مهندس موفق الکترونیک

ربات هايي که براي کشتن انسان ها ساخته مي شوند! سلاح های هوش مصنوعی

ربات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و پیشگیری از درد‌سرهای احتمالی آن! تعدادی از مدیران، مهندسان و دانشمندان صنایع وابسته به تکنولوژی شامل بخش DeepMind گوگل، بنیاد XPRIZE و ایلان ماسک سوگندنامه‌ای را امضاء کردند که در آن آمده است امضاکنندگان آن عدم حمایت و مشارکت خود را در توسعه، ساخت، تجارت و استفاده از سلاح های خودکار اعلام میدارند.

این سوگندنامه در گردهمایی جهانی متخصصان پیشرو در زمینه هوش مصنوعی با شرکت بیش از 5000 نفر در کنفرانس “مجمع بین المللی هوش مصنوعی 2018 استکهلم” با امضای بیش 150 شرکت و بیش از 2400 متخصص هوش مصنوعی و رباتیک از 90 کشور تهیه شده است.

شرکت های امضاکننده شامل بخش DeepMind گوگل، دانشگاه کایج لندن، موسسه XPRIZE ، شرکت ClearPath Robotics/OTTO Motors ، اتحادیه  هوش مصنوعی اروپا و جامعه هوش مصنوعی سوئد می شود. از جمله متخصصان امضاکننده عبارت اند از مدیر تحقیقاتی ai گوگل آقای Jeff Dean ، جناب آقای Stuart Russell محقق برتر هوش مصنوعی و…

این سوگندنامه توسط موسسه “آینده حیات بشر” تدوین شده است و مجموعه های دولتی، دانشگاهی و صنعتی را برای متعد شدن به تعهد نامه تدوین شده فرامیخواند. در این سوگندنامه آمده است : “ما امضاکنندگان دولت ها و مدیران ارشد آنها را برای ساختن آینده ای مطبوع و در چارچوب قوانین طبیعی بازخواست میکنیم و آنها را از ساختن سلاح های کشنده خودکار برحذر میداریم… ما از صنایع و ارگان های وابسته به تکنولوژی و همچنین رهبران و سیاست گذاران و شخصیت های تاثیرگذار میخواهیم که به امضاکنندگان این سوگندنامه بپیوندند.

مطلب پیشنهادی:  ویفرهای اینتل ! نگاهی به کارخانه اینتل !

Max Tegmark پروفسور فیزیک در دانشگاه MIT و رئیس سازمان آینده حیات بشر ضمن امضای این سوگندنامه عنوان می کند : “من خوشحال هستم که میبینم رهبران هوش مصنوعی از حرف به عمل رسیده اند و سیاستی را اتخاز کرده اند که تا کنون سیاستمداران از عمل کردن به آن تفره رفته اند”. هوش مصنوعی در صورتی که نقاط خطرناک آن کنترل و محدود شود این ظرفیت را دارد که به جهان کمک کند و از سوء استفاده آن جلوگیری شود. سلاح های هوش مصنوعی که به صورت خودکار تصمیم میگرند که مردم را بکشند به اندازه سلاح های بیولوژیک خطرناک و ویرانگر هستند و باید مشابه سلاح های بیولوژیک منع گردند.

ربات انسان هوش مصنوعی

سیستم سلاح های کشنده خوکار (LAWS) که به نام “ربات های قاتل” نیز شناخته می شوند سلاح هایی هستند که میتوانند بدون دخالت انسان ها اهداف خود را شناسایی کرده و یک انسان را به قتل برسانند. این مسئله به این معنا است که یک ربات میتواند بدون داشتن مجوز اقدام به کشتن انسان ها کند. به زبانی ساده تر حیات و مرگ انسان ها به اختیار ربات ها واگذار می شود. این مسئله در مورد هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم های اتوماتیک فعلی که توسط انسان ها کنترل می شوند یا فقط از خود در برابر سلاح های دیگر دفاع می کنند صدق نمی کند.

مطلب پیشنهادی:  طراحی و ساخت روبات لیفتراک با قابلیت کنترل از راه دور

در بخشی از این سوگندنامه آمده است : “هوش مصنوعی دارای پتانسیل فزاینده ای در جهت ایفای نقش در سیستم های نظامی است. این زمان فرصت و ضرورت بسیار مهمی است برای شهروندان، سیاستگذاران و رهبران سیاسی که بین کاربردهای قابل قبول و غیرقابل قبول هوش مصنوعی تمایز ایجاد نمایند.”

Toby Walsh پروفسور هوش مصنوعی در دانشگاه Wales شمالی سیدنی استرالیا از تدوین کنندگان این سوگندنامه به ابعاد خطرناک اخلاقی سلاح های LAWS اشاره می کند : “ما نمیتوانیم تصمیم این که چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد را به دست ماشین ها بسپاریم. آنها از نظر اخلاقی چنین اجازه ای را ندارند. من همه ی سازمان ها را تشویق می‌کنم تا به این سوگندنامه بپیوندند تا جنگ های نسل های آینده به این شکل وحشتناک تر نشود.”

Ryan Gariepy بنیان گذار شرکت های Clearpath Robotics و OTTO Motors جزء مخالفان سرسخت سلاح های کشنده خودکار با تاکید می گوید : “ما در شرکت  Clearpath بر این اصل باور داریم که تولید و تکثیر سلاح های کشنده خودکار یک خطر روشن و بدیهی برای شهروندان همه کشورهای دنیا است. تاکید میکنم هیچ کشوری امن نیست و هیچ اهمیتی ندارد که یک کشور چقدر قدرتمند باشد.”

توصیه میکنم نوشته  مقایسه عملکرد مغز انسان با کامپیوتر را هم بخوانید و همچنین برای آشنایی با هوش مصنوعی مقاله از هوش‌مصنوعی چه می دانید؟ را بخوانید.

مطلب پیشنهادی:  از هوش مصنوعی چه می دانید؟

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. علی وظیفه دمیرچی

    واقعا مطالب بسیار عالی آموزنده وآگاه سازی درتوسعه تکنولنوژی وهوش مصنوعی درآینده را برای نسل جوان پدیدار میسازید وباصراحت کامل روشن میکنید بسیار متشکرم از شما بنده لذت بردم ازمطالب ما عالی👍👍👍👍👌👌👌👌