مهندس موفق الکترونیک

پروژه نمایش دمای محیط در کامپیوتر با لب ویو

پروژه نمایش دمای محیط در کامپیوتر با لب ویو

برای نمایش دما روی کامپیوتر ما به سه قسمت نیاز داریم قسمت اول سخت افزار بیرونی ما هستش  که دارای حسگر و مبدل هستش و بعد از حس دما روی برد میکروکنترلری تعبیه شده است که وظیفه آن خواندن مقدار سنسور و ارسان آن به کامپیوتر می باشد برای ارسال داده ها به کامپیوتر به مدار اینترفیس نیازمند هستیم که قسمت دوم پروژه ما را تشکیل می دهد و در آخر داده های دریافتی توسط پورت کامپیوتر باید نمایش داده شوند  که برای اینکار ما از نرم افزار لب ویو که یک محیط برنامه نویسی گرافیکی و پیشرفته است استفاده می کنیم.

امروزه اندازه گیری و تحلیل کمیت ها در صنعت به یک امر ضروری تبدیل شده است و این تحلیل باعث بهبود عملکرد سیستم و در نهایت باعث بالا رفتن کیفیت  محصول خواهد شد. در بسیاری از کاربرد ها کمیت های مختلفی را توسط سنسور ها و مبدل ها اندازه گیری و به کامپیوترها منتقل می کنند که بعدا کارشناسان آن قسمت بتوانند عملکرد سیستم را تحلیل کنند و در بعضی  موارد از روی این داده ها نمودارهایی رسم می شود.

labview+AVR+SENSOR

ما در این پروژه برای نمونه کمیت دما را به عنوان کمیت مورد اندازه گیری انتخاب کرده ایم . و هدف اصلی ما در این پروژه جمع آوری داده ها نیست بلکه فقط نمایش دما روی کامپیوتر می باشد .  البته جمع آوری داده،رسم نمودار ،تحلیل داده ها و صدور فرمان های خاص کارهای خیلی آسانی هستند که می توانیم آنها را به پروژه بعدا اضافه کنیم ولی برای شروع و سادگی پروژه ما فقط اندازه گیری دما و انتقال آن به کامپیوتر و نمایش آن می باشد . که این کار حجم کار ما را کاهش خواهد داد و درک مراحل مختلف پروژه را راحتر خواهد کرد.

برای نمایش دما روی کامپیوتر ما به سه قسمت نیاز داریم قسمت اول سخت افزار بیرونی ما هستش  که داری حسگر و مبدل هستش و بعد از حس دما روی برد میکروکنترلری تعبیه شده است که وظیفه آن خواندن مقدار سنسور و ارسان آن به کامپیوتر می باشد برای ارسال داده ها به کامپیوتر به مدار اینترفیس نیازمند هستیم که قسمت دوم پروژه ما را تشکیل می دهد و در آخر داده های دریافتی توسط پورت کامپیوتر باید نمایش داده شوند  که برای اینکار ما از نرم افزار لب ویو که یک محیط برنامه نویسی گرافیکی و پیشرفته است استفاده می کنیم.

مطلب پیشنهادی:  ارسال دما و رطوبت با پیامک (دریافت دما و رطوبت خانه و گلخانه از راه دور)

ارتباط سریال در لب ویو

 

خب از طراجی سخت افزار  شروع می کنیم. عملکرد کلی این برد بدین صورت است که دما را با یک سنسور دما اندازه گیری کند و آن را بعد از پردازش به کامپیوتر ارسال کند .

از یک میکروکنترلر AVR هم به عنوان پردازنده استفاده می کنیم . چون اکثر میکروکنترلرهای AVR دارای مبدل آنالوگ به دیجیتال داخلی می باشند (میکروکنترلر انتخابی ما مگا32میباشد)ما از مبدل میکرو برای تبدیل خروجی ولتاژ سنسور به مقدار عددی استفاده می کنیم .

برای قسمت اینترفیس ما از پورت سخت افزاری  USBکامپیوتر استفاده خواهیم کرد ولی برای برنامه نویسی بصورت مجازی در هر دو طرف از پورت کام استفاده خواهیم کرد. بطور ساده از یک مبدل USB  به COM  استفاده می کنیم . برای اینکار از آی سی مبدل های موجود در بازار مانند FT232  استفاده می کنیم.

حالا نوبت برنامه نویسی قسمت کامپیوتر می باشد که با ما برای اینکار از نرم افزار لب ویو استفاده می کنیم البته باید یک بسته نرم افزاری دیگر که حاوی کتابخانه های ارتباط سخت افزاری لب ویو می باشد نیز باید روی سیستم نصب باشد. پس در این مرحله ما اول نرم افزار لب ویو را نصب و بعد از آن VISA را نصب می کنیم.

خب برای شروع سنسور LM35  را به میکرو وصل می کنیم برای اینکار یکی از هشت کانال ADC موجود روی میکرو یکی را انتخاب می کنیم و خروجی سنسور را مستقیم وصل می کنیم.

مطلب پیشنهادی:  نمایش و کنترل دمای گلخانه با منطق فازی و میکروکنترلر AVR (گلخانه توت فرنگی)

پروژه نمایش دمای محیط در کامپیوتر

فایل های پروژه شامل : پایان نامه بصورت ورد + پروتیوس پروژه + برنامه طرف کامپیوتر + برنامه میکروکنترلر

این پروژه کاملا اپن سورس ارائه می شود و خریدار می تواند همه ی قسمت ها را تغییر و دوباره کامپایل و نرم افزار کامپیوتر را به میل خودش دوباره توسعه دهد.

نرم افزار های مورد نیاز برای باز کردن پروژه :

  • پروتیوس ورژن ۷٫۸ به بالا برای باز کردن فایل شبیه سازی
  • لب ویوو ۲۰۱۱ به بالا برای باز کردن فایل لب ویو
  • پلاگین visa لب ویو  برای اجرای پروژه لب ویو باید نصب کنید.
  • کدویژن ۲ به بالا یا notpad ویندوز برای باز کردن کد میکروکنترلر + فایل هگز
  • نرم افزار PDF خوان

اگر سوال تخصصی  داشتین در قسمت نظرات ⇓ و یا  قسمت پرسش و پاسخ بپرسید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 دیدگاه

  1. یه تبریک و خسته نباشید جانانه بابت سایت خوبتون

  2. با سلام
    من کامل شده این مقاله رو چطور میتونم تهیه کنم لازم به ذکر فایل پروتوس و لب ویو و همینطور فایل هگز رو میخوام

  3. سلام قرار بود ویزا رو تو سایت بزارین تو سایت اصلی لب وویو قابل دانلود نیست

  4. با سلام
    ارتباط بین نرم افزار لب ویو و پرتئوس را میخوام خیلی ضروریه واسم عاجزانه در خواست میکنم اگه کسی میدونم کمکم کنه… ممنون

  5. سلام مهندس جان
    روی لب ویو 2015 چجوری باید درایور visa راه اندازی کزد.
    من visa رو دانلود کردم باز بهم ارور میده
    میشه راهنمایی کنید
    ممنون میشم

  6. سلام . خواستم بدونم قسمتی که میخواهید از اطلاعات دمای ورودی فایل متنی یا به اصطلاح log تهیه کنید پایه های خروجی بلوک Open/Create/Replace File Function رو به چه بلوک هایی متصل کردید.
    (منظورم file path و دوتا مورد دیگر هستش) از کدوم قسمت میتونم بیارمش؟

    • میلاد جهاندیده

      منظور از اینها شسلام ببینید این قسمت ها دسترسی ها به فایل ها را مشخص میکند . روی ورودی بلوک ها راست کلیک کنید و یک کنترلر یا یک ثابت از نوع استفاده شده در فایل را …

  7. با عرض سلام و خسته نباشید، میخواستم خواهش کنم اندازه گیری رطوبت رو هم به پروژه اضافه کنید اگه امکانش هست، ضروری نیاز دارم.تشکر

  8. بخدا دمتوووون گرم خیلی مشتی هستین که همچین پروژه ای که اکثرا تو اینترنت دارن میفروشن رو رایگان گذاشتید…
    ایول به مرامتون… دمتون گرم و خسته نباشید به همتون ² ♥