مهندس موفق الکترونیک

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

در این جلسه به بررسی پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ می‌پردازیم. در مداراتی که فیدبک در آن ها به کار برده شده است.باید از نظر پایداری مورد بررسی قرار گیرند.تا مدار مورد نظر دچار نوسانات ناخواسته نشود. منابع تغذیه سوئیچینگ از این قائده مستثنی نیستند.ما دو نوع فیدبک داریم.

  • 1- فیدبک مثبت
  • 2- فیدبک منفی

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

فیدبک مثبت معمولا در طراحی نوسان سازها به کار می رود.اما فیدبک منفی کاربردهای فراوانی دارد.از جمله مزیت های فیدبک منفی افزایش پهنای باند و همچنین کاهش حساسیت مدار به تغیرات بهره (نسبت به مدار بدون فیدبک) می باشد.فیدبک منفی علیرغم مزایای فراوان،معایبی نیز دارد.از جمله معایب فیدبک منفی کاهش بهره کلی مدار می باشد. در منابع تغذیه سوئیچینگ از فیدبک منفی جهت ثابت نگه داشتن ولتاژ خروجی در یک مقدار ثابت ، استفاده می شود.

منابع تغذیه سوئیچینگ به خاطر داشتن حلقه فیدبک ممکن است در بعضی از فرکانس ها ناپایدار شوند و این ناپایداری باعث نوسان ولتاژ خروجی (افزایش ریپل) می شود مقادیر دقیق این فرکانس ها (فرکانس هایی که باعث ناپایداری مدار می شوند) بستگی به المان های به کار رفته در منابع تغذیه سوئیچینگ دارد.برای پایدارسازی حلقه فیدبک نیاز است چند المان خارجی به تقویت کننده خطا اضافه شود.

در مسایل مربوط به کنترل حلقه فیدبک و همچنین پایدارسازی، معمولا از تابع تبدیل سیستم استفاده می‌کنند. تابع تبدیل در واقع نسبت خروجی یک کمیت به ورودی آن در حوزه لاپلاس می‌باشد و شرح چگونگی محاسبه آن از حیطه بحث ما خارج است. در این قسمت ما روابط نهایی را که برای تشکیل تبدیل لاپلاس برای منابع تغذیه سوئیچینگ نیاز می باشد، آوردیم.

مطلب پیشنهادی:  یک منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند

در مبدل‌های FORWARD قطب‌ها، صفرها و همچنین بهره DC مدار از روابط زیر بدست می‌آیند.

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

در روابط 1-7 ، 2-7 و 3-7 به ترتیب C0 و L0 خازن و سلف فیلتر خروجی می‌باشند و RESR مقاومت داخلی سری خازن خروجی می‌باشد. ADC بهره DC مدار و ΔVe تغییرات خروجی تقویت کننده خطا می‌باشد.

در مبدل‌های فلای‌بک قطب و بهره DC مدار از روابط زیر بدست می‌آیند. که در آن RL بار خروجی می‌باشد. از آنجایی که fp شدیدا به RL وابسته است، بنابراین این مقدار باید برای بارهای سنگین و سبک محاسبه شود.

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

اگر مقاومت داخلی خازن مورد استفاده در فیلتر خروجی منبع ، مقدار قابل ملاحظه ای داشته باشد.از مدار شکل 1-7 برای پایداری سازی حلقه فیدبک استفاده می شود.مقادیر المان های به کار رفته در این مدار از روابط زیر بدست می آیند.

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

(H(s تابع تبدیل مدار مورد نظر می باشد.

اگر مقاومت داخلی خازن به کار رفته در فیلتر خروجی قابل چشم پوشی باشد در این صورت برای پایدار سازی حلقه فیدبک از مدار شکل 2-7 استفاده می کنیم و مقادیر المان های به کار رفته در این مدار نیز به صورت زیر بدست می آیند.

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

 

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ
.در روابط بالا fp-Lc فرکانس رزونانس فیلتر خروجی می باشد. با محاسبه این فرکانس می توان FZ1 را بدست آورد . برای بدست آوردن Fz2 دوباره از fp-Lc  استفاده می کنیم و Fz2 را عددی مابین fp-Lc و 2fp-Lc انتخاب می کنیم. فرکانس Fp1 نیز فرکانس صفر خازن خروجی به همراه مقاومت داخلی این خازن در بدترین حالت می باشد.با داشتن این پارامترها مقدار A1 نیز از رابطه

مطلب پیشنهادی:  قطعات نیمه‌هادی به کار رفته در یک منبع تغذیه سوئیچینگ;سوئیچ های قدرت

پایدارسازی حلقه فیدبک منابع تغذیه سوئیچینگ

بدست می آید.


شکل 1-7 جبران‌ساز زوج صفر-قطب


شکل 2-7 جبران‌ساز دو صفر- دو قطب

با محاسبه ی A1 بقیه المان ها به راحتی توسط روابط بالا بدست می آیند. لازم به ذکر است که در مدارهای بالا OP-AMP به کار رفته همان OP-AMP تقویت کننده خطای آی سی کنترل می باشد. در فصل نهم مثالی از چگونگی استفاده از این روابط را شرح خواهیم داد.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر
    ممنون بابت مطالب خوبتون. لطفا منبع این پست را بفرمایید

  2. خیلی عالیه مطالبتون ممنون واقعا