مهندس موفق الکترونیک

راهنمای گام به گام عیب یابی تابلو برق صنعتی 3 فاز

برخی از افراد فکر می کنند عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز کاری بسیار سخت و پیچیده است. اما اگر طبق راهنمای گام به گام پیش بروید؛ خودتان می توانید علت مشکل تابلو برق را پیدا کنید.

اما دقت داشته باشید که بهتر است برای عیب یابی تابلو برق های صنعتی و برطرف کردن مشکل حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. زیرا به شدت خطر برق گرفتگی وجود خواهد داشت. در ادامه به راهنمای گام به گام عیب یابی تابلو برق های صنعتی می پردازیم.

راهنمای گام به گام عیب یابی تابلو برق صنعتی 3 فاز

معرفی اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

برای آنکه بتوانید عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز را به بهترین نحو ممکن انجام دهید؛ باید با اجزای مهم آن آشنا باشید. تابلو برق از قطعات بسیار مختلفی تشکیل شده‌ که هر کدام از آن ها وظیفه خاصی به عهده دارد. کنتاکتور، شاسی، چراغ سیگنال، کلید ها، محافظ، سیم ها و … جزء اجزای بسیار مهم تابلو برق هستند.

یکی از برندهای مطرحی که در این زمینه وجود دارد و تمامی این محصولات را با بهترین کیفیت تولید میکند اشنایدر است که میتوانید محصولات این برند مطرح را از نمایندگی اشنایدر ایران در لاله زار خریداری کنید.

کنتاکتور و نقش آن در تابلو برق

عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز چگونه انجام می شود؟ کنتاکتور یک وسیله الکترومکانیکی است که از دو هسته ساخته می شود. یکی از هسته ها ثابت و یکی دیگر متحرک است. وظیفه اصلی کنتاکتور، کنترل ارتباط بین منبع تغذیه و بار الکتریکی است. کنتاکتور اشنایدر الکتریک می تواند ارتباط بین این دو را قطع یا وصل نماید.

وظیفه شاسی در تابلو برق

شاسی اشنایدر الکتریک جزء بسیار مهم تابلو برق های صنعتی محسوب می‌ شود. شاسی، قطعه ای است که وظیفه فرمان قطع یا وصل شدن مدار الکتریکی را به عهده دارد. در واقع شاسی جزء تجهیزات فرمان دسته بندی می شود. شاسی های اشنایدر الکتریک هم به صورت چراغ دار و هم به صورت معمولی تولید می شوند.

معرفی شاسی با کالیتی و نقش آن

شاسی اشنایدر الکتریک در جنس باکالیت نیز ساخته می شود. این شاسی ها شکلی قارچ مانند دارند که بخش ابتدایی آن ها به صورت مربعی یا گرد مانند طراحی شده است. تحریک شاسی از طریق تماس مستقیم دست با آن صورت می گیرد. برخی از آن ها قفل شو بوده و با کلید باز می شوند تا فعالیت خود را شروع نمایند. نقش اصلی شاسی نیز فرمان قطع یا اتصال مدار به صورت مستقیم است.

مطلب پیشنهادی:  لپ تاپ صنعتی چیست و قیمت ویژگی های آن را بشناسید

معرفی شاسی فلزی و کاربرد های آن

برخی از شاسی ها ممکن است از جنس فلز نیز ساخته شوند. شاسی های فلزی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. این شاسی ها هم در تولید ماشین آلات صنعتی و هم در تولید تابلوهای برق صنعتی کاربرد های بسیار زیادی دارند. شاسی اشنایدر الکتریک فلزی برای راه اندازی جریان مدار یا قطعه آن مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش چراغ سیگنال در تابلو برق

چراغ سیگنال، چراغی است که به عنوان خبر دهنده در تابلو برق های صنعتی عمل می کند. این چراغ ها می توانند وصل بودن یا قطع بودن جریان برق و همچنین برخی از مشکلات را گزارش دهند. چراغ سیگنال اشنایدر الکتریک دارای سرپیچ مخصوص به خود است. این چراغ ها در رنگ های سبز، قرمز و نارنجی تولید می شوند.

کاربرد محافظ جان در تابلو برق صنعتی

کلید محافظ جان اشنایدر الکتریک یکی از مهم ترین کلید هایی است که در تابلو برق های صنعتی وجود دارد. این کلید بسیار ایمن بوده و می تواند وجود هر گونه جریان در مدار را تشخیص دهد. این کلید می تواند از مدار نیز محافظت کرده و بار های اضافی را با سرعت زیادی به زمین منتقل کند. با استفاده از کلید محافظ جان می توان جریان کلی را قطع کرد.

راهنمای گام به گام عیب یابی تابلو برق صنعتی 3 فاز

وظایف کلید ها در تابلو برق صنعتی

کلید ها قطعاتی بسیار مهم و شاخص در تابلو برق های صنعتی هستند که در انواع مختلفی تولید می شوند و هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. برخی از کلید ها وظیفه جداسازی و محافظت را دارند و برخی دیگر مربوط به راه اندازی یا قطع جریان برق هستند.

مطلب پیشنهادی:  دریافت مدرک بین المللی برق ساختمان و برق صنعتی با مراجعه به آموزشگاه برق فنی و حرفه‌ای

کلید اتوماتیک فیکس

کلید اتوماتیک فیکس اشنایدر الکتریک یکی از انواع کلید های اتوماتیک است. به این کلید فیکس شده و غیر قابل تنظیم می گویند. زیرا در این کلید رنج جریانی که باید محافظت شود را نمی توان تنظیم کرد.

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر الکتریک یکی از کلید هایی است که در تابلو برق های صنعتی به کار می رود. اسم اتوماتیک در این کلید ها به این دلیل است که این کلید ها می توانند اتصال کوتاه یا اضافه بار را در جریان مدار به خوبی تشخیص دهند. در واقع کلید اتوماتیک کمپکت مجهز به این امکانات بوده و قابل قطع زیر بار است. یعنی زمانی که جریان برق وصل است؛ می توانید آن را قطع کنید. 

علائم خرابی تابلو برق صنعتی چیست؟

عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز چگونه انجام می شود؟ ممکن است گاهی اوقات خرابی هایی در تابلو برق رخ دهد؛ اما نشانه هایی از آن نباشد. ولی بیش تر اوقات با مشاهده کردن چندین نشانه می توان در سریع ترین زمان به خرابی تابلو برق پی برد. برخی از این علائم خراب شدن تابلو برق صنعتی عبارتند از:

  • بلند شدن بوی سوختگی از تابلو برق
  • ایجاد دود و آتش سوزی در تابلو برق
  • شنیده شدن صدا های ریز از تابلو، مانند صدای اتصالی برق
  • سیاه شدن برخی از نقاط تابلو برق
  • ذوب شدن برخی از سیم ها و کابل ها

داغ شدن تجهیزات درون تابلو برق

داغ شدن تجهیزات درون تابلو برق صنعتی یکی از مهم ترین دلایل خرابی آن است. یعنی تمامی علائم خرابی های تابلو برق از بالا رفتن دما و داغ شدن تجهیزات درون تابلو برق نشات می گیرند. هنگامی که تجهیزات داغ شوند؛ شاهد آتش سوزی، سوختگی، ذوب شدن سیم ها و بالا زدن کلید ها تابلو برق خواهیم بود.

عدم تعادل بار

مهم ترین اصل در تابلو برق های صنعتی و سه فاز این است که بار الکتریکی به صورت متعادل تقسیم شود. اگر بار الکتریکی به صورت نامساوی در مدار قرار گیرد؛ باعث وارد شدن فشار و بالا رفتن دما می شود. این نامساوی تقسیم شدن بار می تواند باعث داغ شدن تجهیزات درون تابلو برق شود.

مطلب پیشنهادی:  معرفی انواع سنسور در برق صنعتی و معرفی بهترین برندهای تولید کننده سنسور

قرار گرفتن کابل ها بر روی یکدیگر

در مواردی پیش می آید که تعداد کابل های خروجی از تابلو برق بسیار زیاد است. در نتیجه امکان دارد برخی از این کابل ها روی یکدیگر قرار بگیرند. قرار گرفتن کابل ها روی هم باعث کاهش سطح تماس آن ها با هوا می شود. در نتیجه این کابل ها زودتر داغ می کنند و دمای آن ها بالا می رود.

شل بودن اتصالات درون تابلو برق

شل بودن اتصالات می تواند خطرناک ترین اتفاقات را برای تابلو برق به وجود بیاورد. در واقع شل بودن این اتصالات می تواند باعث آتش سوزی یا حتی انفجار شود. پس اتصالات باید به صورت دوره ای بررسی و سرویس شوند. شل بودن اتصالات، مقاومت را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد. در نتیجه دما به صورت قابل توجهی بالا رفته و تجهیزات داغ می شوند.

نحوه عیب یابی تابلو برق سه فاز به چه صورت است؟

برای عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز ابتدا باید به نشانه های خرابی تابلو برق توجه کرد. سپس از طریق نشانه های خرابی باید منشا و علت آن را پیدا کنید. بهتر است ابتدا تجهیزات محافظتی بررسی شوند. در عیب یابی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. 

نکاتی که هنگام عیب یابی تابلو برق باید در نظر گرفت

جهت عیب یابی تابلو برق های صنعتی 3 فاز ابتدا باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشته باشید.

  • به صورت ظاهری تابلو برق را بررسی کنید.
  • رله و تایمر ها را چک کنید که در تنظیمات مربوطه قرار داشته باشند.
  • به نشانگر چراغ ها دقت کنید. برخی از چراغ ها وجود مشکلات را گزارش می دهند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *