مهندس موفق الکترونیک

ضبط و پخش صدا با میکروکنترلر

تراشه‌هاي پخش و ضبط صدا  در برخي از پروژه‌هاي ميكروكنترلري اين نياز احساس مي‌شود كه صدايي را به عنوان راهنما و يا هشدار بتوان پخش كرد. مثلاً در سخنگوي هوشمند اتومبيل در اتومبيل سمند با بازشدن دربها و يا كاهش بنزين و … هشدارهايي پخش مي‌شود يا برخي از دستگاه‌ها مانند تلفن كننده‌هاي اتوماتيك كه در سيستمهاي امنيتي كاربرد دارند، با تحريك شدن از طرف دستگاه مركزي، با شماره تلفن‌هاي ذخيره شده در حافظه خود تماش گرفته و پيغامي را پخش مي‌كنند. با دقت در اطرافمان، موارد زيادي از دستگاه‌هاي سخنگو ديده مي‌شود كه همگي آنها از قدرت يك تراشه ضبط و پخش صدا بهره مي‌برند.

چشم انداز كلي مدار

اين مدار از 5 بلوك اصلي تشكيل شده است . شامل قسمت­هاي زير است و شكل بلوكي آن بصورت زير است.

  1.  بلوك تغذيه
  2.  واحد پردازش اطلاعات (ميكرو AVR )
  3.  قسمت صوتي مدار (ISD )
  4.  طبقه تقويت كننده (OP – Amp )

توضيحات كلي و بلوك ­ها :

پروژه ضبط و پخش صدا با میکروکنترلر AVR همراه با اکولایزر

عکس یک نمونه پروژه ضبط و پخش صدا با ISD4004

1– تغذيه :

ولتاژ ورودي مدار يك ولتاژ DC متغيير بين 12-7 ولت است كه توسط يك رگولاتور 7805  به مقدار ثابت 5 ولت تبديل مي­گردد.

با توجه به اين كه ولتاژ تغذيه آي سي صوتي با ولتاژ تغذيه ميكرو و تقويت كننده و نمايشگر مدار متفاوت است ( ولتاژي بين 7/2+ تا 5/3+ ) در حالي كه تغذيه قسمت­هاي مذبور در حدود 57 است اين ولتاژ به اين قسمت­ها اعمال مي­گردد و سپس با استفاده از يك مدار تقسيم ولتاژ ، ولتاژ مورد نياز براي ISD نيز تامين مي­گردد.

مطلب پیشنهادی:  پروژه پردازش صوت و کنترل فواره های آب [رقص نور اکولایزری]

2- پردازشگر اطلاعات

مهم ترين بخش دستگاه كه در واقع حكم ، مغز سيستم را بر عهده دارد و عمل كنترل ورودي­ها ، خروجي­ها ، بلوك­هاي مختلف را عهده دار است. زيرا اين قسمت بايد تعداد شماره­هاي گرفته شده ، شماره باجه­ي زده شده ، تعداد نفرات پاس شده ، ارسال اطلاعات براي نمايش بر روي LCD ، ارسال اطلاعات به ISD براي اعمال صوتي ، شروع و پايان ارسال اطلاعات به هر قسمت و … را كنترل كند.

انجام اين كارها به عهده يك ميكرو AVR گذاشته شده است كه با توجه به برنامه­اي كه براي آن نوشته شده است كارهاي بسته­ي شده­ي فوق را انجام مي­دهد.

تذكر: تبادل اطلاعات بين ميكرو و آي سي صوتي از طريق SPI است.

3- قسمت صوتي

اين بخش وظيفه اعلام اطلاعات ارسالي از ميكرو به صورت صوتي را بر عهده دارد براي انجام اين كار از يك آي سي صوتي سري ISD استفاده شده است . كه با توجه به فرماني كه از ميكرو دريافت مي­كند خانه حافظه­ي مورد نظر را اجرا مي­كند. فقط دامنه خروجي آن كم است كه براي رفع عيب خروجي آن به يك تقويت كننده اعمال مي­گردد.

4- تقويت كننده خروجي :

با توجه به آن كه دامنه سيگنال خروجي IC صوتي كم است بنابراين نمي­توان آن را مستقيماً به يك بلندگو وصل كرد در نتيجه براي افزايش دامنه ولتاژ خروجي آي سي صوتي لازم است ولتاژ خروجي به يك تقويت كننده اعمال گردد و پس از تقويت به بلندگو وصل شود. كه در اين مدار نيز با استفاده از يك تقويت و پس به بلندگو اعمال ميگردد . ولتاژ تغذيه اين قسمت نيز همانند بخش­هاي ديگر (به جز آي­سي صوتي ) همان 5V است.

مطلب پیشنهادی:  مانیتورینگ دما و فشار داخل تایر اتومبیل TPMS

تذكر: البته در ساخت تقويت كننده محدوديتي ندارد يك تقويت كننده كه بتواند سيگنال خروجي را در حد قابل تقويت كند و به شرطي كه نويزي به آن وارد نكند مي­تواند مورد استفاده قرار گيرد.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 دیدگاه

  1. ممنون جالب بود

  2. سلام.
    سورس فایل رو هم میشه بزارین لطفا؟

  3. سلام
    ممنون بابت پروژه ي مفيدي كه گذاشتيد
    فقط آي سي هاي ISD رو نميشه در نرم افزار proteus شبيه سازي كرد؟ من اين قطعه رو پيدا نكردم
    هيچ كتابخانه اي براي اين قطعه نيست؟!
    لطفا راهنمايي كنيد، ممنون

  4. با سلام من پروژه ضبط و پخش صدا به صورت دیجیتال با میکرو کنترلی رو خریداری کردم ولی فایل دانلود توضیحات مدار به صورت pdfبرای من باز نشد لطفا رسیدگی نمایید

  5. سلام خسته نباشید آقا همه لینکهای پروژه ها خرابن

    • میلاد جهاندیده

      سلام، دوباره چک کنید. الان چک کردم مشکلی نداشتن.
      پ ن : سورس این پروژه تغییر کرده با کلیک روی لینک دانلود به یک پروژه جدید با سورس کامل و جدید منتقل میشید و از اونجا دانلود کنید. بقیه لینک ها مشکلی ندارن.

  6. سلام خسته نباشد می خوام صدارو با میکرو ضبط کنم داخل رم sd و صدارو بتون داخل گوشی ویا کامپیوتر پخش کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • میلاد جهاندیده

      سلام،

      ۱- با ورودی ADC میکروکنترلر از ورودی نمونه برداری کنید با نرخ و غیره مورد نظر
      ۲- با مستندات و کتابخانه‌های آماده نوشتن در SD کارت یک فایل ایجاد کنید و بنویسید.
      ۳- بعد با کامپیوتر رم را باز کنید و فایل ایجاد شده ار چک کنید ببینید قابل پخش با پلیرها هست یا نه!

      این فرایند خیلی ساده بود. حالا هر کدام مراحل خودش را دارد که واقعا در یک کامنت نمیشه توضیح داد. لینک‌ زیر را ببینید. داخل اونا فایل‌های خوبی هستن. و البته با آردوینو کار کنید که خیلی ساده یک لایبری برای نمونه برداری و یک لایبری هم برای نوشتن در رم داره.

      https://melec.ir/?s=MP3

  7. دوستان من دانشجو ام استادم گفته همچین چیزی درست کنم ولی هیچی از این چیزا سر در نمیارم هر کی بلده ایمیل رو پایین میذارم
    li****gmail.com
    طراحی دستگاه ضبط، ذخیره و پخش صدای قابل حمل با استفاده از میکروکنترلر

    این دستگاه باید سیگنال صدا را به دیجیتال تبدیل کند و در حافظه ذخیره کند و به هنگام نیاز کاربر مجدد پخش کند. فرآیندهای ذکر شده باید توسط یک صفحه کلید کنترل شود و با توجه به قابل حمل بودن نکات مربوط به کاهش توان مصرفی رعایت شود

  8. سلام وقت بخیر سایت شمارو بررسی کردم اگر امکان همکاری در پروژه را دارید لطفا اطلاع بدید
    ما نیاز به نیروی متخصص برای طراحی سیستم صوتی با میکروکنترلر ارم داریم

  9. برنامه نوشته شده و پی سی بی بدون نقص هستن؟