مهندس موفق الکترونیک

آموزش لخت کردن سیم

اتصالات الکتریکی امن و با دوام با لخت کردن سیم ها به طور تمیز و دقیق ممکن می شود. برداشتن لایه خارجی پلاستیکی بدون زخمی کردن سیم های زیر آن امری ضروری است. اگر سیم زخمی شود ممکن است باعث قطعی یا اتصال کوتاه شود.

لخت کردن سیم

هیچ زخم یا کنده کاری وجود ندارد . این سیم ها به درستی لخت شده اند .

سیم لخت کن

یک سیم لخت کن ساده دستی عبارت است از یک جفت تیغه ی روبروی هم مانند قیچی که روی آن چندین شکاف با سایز های مختلف وجود دارد. این امر به کاربر اجازه می دهد تا اندازه شکاف را با اندازه سیم تطبیق دهد ، که برای صدمه نزدن به سیم بسیاز مهم است.

سیم لخت کن

اخطار : بسیاری از سیم لخت کن های موجود در بازار سیم های با گیج بالا را لخت نمی کنند (گیج 22 تا 30 ) . برای نمونه سازی مدارات روی بردبورد مطمئن شوید که سیم لخت کنی با قابلیت لخت کردن سیم های با گیج 22 و بیشتر می خرید. قابلیت لخت کردن سیم بسیار نازک 30AWG ( به نام سیم وایر رپ) یک مزیت محسوب می شود. به شکل “یک مقیاس حدودی از چند گیج مختلف سیم” دقت کنید میبینید هر چقدر AWG بیشتر می شود قطر سیم کم می شود.

مطلب پیشنهادی:  انواع باتری ها و روش های شارژ آنها

با اینکه یک چاقو نیز می تواند سیم را لخت کند اما ممکن است با زخمی کردن یا بریدن آن به سیم آسیب نیز بزند. هم چنین استفاده از چاقو برای لخت کردن سیم بسیار خطرناک است ! چاقو می تواند به راحتی سر خورده و باعث جراحات شدیدی شود. ما قبلا در مورد ایجاد آزمایشگاه الکترونیک (کوچولو در منزل) مطلبی را منتشر کرده ایم و در آنجا ابزار های ارزان قیمت جایگزین معرفی شدن ولی داشتن ابزارهای کامل تونایی حرفه ای کار کردن را بیشتر میکند.

آموزش نحوه لخت کردن سیم

آموزش لخت کردن سیم

با فشار دادن دسته ها در حدود فاصله  4/1 اینچی از سر سیم یا به اندازه دلخواه ، در شکاف با اندازه مناسب و با کمی چرخاندن آن ، لایه عایق بریده و آزاد می شود.

آموزش نحوه لخت کردن سیم

سپس با کشیدن سیم لخت کن به سمت انتهای سیم ، عایق بریده شده از روی سیم بیرون آمده و جدا می شود .

فنون و نکات لخت کردن سیم

تطبیق دادن سایز سیم با شکاف مناسب در سیم لخت کن بسیار مهم است. اگر شکاف خیلی بزرگ باشد سیم لخت نمی شود و اگر خیلی کوچک باشد خطر آسیب وارد شدن به سیم وجود دارد. استفاده از شکاف کوچک باعث می شود دو لبه ی لخت کننده خیلی به هم نزدیک شوند و وارد قسمت مسی سیم شوند. اگر سیم افشان باشد ، سیم های حلقه ی بیرونی مجموعه بریده خواهند شد و قطر کلی سیم و استحکام آن کم خواهد شد . زخمی شدن سیم تک رشته به شدت استحکام و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد. احتمال بریدن سیم در صورت خم شدن به شدت افزایش خواهد یافت.

مطلب پیشنهادی:  فیلمی از طراحی تا ساخت CPU

فنون و نکات لخت کردن سیم

این سیم ها به درستی لخت نشده اند ، هسته سیم زخمی شده و بعضی از رشته ها نیز بریده شده اند .

اگر سیم به طور اتفاقی زخمی شد ، بهترین کار بریدن قسمت آسیب دیده و دوباره لخت کردن آن است .

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه

  1. ممنونم توضیحاتتون عالی بود

  2. سلام از سایت خوبتون واقعا ممنونم ،من میخوام تعمیرات برد های الکترونیکی رو یاد بگیرم از الکترونیک هم چیز زیادی نمیدونم میشه لطف کنید راهنماییم کنید

  3. منوچهر ایرجی

    سلام،کاری که انجام داده اید فوق العاده ارزشمند وقابل تقدیر است.ازهمه عزیزانی که درتهییه وتدارک این مجموعه مفید زحمت کشیده اند تشکر وقدردانی میکنم.