مهندس موفق الکترونیک

میکروبیت بی‌بی‌سی چیست؟

میکروبیت بی‌بی‌سی یک رایانه قابل برنامه ریزی جیبی و دارای ردیاب حرکتی، یک قطب‌نمای داخلی و فناوری بلوتوث است که به هر کودک ۷ ساله در سال ۲۰۱۶ به صورت رایگان داده شده است.

با آرزوی الهام بخشیدن به خلاقیت دیجیتال و توسعه نسل جدیدی از پیشگامان فناوری، همکاری بین ۲۹ شریک، میکروبیت بی‌بی‌سی بلند پروازانه‌ترین ابتکار آموزشی بی‌بی‌سی درطول ۳۰ سال است.

انگلیس در حال حاضر با بحران کمبود مهارت در بخش فناوری روبرو است و بی‌بی‌سی و شرکایش قصد دارند تا به تغییر آن کمک کنند.

در دهه ۱۹۸۰، میکرو بی‌بی‌سی برای اولین بار برای محاسبه به بسیاری از کودکان معرفی شد، میکروبیت بی‌بی‌سی نیز بخشی از ابتکار دیجیتال سازی بی‌بی‌سی بود که بر اساس میراث آن پروژه برای عصر دیجیتال پایه گذاری شد.

هدف الهام بخشیدن جوانان، به خلاقیت دیجیتال و توسعه مهارتهای اصلی در علم، فناوری و مهندسی است.

microbit bbc1

برنامه‌ریزی در چند ثانیه

سیناد راکز، رئیس آموزش بی‌بی‌سی گفت: ما با خوش حالی به بچه ها در هنگام کودکی قلم موی رنگ آمیزی می دهیم، بدون اینکه تجربه ای داشته باشند، در تکنولوژی هم دقیقاً باید همین گونه باشد.

میکروبیت بی‌بی‌سی برای تمام جوانانی است که آموزش می بینند که خود را به صورت دیجیتالی ابراز کنند و دیوایس خاص خود را داشته باشند.

وی گفت: «این بلندپروازانه ترین ابتکار آموزشی ما به مدت ۳۰ سال است. و همانطور که میکروبیت قادر به اتصال به همه چیز از تلفن های همراه گرفته تا گلدان‌های الکتریکی و رزبری پای است، می‌تواند برای اینترنت اشیا نیز باشد که میکرو بی‌بی‌سی به صنعت بازی‌های انگلیس اختصاص داده بود.»

مطلب پیشنهادی:  مقدمه ای بر کوانتوم، گذر از فیزیک کلاسیک و کاربردها

اندازه این دستگاه ۴ سانتی متر در ۵ سانتی متر است، در طیف وسیعی از رنگ‌ها موجود است، طراحی به گونه‌ای است که سرگرم کننده و برای استفاده آسان باشد. می تواند با هر چیزه ساده ای در چند ثانیه برنامه ریزی شود، مانند روشن کردن LED های آن یا نمایش یک الگوی نوری بدون دانش قبلی در مورد محاسبات.

همچنین به سایر دیوایس ها، سنسورها، کیت ها و اشیاء متصل می شود مانند آردوینو، Galileo، Kano، littleBits و رزبری پای و به عنوان سکوی پرشی برای آموزش‌های کامل‌تر عمل می کند.

هر عنصر از طریق نرم افزاری در وب سایت اختصاصی microbit.org به آسانی قابل برنامه‌ریزی است، که از طریق رایانه شخصی، تبلت یا موبایل قابل دسترسی است.

یک منطقه شخصی در وب سایت به شما این امکان را می‌دهد ایده و خلاقیتتان را در یک شبیه ساز قبل از انتقال به میکروبیت ذخیره و آزمایش کنید، مقیاس ابزارهای موجود به اندازه ایده ها، تخیل و مهارت ها پیچیده و متفاوت است.

میکروبیت بی‌بی‌سی چیست؟

ویژگی های اصلی میکروبیت

  • ۲۵ چراغ قرمز برای روشن کردن، پیام های فلش، ایجاد بازی‌ها و ایجاد داستان‌های دیجیتالی.
  • دو دکمه قابل برنامه ریزی که هنگام فشار دادن فعال می شوند. استفاده از میکروبیت به عنوان کنترل کننده بازی. مکث یا جستجوی آهنگها در یک لیست پخش.
  • ردیاب حرکتی یا «شتاب سنج» که می تواند حرکت را تشخیص دهد و با دستگاه های دیگر مقصد را به اشتراک بگذارد. ویژگی های برجسته شامل لرزش، شیب و سقوط است. میکروبیت را به یک تراز تبدیل کنید. چراغ ها را با ردیابی حرکت کسی یا چیزی روشن کنید و می توانید از آن برای بازی هایی با قبلیت ردیاب حرکتی استفاده کنید.
  • قطب نما داخلی یا «مغناطیس سنج» برای مکان یابی و سنجش درجه و جهت حرکت. شامل یک آهنربا داخلی است و می تواند انواع خاصی از فلز را تشخیص دهد.
  • تکنولوژی هوشمند بلوتوث برای اتصال به اینترنت و تعامل با دنیای اطراف. میکروبیت را به میکروبیت دیگر، دیوایس‌ها، کیت‌ها، تلفن‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌ها و اشیاء روزمره در اطرافتان متصل کنید. خلاقیت ها را به اشتراک بگذارید یا برای ایجاد شاهکارهایی چند میکروبیت را به هم پیوند دهید. یک سلفی بگیرید. DVD را موقف کنید یا لیست پخش خود را کنترل کنید.
  • پنج حلقه ورودی و خروجی (I/O) برای اتصال میکروبیت به دیوایس‌ها یا سنسورها با استفاده از گیره سوسماری یا فیش‌های ۴ میلی متری. از میکروبیت برای ارسال دستورات از طریق حلقه‌ها به دیوایس‌های قدرتمندی مانند ربات‌ها و موتورها استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی:  عکسی از داخل آی‌سی!

نخستین بار در سال ۲۰۱۲ توسط واحد آموزش بی‌بی‌سی و با همکاری بخش R&D برنده جوایز بی‌بی‌سی ساخته شد، مقیاس و دامنه این ابتکار بی نظیر تنها با همکاری بی‌سابقه‌ای بین ۲۹ سازمان بین المللی، استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های آموزشی تحول‌گرا امکان‌پذیر است.

یک میلیون میکروبیت

بی‌بی‌سی سرآمد و پیشگامی برای میکروبیت در هماهنگی و مشارکت، توسعه و تحویل میکروبیت، الهام بخش منابع یادگیری بر خط و آنلاین برای معلمان، مدارس و سازندگان در سراسر انگلیس است.

شرکای تولید شامل موارد زیر هستند:

  • ARM – تهیه سخت افزار mbed، کیت‌های توسعه نرم افزار و خدمات کامپایلر
  • Barclays – حمایت از فعالیت‌های کلی در زمینه تحویل کالا و دسترسی
  • element14 – فراهم‌سازی تجهیزات و مدیریت ساخت
  • Freescale – تهیه سنسورها و کنترلرهای USB
  • دانشگاه لنکستر – طراحی و نوشتن Micro bit runtime
  • مایکروسافت – فراهم‌سازی ابزارهای برنامه‌ریزی مبتنی بر وب TouchDevel و خدمات‌ هاست و همچنین مطالب آموزشی معلمان
  • Nordic Semiconductor – فراهم‌سازی پردازنده اصلی و فعال‌سازی بلوتوث هوشمند
  • سامسونگ – اتصال میکروبیت به تلفن‌ها و تبلت‌ها و توسعه برنامه اندروید
  • ScienceScope – توزیع در مدارس و توسعه برنامه iOS
  • Technology Will Save Us -طراحی شکل و ظاهر دیوایس
  • The Wellcome Trust – فراهم‌سازی فرصت‌های یادگیری برای معلمان و مدارس

برای موفقیت میکروبیت بی‌بی‌سی، بی‌بی‌سی و شرکای خود با معلمان، مربیان و مدارس همکاری تنگاتنگی دارند تا اطمینان حاصل کنند که منابع، اطلاعات و پشتیبانی از قبل از توزیع در پاییز در دسترس هستند. واحد آموزش بی‌بی‌سی همچنین منابعی را برای پشتیبانی از برنامه درسی از جمله اموزش‌های لایو، فیلم های مقدماتی، پروژه ها و آموزش ها در اختیار شما قرار می دهد.

مطلب پیشنهادی:  عکس هایی از نمایشگاه ملی حرکت

مشخصات فنی این دیوایس open source خواهد بود و تمامی شرکت‌های شریک در این پروژه قصد دارند بطور جمعی یک شرکت غیرانتفاعی را برای نظارت و هدایت میراث میکروبیت ایجاد کند.

منبع: ترجمه از وب‌سایت BBC

اگر علاقمند به ساخت کیت‌های الکترونیکی هستید توصیه می‌کنیم حتما آموزش‌های آردوینو را مطالعه کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *