مهندس موفق الکترونیک

پروژه تشخیص رنگ سخنگو

پروژه تشخیص رنگ سخنگو در علم الکترونیک، تشخیص رنگ توسط سنسور های مخصوصی که برای این منظور تولید می شوند انجام می شود. تشخیص رنگ بصورت الکترونیکی کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف بخصوص صنایع بسته بندی و چاپ دارد.

نوري كه چشم انسان آنرا حس مي كند ناحيه اي باريكي از انر‍ژي الكترومغناطيسي را تشكيل مي دهد. انرژي الكترومغناطيس در شكلي از امواج منتقل مي شود كه بوسيله دامنه و فركانس توصيف مي گردد.

معمولا نور را بوسيله طول موج در واحد نانومتر بيان مي كنند. وقتي كه از نور مي گوييم منظورمان همان تابشي است كه با چشم مي بينيم، پس تابش فرابنفش و فروسرخ را نبايد به عنوان نور دانست زيرا با چشم قابل رؤيت نيستند. بازه طول موجهايي كه با چشم قابل درك است از حدود 400 نانومتر تا 700 نانومتر است. با تاباندن نور سفيد به يك منشور مي توانيم طول موجهاي قابل رويت را داشته باشيم.فرايند ديدن زماني رخ مي دهد كه نور از اشياء منعكس و به چشم ما برسد.

تشخیص رنگ گویا
تشخیص رنگ گویا

تشخيص رنگها با ابزار الكترونيكي

از زمان آشكارسازي طيف رنگها توسط گاليله به وسيله منشور و بعد از آن اختراع كامپيوتر، استفاده رنگها گسترش بسياري پيدا كرد. بنابراين وسائل ساخته شدند كه بتوانند رنگها را تشخيص دهند. اساس كار اين المانها بر اساس بازتابش نور از سطح مواد مي باشد. مي دانيم كه اجسام يك سري از طول موجهاي نور را دريافت و يكسري ديگر را بازتابش مي كند. طول موج بازتابش شده كه به چشم ما مي رسد رنگ آن ماده مي باشد. آشكار ساز رنگها كه به سنسور رنگ معروفند براي آشكار سازي رنگ از اين خاصيت استفاده مي كنند.

سنسور رنگ به اين صورت عمل مي كند كه امواج ساطع شده از مواد را دريافت وآشكار مي كند  آن را به يكي از راههاي جريان، ولتا‍ژ و يا فركانس اعلام مي كند.

مطلب پیشنهادی:  دانلود دیتاشیت و مثال راه اندازی ماژول +nRF24L01

سنسورهاي متفاوتي تا به حال ساخته شده است كه بر حسب نياز كاري مورد استفاده قرار مي گيرند. سنسورهايي وجود دارد كه يكي از سه رنگ اصلي قرمز، سبز و آبي را تشخيص مي دهد و با استفاده از اين سنسورها در يك مدار مي توان مداري را طراحي كرد كه تعداد زيادي از رنگها را تشخيص دهد.

البته سنسورهايي طراحي شده است كه مي تواند تعداد زيادي از رنگها را تشخيص دهد كه به سنسورهاي RGB معروفند. دو نوع از اين سنسورها كه در بازار موجود مي باشند PD153 و TCS230 مي باشد.

سنسور رنگ PD153

در ديتاشيت مشخصات اين سنسور به صورت زير مي باشد:

  • در طول موجهاي زياد داراي حساسيت زياد مي باشد.
  • اين سنسور تا 18 رنگ را مي تواند تشخيص دهد.
  • خروجي اين سنسور مطابق با ورودي تغيير مي كند.
  • اين سنسور داراي اطمينان براي كاركرد صحيح براي اهداف مخصوص مي باشد.
  • اين سنسور توانايي اندازه گيري نور آبي در نزديكي مادون قرمز را دارا مي باشد. (1000 نانومتر طول موج)

سنسور تشخیص رنگ TCS230

تعدادي از توانايي اين سنسور به صورت زير مي باشد:

  • توانايي تبديل شدت نور به فركانس
  • توانايي پردازش رنگ و تطابق كامل آن با فركانس خروجي
  • حفاظت شده در مقابل نوسانات برق و ايجاد مشكل
  • توانايي تحمل ضريب حرارت تا 200 ppm
مطلب پیشنهادی:  دانلود پایان نامه پروژه ترازوی دیجیتال

توضيحات

TCS230 رنگ نور را پردازش مي كند و آنرا به فركانس تبديل مي كند. خروجي اين سنسور يك موج مربعي با ديوتي سايكل 50% است و مقدار فركانس خروجي مطابق با شدت نور است. فركانس خروجي را مي توان بوسيله دو پايه ورودي در سه حالت از قبل تنظيم كرد. خروجي اين سنسور را مي توان مستقيماً به يك ميكرو كنترلر و يا يك مدار ديجيتال وصل كرد.

16 فتوديود فيلترهاي آبي، 16 فتوديود فيلترهاي سبز، 16 فتوديود فيلترهاي قرمز و 16 فتوديود بدون فيلتر مي باشد. اين 4 نوع فتوديود به هم پيوسته هستند و غير يكنواختي تابش هاي واقع شده را به حداقل مي رسانند. همه ديودهاي با رنگهاي يكسان به طور موازي به هم متصل هستند و نوع فتوديودها توسط كاربر، توسط پين هاي ورودي تعيين مي شود.

تراشه هاي ضبط صدا و پخش با مدت زمان 60 ثانيه (APR9600)

APR9600 تراشه يكپارچه براي ضبط مي باشد و مي تواند اطلاعات را ذخيره و حتي در زمان قطع

برق آنرا حفظ كند و توانايي ضبط صدا تا 60 ثانيه را دارا مي باشد. اين تراشه هر دو حالت دسترسي تصادفي و ترتيبي را از چندين پيغام دارا مي باشد. آزمايش آن توسط كاربر آسان مي باشد و اين امر به طراحان اجازه مي دهد طرحشان را براي كيفيتي عالي و ذخيره زمان بر حسب نياز بهبود دهند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 دیدگاه

  1. سلام
    خسته نباشین
    خیلی باعث افتخاره که کنار شما دوستان فعالیت کنیم…..(بر خلاف بعضی ها که فقط مطالب کی میزارن تو سایتشون…..خیلی خوبه که افرادی همچون شما مطالب خوبی به اشتراک میزارن)
    هرازگاهی هم به ما سر بزنید…خوشهال میشیم ^_^
    امیدوارم همیشه موفق باشین

  2. سلام اقا مهدی گل ….. الان داشتم توسایتش به مطلبی فک میکردم. که اینجا دیدمش …

  3. salam mataleb mofidi yad greftam
    ba tashakor
    mohammadi

  4. سلام

    من می خوام این پروژه با نرم افزار Proteus Professional 7.10 SP0 شبیه ساز ی کنم اما قطعاتی که در این پروژه استفاده کرده در این نرم تفزار پیدانمی کنم.الان باید چه کارکنم؟

  5. سلام مهندس یه سوال داشتم از خدمتتون من روی یه پروژه کار میکنم که از ماژول TCS3200 استفاده می کنم سوالم اینه اینکه میتونم چندین سنسور TCS3200 به صورت سری وصل کنم و ار یه ماژول استفاده کنم و اگه میتونم استفاده کنم حداکثر ار جند سنسو-ر میتونم استفاده کنم ممنون میشم اگه جواب بدید ممنونم از مطللب خوبتون بسیار استفاده کردیم

  6. سلام مهندس جان ممنون از توضيحات جذاب شما
    من مي خواستم با يک سنسور حاشيه هاي سفيد روسري هايي که چاپ مي کنيم را تشحيص بدهد و با يک تيغ آن ها ببريم آيا راهي پيشنهاد داريد؟
    ممنونم

  7. سلام وقتتون بخیر و خوشی باشه چند تا سوال داشتم ازتون درباره ی این پروژه. یکی اینکه منبع تغذیه یک و نیم ولت هست یا پانزده ولت؟ (توی تصویر مشخص نیست)
    و دوم اینکه چند جای شکل مدار شماتیک دیود هستش بجای اینها از ال ای دی های رنگی استفاده کنم ؟
    و برای بلند گو هم از چه بلندگویی با چه مشخصاتی استفاده کنم ؟
    (چون من این مداررو بستم و چندین بار هم چکش کردم ولی جواب نمیده فکر کردم که حتما توی یکی از این موارد اشتباها کاری کردم)
    ممنون میشم که راهنماییم کنین🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹