مهندس موفق الکترونیک

گوشی هوشمند قابل انعطاف سامسونگ

معمولا تغییرات اساسی در تکنولوژی در هر یک دهه اتفاق می افتد.  پس از سال ها بررسی و کار بر روی این تکنولوژی، سرانجام باید به زودی منتظر آمدن صفحه نمایش های قابل انعطاف باشیم. تصور کنید که تلبت خود را تا میکنید و در جیب خود قرار میدهید یا بند ساعت مچی تبدیل به صفحه نمایش بشود یا کیف دستیتان که به صورت همزمان کاربرد کیبرد و صفحه نمایش را دارد. نوکیا نام این تکنولوژی را Morph گزاشته است و علت آن را کاربردهای بسیار زیاد این تکنولوژی (که در زبان انگیسی به plethora معروف است) مطرح کرده است. حالا به نظر میرسد که این تکنولوژی به پیاده سازی عملی نزدیک شده است.

گوشی هوشمند قابل انعطاف سامسونگ

شرکت سامسونگ پس از نزدیک به دو دهه کار بر روی این تکنولوژی اخیرا اعلام کرده است که به زمان عرضه تلفن های هوشمند تاشو نزدیک میشویم. رئیس مرکز تحقیقات این بخش اخیرا اعلام کرده است که کار بر روی طراحی و توسعه این تکنولوژی تقریبا به پایان رسیده است و باید منتظر خبر عرضه آن باشیم.

همچنین اعلام شده است که این تکنولوژی از ویژگی غیرقابل شکسته شدن نیز بهره می برد که به نوبه خود پیشرفتی شگرف در زمینه محافظت به وجود خواهد آورد. طبق تست های انجام شده در دمای منفی 32 درجه تا 71 درجه سانتی گراد و همچنین افتادن صفحه نمایش از ارتفاع 1.8 متری هیچ آسیبی در ظاهر و عملکرد صفحه نمایش مشاهده نشده است.

جزئیات فنی

در طراحی این صفحه نمایش ها از صفحات دیودهای ارگانیک (OLED) استفاده شده است و بر روی آنها صفحات پلاستیکی نیز به کار رفته است که در عین اضافه کردن ویژگی غیرقابل شکستن این صفحات، وزن بسیار کمی را به آنها می دهد. تولیدکنندگان همواره در جست و جوی ساختن صفحه نمایش هایی بوده اند که دارا قابلیت انعطاف، خاصیت خم شوندگی و نازکی یک کاغذ را داشته باشند. اگر شرکت سامسونگ واقعا به روشی برای غیرقابل شکسته شدن این صفحه نمایش ها دست پیدا کرده باشد، این بدان معنا است که یک مشکل بسیار بزرگ در این زمینه را حل کرده است و دیگر نیازی به استفاده از شیشه برای صفحه نمایش تلفن های هوشمند وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  ساختار حافظه های فلش

در صفحه نمایش های سنتی که از نوع LCD هستند باید به منظور جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن به صفحه نمایش از شیشه استفاده شود. در صفحه نمایش های نسل جدید OLED مشکل خم شوندگی وجود ندارد اما به منظور محافظت از مولکول های OLED در برابر عوامل محیطی مانند آب و گازهای محیط همچنان از شیشه استفاده می شود. تا کنون استفاده تنها از پلاستیک برای محافظت کردن از صفحه نمایش های OLED کافی نبوده است.

تکنولوژی جدیدتر این نسل یعنی LED های کوانتومی (QLED) را میتوان با قابلیت انعطاف ساخت. برای این کار از نانوکریستال ها به منظور ایجاد نوری با کیفیت بالا، دقیق و تک رنگ استفاده می شود. به این وسیله نور تک رنگ مشکی بدون استفاده از فیلترهای مجزا به رنگ های دیگر تبدیل می شود. اما مشکل پیش روی QLED ها مشکل بودن بسته بندی و محافظت از این صفحه نمایش های نسبت به OLED ها است که باعث می شود راه طولانی تری را برای رسیدن به نمونه های عملی داشته باشند.

افزایش قابلیت تاشونگی

گوشی هوشمند قابل انعطاف سامسونگ

صفحه نمایش های قابل انعطاف سامسونگ طبق اخبار منتشر شده دارای بیشترین قابلیت انعطاف در جهت خم کردن و انحناع ایجاد کردن در شکل هندسی صفحه است بدون این که به صورت کامل تا شود. به منظور رسیدن به قابلیت تا شدن کامل نیاز است تا با استفاده از نانوتکنولوژی خطوطی که در طول صفحه نمایش جریان الکتریسیته را هدایت میکنند باریکتر و کوچکتر ساخته بشوند.

مطلب پیشنهادی:  با ساختار ال ای دی سفید بیشتر آشنا بشوید .

در آینده ای نه چندان دور باید شاهد ظهور صفحه نمایش های قابل پیچیده شدن باشیم (مانند یک ساندویچ!) و در ادامه آن باید منتظر ظهور صفحه نمایش هایی باشیم که مانند کاغذ قابل مچاله شدن باشند و در عین حال به کارکرد عادی خود ادامه دهند. ایده ساخت این صفحه نمایش ها استفاده از مواد آکستتیک (auxtetic) است که هنگام فشرده شدن به جای این که نازک شوند ضخیمتر میشوند.

این مواد قابلیت جذب انرژی بسیار بالایی را دارند و از تک مولوکول ها یا کریستال هایی ساخته میشوند که با تغییر شکل قابلیت مرتب شدن به صورت خودکار را دارند. به دلیل خاصیت وزن بسیار پایین این مواد میتوان صفحه نمایش هایی ساخت که به راحتی با اعمال کمترین نیرو به راحتی به شکل مورد نظر دربیایند.

در حال حاضر پیشبینی که میشود این است که تا پایان سال میتوان این تصور را داشت که در حالی که در تخت خواب هستیم در حال مطالعه از روی صفحه نمایشی هستیم که از افتادن و آسیب دیدن آن یا ریختن مایعات روی آن و… نگران نیستیم. به شخصه برای داشتن چنین صفحه نمایشی لحظه شماری میکنم!

منبع : ecnmag

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *