مهندس موفق الکترونیک

هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید

در این مطلب به هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید اشاره می کنیم. برای درک مفهوم اصلی شبکه، ابتدا باید بدانیم که سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد. امروزه اکثر شبکه های تجاری از سوئیچ ها برای اتصال کامپیوترها، چاپگرها، تلفن ها، دوربین ها، چراغ ها و سرورها در یک ساختمان یا هر مجموعه دیگری استفاده می کنند.

هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید

یعنی، سوئیچ شبکه به عنوان یک کنترلر عمل کرده و به دستگاه های موجود در شبکه امکان می دهد تا به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوئیچ ها از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و تخصیص منابع، موجب صرفه جویی در هزینه کسب و کارهای مختلف و افزایش بهره وری کارمندان می گردند.

هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید

در زمان ایجاد شبکه های کامپیوتری، هاب به خاطر داشتن قیمت پایین تر پیشنهاد می شد. اما بهره گیری از هاب موجب ایجاد سربار زیاد در شبکه می شود که این مشکل با سوئیچ حل می گردد. یعنی هاب وسیله ای ساده است که تمام ترافیک ورودی به خود را به دیگر پورت ها می فرستد که می تواند موجب ترافیک غیر ضروری در شبکه و در نتیجه تصادم شود.

چون سوئیچ با در اختیار داشتن آدرس هر رایانه در شبکه، بسته های موجود را به رایانه یا هر ابزار مبتنی بر شبکه ای ارسال می کند که مقصد بسته مورد نظر است. برای مثال خیال کنید که رایانه A در پورت یک می خواهد در شبکه بسته ای را به رایانه C در پورت چهار ارسال کند. سوئیچ قادر است با اطلاع از آدرس هر یک از رایانه ها بدون اشغال پهنای باند بیشتر، بسته مورد نظر را به مقصد ارسال کند.

سوئیچ شبکه PoE چیست؟

سوئیچ شبکه PoE (Power over Ethernet) یک تکنولوژی است که امکان انتقال برق و اطلاعات به صورت همزمان از طریق کابل شبکه را فراهم می کند. PoE به شما اجازه می دهد تا برق مورد نیاز دستگاه های شبکه را بدون نیاز به استفاده از منابع برق جداگانه و آداپتورهای بیشتر، مستقیماً از سوئیچ شبکه تامین کنید.

مطلب پیشنهادی:  بزرگترین شرکت تابلو برق ایران کدام برند است؟

این تکنولوژی به ویژه در محیط هایی که تعداد زیادی دستگاه شبکه وجود دارد، مثل سازمان ها، شرکت ها و مدارس بسیار مفید است. با کمک سوئیچ شبکه PoE، می توانید دستگاه هایی مثل دوربین های مداربسته، تلفن های آی پی، روترها و دستگاه های دیگر را به راحتی به شبکه متصل کرده و برق لازم آن ها را از طریق کابل شبکه ارسال کنید. سوئیچ شبکه PoE موجب سهولت در نصب و مدیریت دستگاه های شبکه می شود و به شما امکان می دهد تا بر روی زیرساخت شبکه خود صرفه جویی کنید و عملکرد بهتری را تجربه کنید. 

پورت SFP در سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به سوال پورت SFP در سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟ باید گفت SFP (Small Form-Factor Pluggable) در سوئیچ شبکه یک نوع پورت است که برای اتصال ماژول های فیبر نوری استفاده می شود.

این پورت امکان اتصال ماژول های SFP را فراهم می کند که به عنوان رابط بین سوئیچ و فیبر نوری عمل می کنند. کاربرد اصلی پورت SFP در سوئیچ شبکه، اتصال به شبکه های فیبر نوری است. با کمک پورت SFP، می توانید سوئیچ خود را به شبکه های فیبر نوری متصل کرده و امکان انتقال داده ها با سرعت بالا و فاصله بزرگ را داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  بهترین کارت صدا برای گیتار الکتریک

روتر، سوئیچ و هاب چیست؟

روتر، سوئیچ و هاب سه تجهیزات شبکه مختلف می باشند که در زیر به توضیح هر یک می پردازم:

هاب (Hub)

هاب هم یک تجهیز شبکه است که بسته های داده را بین دستگاه ها در یک شبکه محلی ارسال می کند. با اتصال دستگاه ها به هاب، ترافیک شبکه بین تمام دستگاه ها به صورت یکپارچه انجام می شود و بسته ها به صورت Broadcast برای تمام دستگاه ها ارسال می شوند.

روتر (Router)

روتر یکی از تجهیزات شبکه است که اطلاعات را بین شبکه های مختلف منتقل می کند. عملکرد اصلی روتر اتصال شبکه های مختلف با هم و توزیع ترافیک بین آن ها است. روتر دریافت بسته های داده، آن ها را بر اساس آدرس IP مقصد مسیریابی کرده و به شبکه های مقصد منتقل می کند.

سوئیچ (Switch)

سوئیچ هم یک تجهیز شبکه است که بسته های داده را بین دستگاه های مختلف در یک شبکه محلی (LAN) ارسال می کند. سوئیچ با بررسی آدرس MAC دستگاه ها، بسته ها را به دستگاه مقصد ارسال می کند. سوئیچ به صورت هوشمندانه ترافیک شبکه را به دستگاه مربوطه هدایت می کند و موجب افزایش سرعت و کارایی شبکه می شود. سوئیچ ها می توانند مدیریت پذیر یا غیرمدیریت پذیر باشند.

تفاوت سوئیچ با روتر چیست؟

سوئیچ شبکه ابزاری برای ایجاد شبکه های کامپیوتری می باشند و روترها این شبکه ها را به یکدیگر متصل می کنند. باید توجه داشت که این دو دستگاه مشابه یکدیگر به نظر می رسند و عملکردهای مشابه ای هم دارند؛ اما در عین حال، هر یک دارای قابلیت ها و عملکردهای مجزایی برای اجرا در یک شبکه می باشند.

مطلب پیشنهادی:  خرید ارقام نهال تجاری از بزرگترین تولید کننده نهال ایران با یک قرن تجربه

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه چیست؟

در نگاه اول شاید همه این دستگاه های متصل کننده Node یا گره به هم، شبیه هم باشند اما بسته به محل قرارگیری و استفاده ما از آنها، متفاوت می باشند حتی تکنولوژی آن ها هم با هم فرق دارد.

تفاوت مهم هاب با سوئیچ شبکه و روتر این است که هاب برخلاف سوئیچ و روتر، نمی داند که چه دستگاهی درخواست اطلاعات را داده است مثلا هر پورت هاب که اطلاعاتی دریافت می کند، آن را به همه پورت هایش می فرستد و گیرنده و مقصد، آن را استفاده می کند ولی در سوئیچ، اطلاعات ارسالی از پورت مبدا تنها به پورت مقصد فرستاده می شود در نتیجه ترافیک شبکه نسبت به هاب کمتر خواهد بود.

این نکته در شبکه های خانگی و کوچک تاثیر چندانی ندارد اما در ابعاد بزرگتر، کارایی شبکه به شدت کاهش می یابد. همچنین بروز Collision در هاب بسیار شایع است ولی سوئیچ در مدیریت پورت های خود بسیار بهتر از هاب عمل می کند و از بروز Collision جلوگیری می کند.

پس کاربرد هاب چیست؟ هاب برای جایگزینی موقت یک سوئیچ خراب و یا توسعه شبکه استفاده می شود و توجه داشته باشید که هاب تنها در شبکه هایی که کارایی اولویت چندانی ندارد مناسب است. سوئیچ ها Full Duplex یا دوطرفه می باشند یعنی قادرند همزمان، اطلاعات را ارسال و دریافت کنند. سوئیچ ها در زمینه مدیریت پهنای باند هم بهتر از هاب می باشند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *