مهندس موفق الکترونیک

پروژه تی شرت با قابلیت نمایش ضربان قلب

پروژه تی شرت با قابلیت نمایش ضربان قلب ،  این پروژه از یک تی شرت ال ای دی دار تشکیل شده است که تونایی نمایش دادن میزان سرعت ضربان قلب (پوشنده این تی شرت) را دارا می باشد .

پروژه تی شرت با قابلیت نمایش ضربان قلب

این پروژه از دو قسمت نمایشگر LED  و مدار تشخیص دهنده ضربان قلب تشکیل شده است .

fig3

مدار تشخیص ضربان قلب : در این قسمت از یک مادون قرمز فرستنده و فتوترانزیستور و از یک طبقه تقویت کننده تشکیل شده است. نحوه کار مدار به این صورت است که  انگشت شخص بین مادون قرمز و فتوترانزیستور قرار می گیرد . با پمپ کردن خون به داخل رگ ها توسط قلب مقدار خون در داخل رگ ها انگشت افزایش پیدا کرده و مانع عبور اشعه مادون قرمز از فرستنده به فتوترانزیستور می شود. پس خروجی فتوترانزیستور HIGH  یا یک می شود و بدین ترتیب ضربان قلب تشخیص داده می شود .سپس خروجی فتوترانزیستور به تقویت کننده ها اعمال می شود تا دامنه آن  به حد کافی تقویت شود . در واقع به خاطر فرکانس پایین قلب تقویت کننده ها در واقع فیلتر پایین گذر می باشند در ورودی طبقه دوم تقویت کننده ها یک یک مقاومت متغییر برای تنظیم بهره تقویت کننده تعبیه شده است . 

fig4

قسمت نمایشگر LED : در این قسمت به خاطر این که پایه های کمتری از میکرو برای اتصال LED  ها استفاده شود از آرایش زیر استفاده شده است . 

مطلب پیشنهادی:  پروژه پرونده پزشکی هوشمند

fig8

در این ارایش چهار LED  سمت راست که بصورت موازی به هم وصل شده اند با چهار LED موازی سمت چپ از لحاظ بایاس مخالف هم هستند در نتیجه  برای روشن کردن چها تای سمت چپ PIN1 باید HIGH  و PIN2  باید LOW  باشد و برای روشن کردن چهار تای سمت راست PIN1 باید در وضعیت LOW   و PIN2  در وضعیت HIGH باشد و برای خاموش کردن LED ها لازم است که سطح ولتاژ PIN1 و PIN2  با هم برابر باشد (هر دو در وضعیت 0 یا 1)

دانلود بصورت فایل pdf 

مطلب مرتبط:آموزش میکروکنترلر AVR

منبع: cornell.edu

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *