مهندس موفق الکترونیک

انواع سیم‌ها (سیم‌افشان و سیم‌تک‌رشته) و استاندارد ضخامت سیم‌ها

هنگامی که از سیم نام برده می شود ، به احتمال زیاد منظور یک تکه فلز استوانه ای منعطف است که اندازه قطر آن می تواند از چند میلی متر تا چندین سانتی متر باشد.  کلمه سیم می تواند کاربرد مکانیکی یا الکتریکی داشته باشد. یک مثال مکانیکی آن گره (مهندسی)
است ، اما این آموزش صرفا به کاربرد الکتریکی سیم می پردازد.

سیم افشان

سیم الکتریکی

سیم الکتریکی مانند ستون فقرات جامعه امروزی ماست. در تمامی خانه ها برای روشن کردن چراغ ها ، گرم کردن اجاق ، و حتی حرف زدن با تلفن از سیم استفاده می شود. از سیم برای عبور دادن جریان و انتقال آن از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود . اکثر سیم ها دارای غلافی عایق هستند که هسته فلزی را احاطه می کند.

عایق الکتریکی

عایق الکتریکی ماده ای است که بارهای الکتریکی آن آزادانه حرکت نمی کنند و در نتیجه رسانای جریان الکتریکی نیست. عایق ایده آل وجود ندارد اما بعضی مواد مانند شیشه ، کاغذ ، و تفلون که مقاومت بالایی دارند عایق های الکتریکی خوبی محسوب می شوند. از عایق ها به این دلیل استفاده می شود که لمس کردن یک سیم بدون عایق ممکن است به طور ناخواسته باعث عبور جریان از بدن یک شخص یا از یک سیم دیگر شود.

سیم افشان و سیم تک رشته

سیم ها به دو حالت یافت می شوند ، افشان یا تک رشته .

سیم افشان و سیم تک رشته

رنگ های مختلف سیم تک رشته

سیم تک رشته یا مفتولی از یک قطعه یا رشته سیم فلزی تشکیل شده است. یکی  از متداول ترین انواع سیم تک رشته سیم وایر رپ است. سیم چند رشته ای یا افشان از تعداد زیادی رشته های فلزی که به صورت یک گروه در آمده اند تشکیل شده است.

سیم افشان و سیم تک رشته

رنگ ها و اندازه های مختلف سیم افشان

سیم افشان دارای انعطاف بیشتری نسبت به سیم تک رشته ای هم سایز خود است. به همین دلیل از سیم افشان در مواردی که سیم باید مکررا حرکت کند استفاده می شود ، مانند بازوی ربات . بر خلاف آن ، از سیم تک رشته ای هنگامی هیچ حرکتی وجود ندارد یا خیلی کم است استفاده می شود ، مانند نمونه سازی مدارات روی بردبورد. استفاده از سیم تک رشته وارد کردن سیم به داخل بردبورد را آسان می کند ، در حالی که وارد کردن سیم افشان به بردبورد می تواند خیلی سخت باشد ، زیرا هنگامی که رشته ها فشار داده می شوند شروع به جدا شدن از هم می کنند .

 ضخامت سیم

اصطلاح “گیج” (gauge) برای تعیین کردن قطر سیم به کار می رود. گیج یک سیم مشخص می کند که چه مقدار جریان می تواند به طور امن از سیم عبور کند . گیج سیم می تواند هم مکانیکی و هم الکتریکی باشد . این آموزش فقط به بخش الکتریکی آن می پردازد. دو سیستم اصلی برای اندازه گیری گیج سیم وجود دارد ، گیج سیم آمریکایی (AWG) و گیج سیم استاندارد (SWG).  به موارد اختلاف این دو مورد در این آموزش پرداخته نشده است .

مطلب پیشنهادی:  ترانسفورماتور یا ترانس چیست؟

 ضخامت سیم

یک مقیاس حدودی از چند گیج مختلف سیم

مقدار جریانی که یک سیم می تواند از خود عبور دهد

مقدار جریانی که یک سیم می تواند از خود عبور دهد به چند عامل بستگی دارد ، برای مثال جنس سیم ، طول آن و وضعیت سیم . به طور کلی سیم ضخیم تر توانایی عبور جریان بیشتری را دارد .

یک چارت حدودی نسبت توانایی عبور جریان به ضخامت سیم

یک چارت حدودی نسبت عبور جریان به ضخامت سیم

برای نمونه سازی و کار با بردبورد معمولا از سیم 22AWG استفاده می شود . هنگام استفاده از بردبورد سیم تک رشته بهترین گزینه است زیرا به راحتی در سوراخ های بردبورد جای می گیرد. برای دیگر موارد نمونه سازی و ساخت که شامل لحیم کاری نیز باشد سیم افشان گزینه شماره 1 است ، فقط مراقب باشید که از یک سیم جریان بیش از حد عبور نکند ، زیرا باعث داغ شدن و ذوب شدن آن می شود.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. خیلی خیلی ممنون از اپلیکیشن خوبتون 🙃😍😍😍😍🤣😂😀😆😃😄😅🙃