مهندس موفق الکترونیک

پروژه مولد هارومونیک

وژه مولد هارومونیک یکی از پروژه های خوب برای درک سریه فوریه می باشد زیرا در این پروژه باید با جمع سیگنال ها با بسط های سریه فوریه یک شکل موج دیگر ایجاد کنیم.در حقیقت اسم اصلی این پروژه مولد 20 هارمونیک می باشد.که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

اين پروژه يا دستگاه بايد 20 موج سينوسي را توسط کی پد بگيرد وبا هم جمع لحظه اي كند و در خروجي به يك موج تبديل كند.  كه ما توسط کی پد فقط مقدار دامنه وفركانس را وارد مي كنيم .

نام پروژه:مولد 20هارمونيك

اسم پروژه از کجا آمده است !؟! همانطور که در بالا توضیح داده شد این پروژه 20 تا شکل موج سینوسی را باهم جمع می کند و نتیجه به عنوان یک موج در خروجی قرار می دهد.

مولد يعني توليد كننده 20 هم كه  تعداد موج های سینوسی ورودی است و هارمونيك هم به معني مشتق هاي يك موج  اصلي یا شبیه همان موج اصلي كه مقدار دامنه يا فر كانس آن تغيير كرده.

مولد 20هارمونيك
مولد 20هارمونيك

توضيح كلي انجام كار:

ابتدا ما 20 دامنه و 20 فركانس را توسط کی پد یا کی برد   وارد ميكروکنترلر مي كنيم بعد ازاين كار ميكرو مقدار فر كانس را توسط رابطه T=1/F به زمان تناوب تبديل مي كند درنتيجه ما 20 زمان تناوب داريم ميكرو از بين اين 20 زمان تناوب بزرگترين زمان تناوب را انتخاب مي كند كه علت آن و نحوه انجام اين كار بعدا توضيح داده مي شود در نتيجه همچين بستي ايجاد مي شود كه مانند بست زير است.

A sin w1t + Bsinw2t +Csinw3t +D sinw4t +Esinw5t

كه ما براي ساده  كردن تفهيم نحوه كار از 5 بست استفاده مي كنيم. كه A,B,C,D,E دامنه موج هستند. كه در اينجا ماكزيموم زمان تناوب همان بزرگترین زمان تناوب يا T مادر است .

مطلب پیشنهادی:  ترموستات دیجیتال با AVR

وبعد از مشخص شدن T مادر ما مقدار T  را از صفر شروع مي كنيم تا مقدار ما كزيموم مي رويم يا به عبارت ديگر آن را به 50 قسمت تقسيم مي كنيم وهر دفعه 1/50  زمان تناوب اصلي را در اين بست قرار مي دهيم در نتيجه يك مقدار عددي مي شود كه اگر آن را تا 50/50برويم  در نتيجه ما 50 مقدار عددي داريم كه آنرا به ورودي DAC  مي دهيم ودر خروجي شكل موج خروجي را دريافت مي كنيم.

علت گرفتن بزرگترين T

 

هارمونیک
موج های سینوسی با فرکانس و دامنه های مختلف

 

براي فهم بيشتر شكل  بالا از 4 تا شكل موج سينوسي با فر كانس مختلف تشكيل شده است كه موج زرد , آبي,قرمز و سبز به ترتيب با فر كانس

F=1000 HZ             زرد               T=1ms

F = 2000 HZ           آبي              T=0.5ms

F =5000 HZ           قرمز              T=0.2ms

F =10000 HZ         سبز              T=0.1ms

اگر ما براي مثال  T شكل موج آبي را به عنوان T مادر بگريم شكل موج زرد به طور كامل در محاسبات شكل نمي گرد و نيم سيكل آن محاسبه مي شود  در نتيجه ما بايد T را كه به عنوان T  مادر مي گريم T باشد كه همه فركانس ها در آن تشكيل بشود و اگر اين طور نباشد شكل موج خروجي درست نمي باشد .برای مطلاعات بیشتر و نحوه اعمال اعداد به خروجی و غیره فایل ضمیمه شده را دانلود کنید.

مطلب پیشنهادی:  پروژه هشدار نشتی گاز از طریق خط تلفن

چند نمنه از خروجی های مدار:

مولد هارمونيك
مولد هارمونيك
مولد هارمونيك
مولد هارمونيك

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *