مهندس موفق الکترونیک

مدار فیوز الکترونیکی و تشریح کامل عملکرد مدار

احتمالا شما هم از اهمیت محافظت در برابر اتصال کوتاه با خبر هستید . خب روشی که در بیشتر منابع تغذیه استفاده می شود گذراندن جریان از یک مقاومت کم اهم و پروات می باشد ولی این کار باعث تلفات توان می شود …در اینجا می خواهیم مداری جایگزین برای محافظت از منابع تغذیه حتی سیستمهای دیگر را به شما معرفی کنیم در کل می توان گفت این مدار را هر جا نیاز باشد با کمی تغییرات می توان استفاده کرد.

مدار فیوز الکترونیکی

در مرحله اول وقتی که جریان مدار از تغذیه 12 ولت تامین میشه SCR1  خاموش می باشد و رله RL1 انرژی خود را از مسیر  polyfuse   تامین می کند و جریان بار ما LOAD تامین می شود . خب این مدار نسبت به جریانی که ما می خواهیم حساس می باشد ، برای اینکار از یک  رید رله  استفاده شده . رید رله به میدان مغناطیسی حساس می باشد و با تغییر دور سیم پیچ  روی رید رله می تونیم حساسیت مدار را تغییر بدیم.

مدار فیوز الکترونیکی

دور های تقریبی سیم پیچ دور رید رله

REEED F

خب برگردیم به حالتی که مدار جریان زیاد میکشه: وقتی جریان مدار از حد مشخص زیاد شد رید رله وصل می شه و پایه گیت تریستور  تریگر میشه ، و رله RL1 مسیر جریان را قطع میکنه  در این حالت  مقاومت polyfuse    زیاد میشه (PTC) و تا زمانی که رید رله قطع نشده در این حالت می مونه و ال ای دی قرمز روشن و بازر سرصدا می کنه …. بعد از رفع مشکل اتصال کوتاه مدار به حالت اولیه خودش برمیگرده . از کلید S1 هم واسه رست مدار می تونید استفاده کنید بصورت دستی …

مطلب پیشنهادی:  مقاله آموزش طراحی منبع تغذیه سوئیچینگ با نرم افزار PI Expert

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه

  1. مشکل مدار شما روشن ماندن scr است حتی اگر پالس گیت scr قطع باشد بعد از روشن شدن همچنان روشن میماند. بنابراین بعد از هر بار over load باید حتما کلید s زده شود تا مدار به حالت اولیه برگردد و کاملا دستی میباشد یا به عبارتی نیمه اتوماتیک می باشد.

  2. لطفا کسی اگه میتونه یک توضیحی در مورد قسمت load بهم بده که چی هست

  3. خوب منطقی هم همین است که تا رفع عیب اضافه بار scr روشن بماند. مسلماً مدار خودش نمی تواند برود ببیند کجا اضافه بار رخ داده تا درستش کند!
    مدار کاملاً کاربردی طراحی شده است.r1 , c1 برای ایجاد تاخیر و جلوگیری از قطع جریان در جریانهای هجومی لحظه ای پیش بینی شده. به نظر می رسد مقدار r2 کمی زیاد باشد.

  4. سلام.
    من این مدار رو بستم و مشکلی که متوجه شدم این بود که بعد از تریگر شدن تریستور و فعال بودنش برای مدتی ( مثلا 15 ثانیه) اگر مدار را سریعا رست و مصرف کننده ای با جریان هجومی را روشن کنیم تریستور سریعا فعال می شود و مدار را قطع می کند. در صورتی که اگر بعد از رست مدتی صبر کنیم و همان مصرف کننده را روشن کنیم تریستور فعال نمی شود. البته من تریستور بالا رو نتونستم در شهرمون پیدا کنم و این آزمایش رو با bt169, bt134, bt151 انجام دادم و با همه اینها نتیجه مشابهی گرفتم. و به جای مقاومت R2 از یه پتانسیومتر برای کنترل زمان تریگر شدن تریستور استفاده کردم.
    اگر کسی می دونه مشکل چیه و راه حلی داره ممنون میشم راهنمایی کنه.