در AVR توسط
با سلام

لطفا مراحل کامپایل برنامه نوشته شده در کدویژن و فرستادنش به آی سی atmega16a  را بنویسید ، فیوز بیت ها رو هم بگید برای اینکه RC داخلی انتخاب بشود چطور باید علامت بزنم .

ممنون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط jahandideh
سلام، سوال خیلی کلی را پرسیدین ولی مراحل کلی بصورت شکل زیر است.

0- یک پروژه ایجاد کنید بعد یک فایل c. بهش اضافه کتید.

1- برنامه خود را بنویسید ( کپی پیست کنید یا دانلود کنید )

2- از منو Project گزینه Configure را انتخاب کنید و میکروکنترلر و کلاک کاری را تنظیم کنید. ( اگر برنامه را دانلود کردید لازم نیست اینکار را بکنید ولی بازم چک کردنش ضرر نداره.)

3- از منو Project گزینه Build All را بزنید تا کاماپایل بشه و کد هگز هم تولید بشه. اگر خطای داشت رفعش کنید.

4- اگر پروگرمرتون استاندارد است و از کدوِژن پشتیبانی میکنه و متقابلا کدویژن هم از اون پشیبانی میکنه و درایوراش را نصب کردید و همه چیز اکیه از منو Settings کدویژن programmer را انتخاب کنید و پروگرمر خود را تنظیم کنید.

5- حال به منو Tools رفته و گزینه Chip Programmer را بزنید. حال فیوزبیت ها را تنظیم کنید و Program All را بزنید. این مرحله خطرناکه پس دقت کنید فیوزبیت ها درست درست تنظیم شده باشن. من همیشه اول وضعیت قبلی فیوز بیت ها را میخونم بیت مورد نظرم را عوض میکنم و مجدد پروگرمش میکنم. از منو Read میتونید اینکار را بکنید.

برای تنظیم میکروکنترلر ATMEGA16A روی 8MHZ داخلی من فیوزبیت های زیر را فقط تغییر میدم :

CKSEL0=0
CKSEL1=0
CKSEL2=1
CKSEL3=0

JTAGEN=1

با بقیه کاری ندارم.

 این آخری هم غیر فعال کردن JTAG هست روی پورت C

* خب اگر پروگرمر شما مثل مال من توی کدویژن نباشه چی ؟! خب حتما یک نرم افزاری کنارش داره مثل PROGISP یا هر چیزی میتونه باشه و حتما داخلش برای تنظیم فیوزبیت ها یک چیزی گذاشتن و درست مثل بالا تنظیمش کنید. فقط فقط دقت کنید در کدویژن وقتی تیک میزنین فیوز بیت صفر میشه!
...