مهندس موفق الکترونیک

گربر یا Gerber فایل چیست؟

فرمت گربر، فرمت فایلی است که می‌خواهید PCB خود را با استفاده از آن بسازید. با ایجاد فایل گربر از طراحی خود ، فایل های طراحی شما توسط همه سازندگان قابل مشاهده می‌شوند.

اگر می‌خواهید اصول اولیه فایل های گربر را درک کنید ، باید بدانید که آنها:

  • تصاویر واقعی از PCB شما هستند.
  • به شما آزادی انتخاب نرم افزار PCB را می‌دهند.
  • از قالب RS-274X استفاده می‌کنند

تصویری از PCB شما

یک فایل گربر به طور ساده، تصویری از چینش ظاهری یک لایه از طراحی مدار شما می‌باشد. برد مدار شامل مسیر های مسی برای اتصال اجزا به یکدیگر ، صفحه نمایش ابریشمی برای نشان دادن مقادیر اجزاء و غیره است. و همچنین چاپ سولدر یا سولدر ماسک برای جلوگیری از اتصال لحیم بین مسیر های مسی را نیز شامل می‌شود.

هر یک از این لایه ها را می‌توان با یک فایل گربر نشان داد. اگر یکی از این فایل ها را توسط نرم افزار بررسی فایل PCB  باز کنید ، می‌توانید ببینید که یک لایه مشخص چطور به نظر می‌آید. این تصاویر به عنوان یک روش جهانی بکار گرفته می‌شوند تا به دستگاه بگویند، برد الکتریکی مدار طراحی شده را چگونه بسازد.

گربر یا Gerber فایل چیست

آزادی انتخاب!

نکته جالب در مورد گربر فایل ها این است که فرمت گربر فایل شما را از یک نرم افزار طراحی PCB بخصوص، مستقل می‌کند! چه نرم افزار گران قیمت حرفه ای PCB و چه نرم افزار رایگان متن باز PCB مثل نرم افزار EAGLE،  فایل های گربر را از طراحی شما ایجاد می‌کنند و می‌توانید آن فایل را برای تهیه بردمدارچاپی خود به هر سازنده ای ارسال کنید.

مطلب پیشنهادی:  تبدیل نصب سطحی به DIP

از چه فرمتی استفاده کنید؟

در قدیم، فرمت مورد استفاده برای فایل های گربر RS-274X نامیده می‌شد. این فرمت شامل دستورات و مختصاتی برای ترسیم خطوط و اشکال از پیش تعریف شده است. بعد از آن Ucamco (مخترع فرمت گربر) فقط یک نسخه به روز شده را ایجاد کرده است که X2 ‌نامیده شده است. اطلاعات فرمت جدید و بیشتر را در وبسایت زیر میتونید ببینید.

https://www.ucamco.com/en/gerber

این فرمت متن باز بوده و به وسیله متن قابل خواندن توسط انسان (human-readable)، نوشته می‌شود. این بدان معنی است که می‌توانید یک فایل را در یک ویرایشگر متن، باز کنید و دستورات را مشاهده کنید. اگر چه دستورات می‌توانند کمی رمزنگاری شده باشند. نکته قابل ذکر این است که فرمت RS-274X می تواند حفره ها را مشخص کند، اما معمولاً برای حفره ها از فرمت Excellon، به جای این فرمت استفاده می‌شود. نپرسید چرا؟ 🙂

هر فایل گربر تنها یک لایه PCB را نشان می‌دهد. این بدان معناست که معمولاً هفت فایل برای یک برد دو لایه دریافت خواهید کرد:

  • رئوس برد (board outline)
  • لایه مسی بالا (top copper layer)
  • لایه مسی پایین (bottom copper layer)
  • چاپ محافظ (solder stop mask)
  • چاپ محافظ (solder stop mask)
  • سیلک بالا (silk top)
  • سیلک پایین (silk bottom)
  • فایل دریل drill
مطلب پیشنهادی:  دمونتاژ قطعات الکترونیکی - جداکردن قطعات از PCB

خلاصه

فرمت گربر نمایانگر تصاویری از لایه های برد مدار شما است که به شما امکان می‌دهد نرم افزار PCB که می خواهید استفاده کنید را، انتخاب کنید. فرمت مورد استفاده X2 نام دارد. و این تنها چیزی است که شما باید بدانید. اکنون شما دانش پایه ای از گربر ها را دارید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. استفاده کردیم ممنون