بطری ها تخلیه می شود و همچنین این دستگاه با قابلیت آب بند و چکه گیر اجازه هدر رفت حتی قطره ای از محصول را نمی دهد و در اخر اگر این محصول اتوماتیک باشد می تواند درب بطری ها را نیز ببندد وکار بسته بندی را به سهولت انجام دهد.

طرز کار دستگاه دوغ پرکن اتوماتیک چگونه است؟

در دستگاه های ثقلی پر کن دوغ درون بطری یکی از ساده ترین و ارزان ترین نوع دستگاه ها است که می تواند میزان دوغ را با توجه به وزن و حجم درون بطری انتقال دهد . این نوع دستگاه با توجه به زمان می تواند میزان حجم انتقالی را محاسبه کند و در هر بطری میزان دقیقی از مایع را انتقال دهد.

در این نوع دستگاه محفظه که دوغ درون ان قرار دارد دارای همزن های است که مایع غلیظ دوغ ته نشین نشود و دوغ با همان غلطت طبیعی خود در تمام بطری ها تخلیه شود.

مطلب پیشنهادی:  نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز

به گزارش سایت مشرق اکروماشین تولیدکننده دانش بنیان دستگاه پرکن مایعات بسیار دقیق در استان البرز است.

اچ ام آی و اهیمت آن

هر روز با توجه به هظور هوش مصنوعی و تجهیزات دقیق نقش نیروی انسانی در نایع کم رنگ تر می شود و یا نیروهای خبره جایگیزن تعداد زیادی نیرو می شود. این اتفاق باعث شد افرادی وارد حوزه کاری شوند که عملا تخصصی در زمینه کار با PLC نداشته و از طرف دیگر باید با این دستگاه کارها را مدیریت می کردند، به همین دلیل نیاز بود واسطی بین PLC و انسان معمولی قرار بگیرد تا به راحتی بتواند این ارتباط را به ساده ترین شکل ممکن برقرار نماید، اینجا بود که اچ ام آی یا Human Machine Interface (واسط بین انسان و ماشین) به وجود آمد.

اجزای تشکیل دهنده اچ ام آی

اچ ام آی ( HMI ) درواقع از دو جزء سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است که با تعامل با یکدیگر می توانند نقش یک رابط کاربری بین ماشین و انسان را ایفا نمایند.

نرم افزار

در این قسمت شاهد یک نرم افزار هستیم که در آن باید به صورت شماتیک طرحی از دستگاه های فیزیکی موجود در اتوماسیون را پیاده سازی نماییم به این صورت که برای یک موتور دو کمه به شکل گرافیکی قرار داده که یکی را مسئول روشن کردن موتور و دیگری مسئول خاموش کردن آن قرار داده ایم.

مطلب پیشنهادی:  ۵+۱ نکته مهم هنگام خرید نهال

سخت افزار

کانفیگ (تنظیم) سخت افزار کار خاصی نبوده و تنها به اتصال چند سیم به مانیتور (اچ ام آی) خلاصه می گردد، در این بخش تنها یک سخت افزار داریم که درواقع خود اچ ام آی می باشد. بخش سخت افزار تنها قسمتی است که پس از کانفیگ نرم افزار توسط متخصص اتوماسیون در دسترس تکنسین ها و افراد سطح پایین تر جهت کنترل فرآیندها قرار می گیرد.

نقش HMI  و PLC  در ماشین آلات پرکن مایعات

اجزای تشکیل دهنده اچ ام آی

اگر از گزینه ابتدایی که طرح کردیم بگذریم، اچ ام آی کاربردهای بسیار خوب دیگری نیز دارد که درنهایت باعث شده حضورش در اتوماسیون و صنعت بیش از پیش الزامی و مهم جلوه نماید، در ادامه به بررسی این کاربردها خواهیم پرداخت؛

اگر از اچ ام آی خبری نبود هربار برای تغییر یک فرآیند ساده، نیاز بود لپ تاپی به دستگاه ها وصل شود و برنامه های آن را ویرایش نمایند خوب این شاید به ظاهر مسئله ای نباشد ولی در درازمدت تهدیدات شدید ویروسی و اشتباهات انسانی به دلیل برنامه نویسی در سطح ماشین ممکن است رخ دهد خاموش و روشن کردن یک موتور با استفاده از یک دکمه لمسی (اچ ام آی) مسلما خیلی ساده تر از برنامه نویسی برای خاموش و روشن کردن آن است!

یکی از ویژگی های بسیار خوب امکان یکپارچه سازی ادوات کنترلی و کنترل همه از یک واحد (Unit) می باشد، به این صورت شما به راحتی می توانید تمام خط تولید را تحت کنترل خود در آورده و در یک مکان تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید.اچ ام آی ها این توانایی را دارند كه در یك زمان به 255 وسیله متصل شوند و پارامترهای آنها را نمایش دهند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *