مهندس موفق الکترونیک

معرفی رشته ICT قسمت دوم [برسی درس های گرایش سیستم های مخابراتی ترم 1و2]

“کارشناسی ناپیوسته فناوری اطلاعات و ارتباطات گرایش برپایی سیستم های مخابراتی”

بنظر من یکی از بهترین گرایش های رشته ICT می باشد که علت آن هم بیشتر مخابراتی بودن آن می باشد که برای دوستانی که کاردانی الکترونیک خواندن خیلی بهتر بنظر می آید .در ادامه با ما باشید تا با برسی درس های ترم یک و دو ،  بیشتر با این رشته آشنا بشویم.

اگر قسمت اول معرفی رشته ICT را مطالعه کرده باشید با چارت درسی و سرفصل های آن آشنا شدید و اگر مطالعه نکردید توصیه می کنم از لینک زیر آن را هم مطالعه کنید.برای اطلاع از سرفصل های دقیق هر گرایش می توانید فایل سرفصل های درس را نیز از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.

معرفی رشته ICT قسمت اول چارت درسی 

دروسی که در ادامه برسی می کنیم تجربه شخصی بنده در دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور هستش  البته سرفصل همه دانشکده ها یکی هستن ولی بنا به سلیقه استاد شاید سرفصل ها و بعضی وقت ها بیرون از سرفصل ها … !!؟!

نکته مهم دیگر در مورد دانشکده ما این بود که ما اولین ورودی های رشته ICT بودیم(بهمن 1392) و مطمئنا در آینده که شما این نوشته را می خوانید تغییراتی صورت گرفته است. خب هدف اصلی بنده از نوشتن این نوشته آشنایی دوستان با این رشته هستش ، چون اکثر دوستان فکر می کنن این رشته یک رشته کامپیوتری هست ولی باید توجه کرد که این رشته بخصوص گرایش برپایی سیستم های مخابراتی بیشتر مخابراتی هستش تا کامپیوتری حتی بعضی از دوستان ترم یک با توجه به وجود بعضی درس ها و اسم بعضی درس ها فکر می کردند که این رشته یک شاخه از IT یا کامپیوتر هستش ….

درس های ترم یک برای کارشناسی ناپیوسته ICT

مبانی ICT :

در این درس هدف بیشتر آشنایی با تعاریف اولیه و کاربردهای ICT و همچنین انواع شبکه ها ، اینترنت ،شبکه های بیسم و باسیم و… می باشد . در این درس بیشتر با تجهیزات شبکه آشنا شدیم و بیشتر کار ما روی پیکر بندی روترها و سوئیچ ها بود که در محیط نرم افزار Packet Tracer به برپایی انواع سناریو های شبکه پرداختیم و بیشتر روی پروتکل های شبکه از جمله RIP ، EIGRP  ، BGP ، OSPF ، VLAN و… پرداختیم.

مطلب پیشنهادی:  شبکه های مخابرات نسل جدید

ریاضی کاربردی :

چون دانشجویان کارشناسی ناپیوسته فناوری اطلاعات و ارتباطات گرایش برپایی سیستم های سیستم های مخابراتی فقط یک ریاضی دارند و معادلات دیفرانسیل و.. ندارند این درس ترکیبی از آنها بود و در این درس معادلات دیفرانسیل ، انتگرال های چندگانه و… را مطالعه کردیم .

مبانی برق و تاسیسات در بهره برداری از سیستم های مخابراتی :

این درس یکی از عجیب ترین و ترکیبی ترین های این رشته بود که از همه چیز برق میشد داخل این پیدا کرد !!؟ از برق گرفتگی گرفته تا الکترونیک صنعتی  . از جمله مباحث این درس می توان به میکروپروسسورها و PLC ها و کاربرد آنها در سیستم های مخابراتی ، باتری های سرب اسیدی ، اصول حفاظت و زمین کردن،یکسوکننده های تریستوری ،یکسوکننده های سوئیچ مد ، منابع تغذیه بدون وقفه و سلول های خورشیدی و.. اشاره کرد.

زبان تخصصی ICT:

در این درس قسمت های مرتبط کتاب زبان تخصصی کامپیوتری ها را بنا به تشخیص استاد خواندیم .

اقتصاد مهندسی ICT :

علت ارئه این درس شاید برای شما هم سوال باشد که چرا چنین درسی را برای رشته ICT انتخاب کرده اند که البته دلایل متعددی می تواند داشته باشد ولی همانطور که در قسمت اول معرفی ICT هم گفتیم در این رشته مدریرت صنایع هم مهم هست و شاید برای همین باشد که این درس را برای ما ارائه کرده اند … که بیشتر برسی اقتصادی بودن و نبودن خرید ها… بود!

شبکه های کامپیوتری :

در این درس ما بیشتر با ویندوز سرور و با بعضی تعاریف شبکه آشنا شدیم و همچنین با انواع پروتکل ها و سرویس های سیستم عامل های مدیریت شبکه از جمله DNS ,DHCP و… آشنا شدیم.

برنامه سازی پیشرفته :

این درس در رشته های الکترنیک و کامپیوتر واکثر رشته های مهندسی حتی مهندسی شیمی هم هستش و شاید تنها درس برنامه نویسی این رشته می باشد و در این درس با برنامه نویسی زبان C++ تا حدودی آشنا شدیم و برنامه هایی را با آن نوشتیم که البته در سطح پایین !

مطلب پیشنهادی:  فیبر نوری و تکنیک های ارتباط نوری

بقیه درس های ترم اول : دو درس عمومی داشتیم که در همه رشته ها وجود دارند و همچنین کارگاه مبانی ICT هم بدلایل مختلف ارائه نشده بود .

درس های ترم دوم  برای کارشناسی ناپیوسته ICT

درس های ترم دوم بیشتر تخصصی تر و بهتر از ترم یک بودند .

سوئیچینگ و سیگنالینگ :

بطور ساده این درس از دو قسمت سوئیچینگ که نحوه مسیریابی و ارسال شدن و مسیرهای گذر داده است و سیگنالینک پروتکل هایی که سیستم ها به کمک آنها زبان همدیگر را می فهمند ، تشکیل شده است.این درس دقیقا به برسی سیستم مخابرات شهری می پردازه و البته ساختارهای کشوری و بین الملی هم برسی می شوند. همان سیستمی که در همه ی خانه های ما هستش تلفن شهری و بین شهری و… در این درس به برسی ساختار مخابرات شهری استانی کشوری و تخصصی تر PC  ها SC و… را در این درس برسی کرده و همچنین در قسمت سیگنالینگ هم به برسی سیگنالینک CAS پرداختیم .

اصول ارتباط داده :

در این درس بیشتر با محیط های مختلف انتقال داده  دستگاه های آنها ، کدها و واسته های مورد استفاده در انتقال داده ، برسی لایه OSI ،شبکه های LAN  و WAN  و TCP/IP و شبکه آشنا می شویم . که در دانشکده ما هم بنا به وقت مباحثی را از جمله توپولوژی ها(RING-BUS-MESH…) و مشخصات شبکه های LAN  و WAN  را برسی کردیم ، گذری کوتاه در مورد محیط های انتقال ، VOIP و همچنین بصورت عمیق لایه های OSI  و پرتکل های آنها را برسی کردیم .

مدارات اینترفیس و پرسسورها :

در این درس بیشتر با تاریخچه ، مدارات داخلی ، چگونگی اتصال حافظه و پورت به میکروپروسسور Z80 آشنا شدیم همچنین در قسمت های بعدی با مدارت ایزوله کننده ورودی و خروجی PLC ها و برنامه نویسی آنها آشنا شدیم که البته از کارگاه PLC هم چند جلسه استفاده کردیم.

مطلب پیشنهادی:  معرفی رشته ICT قسمت اول ! چارت درسی

مبانی الکترونیک کاربردی و منبع تغذیه :

در این درس به برسی مدارت دیودی ، ترانزیستوری ، تریستور ، منابع تغذیه خطی و معایب و مزایای آن و بیشتر به برسی منابع تغذیه سوئیچینگ پرداختیم .

مخابرات دیجیتال :

یکی از بهترین و پایه ای ترین و بدرد بخود ترین درس های دوران کارشناسی ICT این درس می باشد که با مطاله این درس هم دید مخابراتی و هم دید ریاضی دانشجویان به مخابرات عمیق تر می شود. کتاب منبع این درس کتاب سیستم های آنالوگ و دیجیتال مخابراتی دکتر محمد رضا عارف بود که واقعا کتاب عالی هستش . که  بلوک دیاگرام سیستم های مخابراتی ، منابع تولید اطلاعات و احتمالا آنها ، کانال های انتقال و احتمالات آنها ، باند ها انتقال و… را ورد برسی قرار دادیم .

مبانی اندازه گیری و ابزار دقیق در ICT :

این درس بیشتر شبیه درس های اصول اندازه گیری هنرستان و درس ابزار دقیق کاردانی می باشد که البته بیشتر به تعاریف اولیه اندازه گیری و ابزار دقیق ، مدارات بهینه سازی ، انواع سنسور ها و دستگاه های اندازه گیری مباحث این درس را تشکیل می دهند .

بقیه درس های ترم دوم ، مثل ترم اول عمومی انتخاب کرده بودیم و همچنین درس محیط های چند رسانه ای این ترم بنا به دلایلی ارائه نشده بود که درس محیط های چند رسانه ای و کارگاه مبانی ICT را ترم سوم برای ورودی ها ما ارائه کرده اند.که جزئیات آنها را هم ان شا الله بعد از این ترم برایتان می نویسم .

و اینها خلاصه ای از تجربیات خودم در این رشته بود که امید وارم برای افرادی که می خواهند این رشته را انتخاب کنند مفید واقع بشود .توصیه می کنم قسمت اول این تجربیا را از لینک زیر مطالعه کنید:معرفی رشته ICT قسمت اول چارت درسی در صورتی وجود هرگونه سوال در مورد این رشته و دانشکده شمسی پور خواهشا در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا در اصرع وقت پاسخ داده شود.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 دیدگاه

  1. سلام میخواستم بدونم این رشته فقط برایه اقایون یا برای خانوم هاهم هست اگه هست بنظرتون تعداد اقایون بیشتر در این رشته یا خانوما ممنون از سایت خوبتون

  2. سلام من مدرک کاردانی رشته معماری دارم ولی از اونجایی که علاقه زیادی به تکنولوژی داشتم تصمیم گرفتم رشتمو عوض کنم و چون فکر میکردم ict همون it هست کنکور ict گرایش مدیریت ict ثبت نام کردم ولی الان که بیشتر مطالعه کردم دیدم تفاوتایی دارن تقریبا پشیمون شدم.. بنظرتون امسال کنکور بدم یا صبر کنم سال دیگه همون رشته معماریو کنکور بدم؟ در ضمن من هیچ اطلاعاتی در مورد شبکه و الکترونیک و … ندارم. بنظرتون چقد احتمال داره کنکورو قبول بشم و ادامه تحصیل بدم؟

    • میلاد جهاندیده

      سلام
      یعنی در انتخاب رشته فقط ICT گرایش مدیریت را انتخاب کرده اید ؟!
      بنظر من کنکور بدهید و منتظر نتایج باید و در تکمیل ظرفیت گرایش دیگری از ICT را انتخاب نمایید یا اگر کلا علاقه ندارید سال بعد … بنظرم نگران درس ها نباشید با مطالعه بیشتر و می توانید راه بیافتید .

  3. به سلام خوبی الحمد لله؟ ماهم که داریم کنکور میدیم برا کارشناسی ict باز شمسی پور خودمونو زدیم…
    کنکور ارشد و چیکار کردی؟

    • میلاد جهاندیده

      سلام ممنون سلامت باشی . آرزوی موفقیت و سربلندی را برات دارم . کنکور کاردانی به کارشناسی اصلا سخت نیست سعی کنید از فرصت کارشناسی استفاده کنید و برای ارشد بخونید.

      یک مشکل بچه های ICT این است که درسای ارشد را در طول دانشگاه نمیخونن اگر بخوان برق کنکور بدن.

      نه مدار 2 دارن
      نه الکترونیک 2
      نه کنترل
      نه سیگنال
      نه ریاضی مهندسی
      نه فیزیک

  4. سلام دوست عزیز. .امروز جواب کنکور کاردانی به کارشناسی اومد و من
    رشته مهندسی تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات .آی سی تی ،بهره برداری از سیستمهای مخابراتی ،شمسی پور شبانه تهران قبول شدم.
    دوره کاردانیم دانشگاه ازاد جهرمو گذروندم.الان نمیدونم چکار کنم از یک طرف شبانه هست ک هزینه های زیادی داره. از یک طرف دیگه هم نگاه میکنم و اطلاعاتی ک شما درون سایت گذاشتین و خوندم بنظرم رشته جالبی هست.ولی نمیدونم بازار کاریش چطوره! الان سر دو راهی گیر کردم.لطفا شما راهنماییم کنید .متشکرم. لطفا اگر امکانش هس از طریق ایمیل باهام در ارتباط باشید. متشکرم

  5. با سلام و خسته نباشید دادش ببخشید من کارشناسیو دانشگاه شمسی پور قبول شدم گرایش بهره برداری از سیستم های مخابراتی به نظر شما ارزش داره ادامه بدم یا دانشگاه ازاد الکترونیک بخونم از این با ارزش تره?
    لطفا یه راهنمایی بکنید ممنون

    • میلاد جهاندیده

      سلام . راستش من نمیتونم بگم بخونید یا نه . با توجه به علاقه خودتان هست ولی خیلی از دوستانی که فقط میخوان کارشناسی بخونن نظرشون این بود کاش شهر خودمان الکترونیک میخوندیم و کار میکردیم و بعضی های دیگر که علاقمند این رشته و آینده شغلی آن بودن با علاقه این رشته را دنبال میکردن . در کل خودتان باید تصمیم بگیرید.اگر میخواهید ارشد بخونید قبلا هم گفتم الکترونیک بهتر هست و راحتر میتوانید در کنکور موفق بشید.

      • فرشیدهداوند

        سلام آقای جهاندیده بنده فارغ التحصیل ict مخابرات هستم شمسی پور سال ۹۶ ، این رشته کجاها بدرد کار میخوره ؟ میشه بهم بگید . تشکر

        • میلاد جهاندیده

          سلام وقت بخیر، منم همین دانشکده بودم از ۹۲ تا ۹۴.

          قسمت اول همین پست را اگر ببینید قسمت کامنت‌ها کلی در این باره صحبت شده. ولی کلا بستگی داره کدوم سمتی برین. من اینطوری میبینم: بری مخابراتی بشی در رشته تخصصی مخابرات ادامه بدی یا اینکه بری سمت شبکه یا اینکه بری سمت برنامه‌نویسی.

          الان بازار شبکه و برنامه نویسی در دنیا خیلی مناسب هست و می‌تونید در شرکت‌های تخصصی وارد و رشد کنید. بخصوص خارج از کشور درآمد‌های زیبایی دارن.

          در داخل ایران شرکت‌هایی مثل زیرساخت ICT کشور، ایرانسل، همراه اول، رایتل، دیتاسنترهای خصوصی، شرکت‌های بنویسی، استارتاپ‌ها، دیجیکالا و صد‌ها شرکت دیگه هستن که دنبال نیروی متخصص در حوزه ICT و برنامه نویسی و شبکه هستنن.

          موفق باشید.

          • فرشیدهداوند

            سلام مجدد تشکر بابت پاسخ امکانش هست ایدی اینستا یا تلگرام داشته باشم خوشحال میشم از تجربیات شما استفاده کنم …..فکر کنم شما ترم آخر بودید بنده ترم یک ،بودم آنجا

  6. سلام خسته نباشید و ممنون از راهنمایی هاتون من دانشجوی کارشناسی دانشگاه شمسی پور هستم که ترم اولم تموم شده حالا میخام برم ترم دوم لطف کنید جزوه های درسی ترم دوم رو اگه دارید و امکان داره واسم بفرستید با تشکر شماره تلگرام یا ایمیل

  7. سلام وقت‌بخیر..
    من دیپلم برق خودرو دارم و درست نمیتونم برای دانشگاه انتخاب رشته کنم.
    الان که این اطلاعات رو راجع‌به این رشته خوندم بهش علاقمند شدم و دوست دارم که وارد این رشته‌ شم..
    اول اینکه خواستم بدونم چجوری میتونم با وجود (دیپلم برق خودرو) وارد این رشته شم!؟
    و اینکه اگر امکانش هست لینک گرایش‌های این رشته رو در مقاطع مختلف بفرستید..
    باتشکر

    • میلاد جهاندیده

      سلام، آقا امین برای انتخاب یک تصمیم و انتخاب رشته بیشتر باید خواند بیشتر باید تحقیق کرد آینده را دید، ولی اگر تصمیم جدید گرفتید هیچ مانعی نمیتواند جلوی شما باشد. در مورد شرکت در کنکور باید کنکور برق کاردانی را شرکت کنید(در موردش از مشاور مدرسه یا کانون های آموزشی مثل قلم چی …مشاوره بگیرید.) و در انتخاب گرایش های ICT را انتخاب کنید. در مورد گرایش ها در بخش اول این آموزش توضیح دادم ولی دانشگاه را هم در نظر بگیرید که جای خوبی قبول بشید. در ضمن بدلیل اینکه بعضی درس های پایه از این رشته حذف میشه در ادامه تحصیل حتما به دانشگاه وابسته نباشید و خودتان تلاش کنید. موفق باشید.

  8. سلام من مدرک کارشناسی ناپیوسته ict دارم ولی اطلاع ندارم که ارشدش اومده یا نه من میخوام ادامش بدم چه کنم؟

    • میلاد جهاندیده

      سلام، متاسفانه اطلاع ندارم و فک نکنم. ولی میتونید در گرایش های مشابه ادامه تحصیل بدید. در زمینه مخابرات، شبکه و یا نرم افزار و یا علوم کامپیوتر میتواند تقریبا مرتبط باشد.

  9. سلام روزبخیر
    الان بما گفتن که سرفصل رشته‌ها تغیر کرده و من از 4تا درسی که واسه فارغ‌التحصیلی باقی دارم سه تاش به همین دلیل ارائه نشده درس‌های کارگاه مبانی آی‌سی‌تی، ارزش افزوده و محیط‌های چندرسانه‌ای
    الان تکلیف فارغ‌التحصیلی من چی میشه باید چیکار کنم؟