مهندس موفق الکترونیک

انواع اینورتر ها – مبدل DC به AC

اینورتر یا مبدل مدار الکترونیکی است که جریان الکتریکی مستقیم( DC) را به جریان متناوب (AC) با فرکانس و ولتاژ دلخواه تبدیل می‌کند. در این مقاله به برسی انواع اینورتر ها می‌پردازیم. امیدواریم در آینده بتوانیم ساخت انواع اینورتر ها را هم براتون آموزش بدیم. انواع اینورتر ها در دو گروه کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • مبدل منبع ولتاژ ( VSI) : مبدلی است که منبع ولتاژ DC ورودی آن، امپدانس محدود یا نزدیک به صفری در ورودی مبدل ایجاد می‌کند.
  • مبدل منبع جریان (CSI) : مبدلی است که تغذیه ورودی آن جریان متغیری از یک منبع DC است که امپدانس بالایی در ورودی مبدل ایجاد می‌کند. در نتیجه بار متصل به مبدل تاثیری بر روی جریان نخواهد گذاشت.

انواع اینورتر ها

اینورتر تک‌ فاز

اینورتر های تک‌فاز خود به دو دسته تمام پل و نیم‌پل تقسیم می‌شوند.

اینورتر نیم‌ پل

اینورتر نیم‌پل در واقع یک بلوک تشکیل دهنده از اینورتر تمام‌پل است. ساختمان آن شامل دو سوییچ است که ولتاژ دو سر خازن هر کدام از سوییچ ها Vdc /2 است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این سوییچ‌ها به صورت  مکمل عمل می‌کنند. یعنی با خاموش شدن یکی ، دیگری روشن می‌شود و برعکس.

اینورتر تمام‌ پل

این مدار اینورتر، DC را به AC تبدیل می‌کند. این عملکرد نتیجه‌ی شیوه و ترتیب به خصوصی از خاموش و روشن شدن سوییچ‌هاست. بسته به خاموش و روشن بودن هر یک از سوییچ‌ها، این نوع اینورتر چهار حالت عملکردی دارد.

مطلب پیشنهادی:  ضرورت استفاده از UPS (منبع تغذیه بدون وقفه)

اینورتر سه‌فاز

اینورتر سه‌فاز، یک ورودی جریان مستقیم (DC) را به یک خروجی متناوب(AC) سه فاز تبدیل می‌کند. سه بازوی مختلف این اینوتر، اختلاف زاویه‌ای 120 درجه ای با یک‌دیگر دارند و در نتیجه می‌توانند جریان متناوب سه فاز تولید کنند. هر کدام از سوییچ‌های اینورتر نرخ تاثیر 50 % دارند و در بازه زمانی  T/6 ( معادل بازه‌ی زاویه‌ای 60 درجه) فعال هستند. همان‌طور که می‌بینید مانند تصویر زیر سوییچ‌های S1 و S4 در یک بازو قرار دارند ، سوییچ‌های S2 و S5 در بازوی دیگر و سوییچ‌های S3 و S6 نیز در آخرین بازو به عنوان مکمل یک‌دیگر قرار دارند.

در تصویر زیر نقشه‌ی نمادین یک اینورتر سه‌فاز را ملاحظه می‌کنید. می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که اینورتر سه‌فاز در واقع از سه اینورتر تک‌فاز ساخته شده است که همه به یک منبع متصل هستند. ولتاژ‌ قطب‌ها نیز در اینورتر سه‌فاز با ولتاژ‌ قطب‌ها در یک اینورتر تک‌فاز نیم‌پل برابر است.

اینورتر سه‌فاز

دو نوع اینورتر فوق، هر کدام دو مود هدایتی دارند، مود هدایتی 120 درجه و مود هدایتی 180 درجه.

مود هدایت 180 درجه

در این مود هدایتی از آن‌جا که هر سوییچ در یک بازه‌ 60 درجه‌ای خاموش و روشن می‌شود، بنابراین هر شاخه می‌تواند در یک بازه‌ی 180‌درجه‌ای هدایتگر جریان باشد. ترمینال‌های A  و B و  C که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ترمینال‌های خروجی اینورتر هستند که به خروجی‌های بار که باید دارای آرایش مثلثی یا ستاره باشد، متصل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  IGBT چیست و چگونه کار می‌کند؟

عملکرد یک بار ستاره‌ای متقارن، در تصویر زیر توضیح داده شده است.

در بازه 0 تا 60 درجه، S5 , S1  و S6 هدایت می‌کنند. بنابراین ترمینال‌های A و C بار، به سر مثبت منبع متصل می‌شوند و ترمینال B  به سر منفی منبع.

به این ترتیب مقاومت بین نقطه‌ی ثقل بار( وسط ستاره) و سر منفی منبع برابر با R و مقاومت بین نقطه‌ ثقل بار و سر مثبت منبع ، برابر R/2 می‌شود.

انواع اینورتر ها

با یک محاسبه‌ی ساده، ولتاژ دو سر هریک از مقاومت‌های بار ( هر پره از ستاره) به صورت زیر درمی‌آید:

انواع اینورتر ها

و ولتاژ های خطی بار نیز به صورت زیر :

انواع اینورتر ها

شکل موج در هدایت 180 درجه‌ای:

اینورتر سه‌فاز

 

مود هدایت 120 درجه

در این مود ، بازه هدایت جریان در هر شاخه 120 درجه است (بنابراین در هر لحظه تنها دو بازو در حال هدایت هستند. )  و بیشتر با آرایش های بار مثلثی سازگار است چرا که شکل‌ موج خروجی هر فاز از نوع شش پله‌ای است.

ترمینال A بار به سر مثبت منبع و ترمینال B بار به سر منفی منبع متصل می‌شود. ترمینال C نیز در یک وضعیت معلق (floating state) قرار دارد. ضمن آنکه ولتاژ هر فاز ، همان‌طور که در شکل زیر می‌توانید ببینید، با ولتاژ بار برابر است.

اینورتر سه‌فاز

برابری ولتاژ فاز و ولتاژ خط

مطلب پیشنهادی:  مجموعه مقالات آموزش PLC

شکل موج هدایت 120 درجه:

اینورتر سه‌فاز

خب به پایان آموزش انواع اینورتر رسیدیم و امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه. اگر علاقمند به مدارات الکترونیک صنعتی هستید مطالب آموزشی آن را در وبسایت مطالعه کنید و همچنین بنظرم آموزش مبدل DC به DC (مدارات چاپر) را نیز خیلی میتونه برای درک این مطلب مفید باشه.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *