مهندس موفق الکترونیک

یکسوساز کنترل شده سیلیکونی(SCR)

یک یکسوساز کنترل شده سیلیکونی(SCR) یا به عبارت دیگر یکسوساز کنترل شده با نیمه‌ هادی، یک قطعه‌ی الکترونیکی حالت جامد چهارلایه است که به منظور کنترل جریان طراحی می‌شود. این نام در واقع نام تجاری ای است که شرکت جنرال الکتریک بر روی نوعی تریستور گذاشته است.

SCR ها به طور عمده در دستگاهای الکتریکی استفاده می‌شوند که نیازمند کنترل ولتاژ و توان بالا هستند. به همین دلیل ، این قطعات برای استفاده در کاربردهای توان بالای AC نظیر توابع کنترل موتور، بسیار مناسب هستند.

یک SCR زمانی شروع به کار می‌کند که به ترمینال گیت آن سیگنالی اعمال شود، درست مانند نحوه کارکرد یک دیود. این قطعه چهار لایه نیمه‌هادی دارد که ترکیبات آن‌ها، دو نوع SCR متفاوت ایجاد می‌کند؛ NPNP ها و PNPN ها . هم‌چنین میان این چهار لایه ، سه پیوند بوجود می‌آید که آن‌ها را J1  ، J2  و J3  می‌نامیم. ترمینال های این قطعه نیز آند، کاتد و گیت هستند.

 نماد SCR

نماد SCR به شکل زیر است .

یکسوساز کنترل شده سیلیکونی(SCR)

ترمینال آند به نیمه‌هادی نوع P  ، ترمینال کاتد به نیمه‌هادی نوع N   و گیت به نیمه‌هادی نوع P  متصل می‌شوند.

یکسوساز کنترل شده سیلیکونی(SCR)

در یک SCR  نیمه هادی مورد استفاده سیلیکونی است که میزان دوپ‌ مورد نیاز به آن تزریق شده‌ است. میزان نیاز به آلایش بسته به کاربردی است که قرار است داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  برد کنترل کننده 8 کاناله با تریاک

مدهای کاری SCR

  • حالت OFF1 (مود بلاک مستقیم) :

در این حالت ، آند به ولتاژ مثبت، گیت به یک ولتاژ صفر (قطع) و کاتد نیز به ولتاژ منفی متصل هستند. به این ترتیب پیوند های J1  و J3  در بایاس مستقیم قرار می‌گیرند و پیوند J2 در بایاس معکوس. با رسیدن J2 به سطح ولتاژی معین، این پیوند دچار شکست بهمنی شده و شروع به هدایت جریان می‌کند. برای مقادیر ولتاژ زیر این سطح، اندازه مقاومت پیوند J1 به قدری زیاد است که گفته می‌شود SCR در مود OFF است.

  • حالت ON (مود هدایت) :

SCR زمانی به این مود کاری می‌رود که یا اختلاف پتانسیل بین آند و کاتد بیشتر از سطح ولتاژ شکست شود و یا این‌که به گیت سیگنال مثبتی اعمال شود. در این حالت، SCR فورا شروع به هدایت می‌کند و دیگر نیازی نیست که ولتاژ گیت هم‌چنان در همان سطح ولتاژ ON باقی بماند. به این ترتیب برای خاموش شدن کافی است ؛

  • جریان گذرنده از آن را به حداقل مقدار ممکن برسانیم . به این جریان ، جریان نگه‌دارنده گفته می‌شود.
  • یک ترانزیستور در عرض پیوند آن قرار دهیم.
  • حالت بلاک معکوس :

این وضعیت ، افت ولتاژ حالت بایاس مستقیم را جبران می‌کند. به این دلیل که یک ناحیه با دوپ رقیق در P1  نیاز است. اهمیت این موضوع در این نکته است که رنج ولتاژ های بلاک مستقیم و معکوس تقریبا یکسان است.

مطلب پیشنهادی:  مدار فیوز الکترونیکی و تشریح کامل عملکرد مدار

خیلی ممنون که این آموزش را در وب سایت میکرو دیزاینر الکترونیک مطالعه کردید امیدوارم برایتان مفید واقع شده باشه. جلسات بعدی را اینجا مطالعه کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه

  1. سلام
    می خواستم یه پلتفرم جدید برای برنامه نویسی گرافیکی (visual programming) جدید رو معرف کنم. با این پلتفرم روی اندروید مستقیما می تونید برنامه بسازید. مخصوصا میشه بریا کاربردهای اینترنت اشیا و ساخت پروژه های جدید ازش استفاده کرد. مثلا به آردینو از طریق WiFi متصل شد و کارهای جالی انجام داد.
    می تونید اطلاعات بیشتری از سایت برنامه بدست بیارید :
    https://niomatic.com
    برای اندروید هم تو گوگل پلی هست :
    https://play.google.com/store/apps/details?id=nio.sdk&hl=en
    اگر علاقه مند بودین می تونید پروژه هایی رو هم بهم پیشنهاد بدین بابت ساختشون یا انتشار عمومیشون در GitHub حاظر به همکاری یا پرداخت مبالغ کمکی هستم.

  2. سلام
    ضمن تشکر از ایجاد چنین سایتی با هدف آموزش و نشر علم و دانش ، باید عرض کنم بعضی مباحث بسیار سطحی ازش عبور میشه و به بیان مطالب کلی بسنده میشه