مهندس موفق الکترونیک

فیلم های آموزشی AVR

امروزه میکروکنترلرها یکی از بخشهای جدا نشدنی محصولات الکترونیکی هوشمند و برنامه پذیر می باشند. میکروکنترلرهای خانواده AVR یکی از محبوبترین و پرکاربردترین انواع میکروکنترلر می باشند که همچنان از طرف شرکت سازنده  ( ATMEL   )تولید و به روز رسانی می شوند.

اِی‌وی‌آر یا  AVR خانواده‌ای از ریزکنترل‌گرهای جدید است که شرکت اتمل، آن را روانهٔ بازار الکترونیک کرده است. این ریزکنترل‌گرهای هشت بیتی به خاطر دارا بودن قابلیت برنامه‌نویسی توسط کامپایلر زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا، مورد توجه قرار می‌گیرند. این ریزکنترل‌گرها از معماری ریسک برخوردارند. همچنین شرکت اتمل کوشیده‌است تا با استفاده از معماری پیشرفته و دستورهای بهینه، حجم کد تولید شده را پایین آورده و سرعت اجرای برنامه را بالا ببرد. یکی از مشخصات این نوع ریزکنترل‌گرها دارا بودن ۳۲ ثبات همه منظوره است. همچنین در این ریزکنترل‌گرها، از حافظه‌های کم مصرف و غیر فرار فلش و ای‌ای‌پی‌رام استفاده می‌شود.

کامپایلرهایی به زبان بیسیک و C که زبان‌هایی پرکاربردی در دنیا محسوب می‌شوند: برای این نوع ریزکنترل‌گرها طراحی شده‌است. البته در حال حاضر استفاده از کامپایلر بسکام BAScom که نسبت به زبان c بسیار راحت تر و سریع تر عمل می‌کند جایگزین زبان c شده است. همچنین زبان اسمبلی را نیز می‌توان برای برنامه‌نویسی به کار برد. برای نمونه کامپایلر بسکام با زبان بیسیک برای برنامه‌نویسی این نوع از ریزکنترل‌گرها می‌تواند به کار رود. همچنین نرم‌افزار CodeVision، برای برنامه‌نویسی به زبان C (سازگار با این ریزکنترل‌گرها) بسیار رایج است (البته این برنامه بیشتر میان کاربران ایرانی رواج دارد، در میان کاربرهای خارجی کمتر دیده شده و بیشتر از برنامهٔ رسمی شرکت Atmel استفاده می‌شود).

مطلب پیشنهادی:  مقاله ای جامع در مورد راه اندازی lcd های کاراکتری

این فیلمهای آموزشی توسط استاد بزرگوار مهندس کی نژاد تهیه شده است .استاد کی نژاد از برنامه نویسان حرفه ای  کشورمان هستند .از ادامه نوشته این فیلم ها را دانلود کنید .البته تا الان 66 قسمت از این فیلم های آموزشی ارائه شده و ادامه دارد.

بخش اول ( مقدمه 1)

بخش دوم ( مقدمه 2)

بخش سوم ( رجیسترهای پورت )

بخش چهارم ( برنامه های کدویژن و بسکام مرتبط با بخش سوم )

بخش پنجم ( توضیح خلاصه در مورد کلیه امکانات موجود در AVR )

بخش ششم ( پیاده سازی دکودر BCD-7segment با کدویژن و بسکام )

بخش هفتم ( منابع کلاک )

بخش هشتم ( خواندن و نوشتن رجیسترهای 16 بیتی و توضیح Status Register ) 

بخش نهم ( پشته و مقدمه ای بر تایمرها )

بخش دهم ( تایمر )

فصل دوم را اینجا ببینید.

منابع و اطلاعات بیشتر:

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 دیدگاه

  1. خدا پدرت رو بیامرزه خیلی حال دادی

  2. خیلی عالی بود متشکرم….

  3. سلام
    وبسايت بسيار خوب و پرمختوايي داريد
    من شما رو لينک کردم اميدوارم شما هم من رو با
    ممنون

  4. بیشمار خیلی خیلی …. ممنون ازسایت بسیار زیبا و عالیتون

  5. سلام ممنون از مطالب خوب شما
    میشه لطف کنید و چگونگی نوشتن یک برنامه میکرو به زبان c (تایمر ها مثلا )،که در آن کریستال به کار رفته باشد و نحوه تنظیم کدویزاد و پروتئوس آن را بیان کنید یا اگر مطلبی هست که کمک میکنه معرفی کنید.

  6. اموزشهای ویدیویی بسیار عالی متشکرم

  7. بسیار عالی سپاسگزارم ممنون

  8. سلام استاد کی نژاد عالی بود ممنون

  9. بسیار یسیار عالی بود

  10. حیف این اطلاعات که به این صورت فیلم و صدای بی کیفیت و آزار دهنده ضبط شدن.