مهندس موفق الکترونیک

مقاله آموزش طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ با نرم افزار PI Expert

منابع تغذیه سوئیچینگ بنا به مزیت هایی که دارند در صنعت الکترونیک فوری جایگاه خود را پیدا کردند امروزه منابع تغذیه سوئیچ بصورت گسترده ای تولید و استفاده می شود . اگر سری به بازار بزنید اکثر مغازه های ال ای دی فروشی و حتی بعضی از مغازه ها صرفا منبع تغذیه می فروشند که اکثر این منابع تغذیه سوئیچینگ می باشند.در ادامه با ما باشید تا روش طراحی این منابع تغذیه را بصورت ساده یاد بگیرید.

طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ با نرم افزار PI Expert

اکثر منابع تغذیه سوئیچینگ موجود در بازار که بصورت گسترده ای تولید می شوند و در رنج های مختلف با جریان های بالا و پایین و توان ها مختلف . ولی اگر می خواهید خودتان منبع تغذیه مدار خودتان را طراحی کنید بهترین راه یادگیری کامل مبحث طراحی منبع تغذیه سویچینگ می باشد که در زیر کتابی را برای این کار برایتان معرفی خواهیم کرد . ولی اگر وقت کافی ندارید و یا نمی خواهید هر بار محاسبات زیادی را انجام دهید می توانید از روشی که ما برایتان معرفی می کنیم استفاده کنید. این روش بدین صورت است که از نرم افزار PI Expert برای طراحی منبع تغذیه خود استفاده کنید . این نرم افزار همه محاسبات را برای شما انجام می دهد و فقط کافی است کمیت های لازم برای انجام محاسبات را به نرم افزار بدهید بعدا نرم افزار کار های دیگر را بصورت هوشمندانه انجام می دهد و شماتیک را همراه با اطلاعات فراوان حتی نوع و تعداد دور سیم پیچ و… را به شما می دهد .

مطلب پیشنهادی:  طراحی ترانسفورمر فلای بک (Flyback)

فقط باید تعاریف اولیه در مورد منابع تغذیه سوئیچینگ و نوع توپولوژی و… را داشته باشید که برای کسب این اطلاعات می توانید از مقالات موجود استفاده کنید یا چند فصل اول کتاب زیر را مطالعه کنید . در ضمن اکثر قطعات در بازار موجود می باشند . اگر به شکل زیر دقت کنید چند نوع سلف و ترانس استفاده کرده که سلف ها به احتمل زیاد در بازار موجود هستند و نسبت به جریان مدار خود می توانیدانتخاب کنید یا حتی می توانید خودتان بپیچید و همچنین ترانس را حتما باید خودتا بپیچید یا یک نفر ماهر برایتان بپیچد که البته پیچیدن ترانس هم کار بسیار ساده ای می باشد . یعنی نرم افزار به شما نوع هسته و تعداد دور و حتی توضیحات بیشتر را می دهد و شما فقط باید منظم و با رعایت اصول  ترانستان را بپیچید.

لینک دانلود مقاله و نرم افزار

اگر دنبال طراحی حرفه ای منابع تغذیه سوئیچینگ هستید بدون نیاز به نرم افزار خاص و بصورت حرفه ای و کاربردی درس های زیر را رایگان بخوانید و یادبگیرید بصورت علمی و عملی مدار منبع تغذیه در هر توانی را طراحی کنید:

مطلب پیشنهادی:  طراحی آنلاین شماتیک و PCB

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 دیدگاه

  1. کاملا خوب و مفید بود
    از زحماتتون ممنون

  2. واقعا عالی بود
    فقط اگر حرفه ای کنی مقاله رو شهرت خوبی بدست میاری اونم یک بورد از طراحی تا اجرا رو بورد حتی پول خوبی در میاری

  3. خیلی خوب بوووود!!!! ممنونمممممم!!!!!!!

  4. سلام
    خیلی عالی
    ممنونم

  5. خوب بود همین که وارد بحث های نظری نشده بودی که صفحه اضافه کنی، نشون میده به جنبه کاربردیش فکر کردی وگرنه منابع فراوانه.

  6. آقا دمتوووووون گرم
    عالی بود
    بیستی

  7. سلام من میخوام یه تغذیه با چند خروجی درست کنم ولی نرم افزار توان بیشتر از 40 رو قبول نمیکنه باید چیکار کنم؟؟؟
    همه چیز رو طبق مقاله قرار دادم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • میلاد جهاندیده

      سلام اولا توجه داشته باشید که باید کمی اطلاعات در مورد انواع توپولوژی های سوئیچینگ داشته باشید و بدانید چه آی سی هایی تا چه توانی می توانند ساپورت کنند . و البته تا یک حدی می توانید از این نرم افزار استفاده کنید . در انتخاب آی سی در نرم افزار دقت کنید .

  8. شهرام اصلانی

    با سلام و عرض ادب خدمت مدیر مسئول سایت و همکاران خدوم این سایت پیشاپیش عید سعید فطر را به محضر جنابعالی و همکاران زحمت کش شما تبریک و تهنیت می گویم شما با اشاعه علم ودانش زکات اعمالتان را داده این بنده هم وطن عاشق سخت افزار و علم دانش یک دنیا از شما سپاسگزارم

  9. سلام مهندس خسته ناشید. من موضوع پایان نامه ارشدم رو ( طراحی مبدل dc به dc سوئیچینگ ) انتخاب کردم٬ که در این پروژه برق ورودی 24 تا 60 ولت دی سی رو باید داشته باشیم با خروجی های متفاوت 3٬5٬12٬24 ولت دی سی و جریان خروجی 10 امپر. خواستم ببینم طراحی همچین مداری حالا با توضیحاتی که در بند بالا قید شده با نرم افزار PI Expert امکان پذیر هست یا نه ؟ با تشکر

    • میلاد جهاندیده

      سلام تا جایی که در سایتشون دیدم DC2DC هم میشه باهاشون طراحی کرد.ولی از جزئیات تعداد خروجی اینا اطلاعاتی ندارم. (باهاش کار نمیکنم.)
      PI Expert® Suite v9.1.6 simplifies the
      design of off-line power supplies and
      DC-DC converters based on PI products.

  10. عالیه بود خدا خیرتون بده فرادرس با اون اموزش های بدرد نخورش کلی پول برای هر اموزشش میگیره ولی شما این اموزش مهم و کاربردی رو رایگان در اختیار ما قرار داده اید خیلی ممنونم ازتون

  11. سلام واقعا عالی بود.

  12. سلام بابا ایول خدا خیرتون بده من دارم توی یه شرکت سوییچینگ کار میکنم میتونم اینجا باتون در تماس باشم ؟

  13. سلام ممنون از مطالبتون ن مشلی دارم چرا نرم افزار بیشتر از 40 وات اجازه طراحی نیده و اروور میده ؟