در پروژه های الکترونیک توسط
سلام و وقت بخیر

برای طراحی مدار تشخیص دود با استفاده از سنسور مادورن قرمز نیاز به کمک داشتم . با تشکر

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط jahandideh
 
بهترین پاسخ

سلام، سنسور های زیادی در بازار هستن برای تشخیص دود و گارهای مختلف و با روش های مختلف که سنسور های نوع گرامایشی (مثل سری MQ ) قیمت ارزانی دارند ولی سنسور های مادون قرمز یکسری از آنها به NDIR Gas Sensor  معروف هستن، قیمت بالاتری دارن. رنج قیمتی از 20 دلار تقریبا شروع میشه به بالا و البته شاید برادران چینی مدل ارزان تری هم داشته باشن. مثلا مدل "Infrared Methane Sensor CH4 Sensor NDIR Gas Sensor MH-440D" قیمتش در اوایل سال 2019 تقریبا $129 آمریکا بود. 

مثلا از "سنسور ماژول سنسور تشخیص گاز دی اکسید کربن MH-Z19B دارای فن آوری مادون قرمز غیر پراکنده ( NDIR )" توی ایران هستش همین عنوان را سرچ کنید. عنوانشو من کپی کردم و هیچ اطلاعات دقیقی از این سنسور ندارم و کیفیتش را هم اطلاع ندارم.

 برای طراحی مدار چندین سوال است که اول باید پاسخ بدید. اینکه آیا سنسور خاصی را مد نظر دارین؟ محیطی که میخواهید سنسور را در آن استفاده کنید؟ مدارتان حرفه ای است یا دانشجویی و آموزشی؟ آیا با بردهایی مثل آردوینو میخواهید طراحی کنید یا با میکروکنترلر و یا بصورت آنالوگ ؟ عملکرد کلی مدارتون؟ با دانستن جواب سوال های بالا و مطالعه مقاله ای که ضمیمه کردم میتونی شروع کنی. و البته اسم و دیتاشیت یک سری سنسور را هم برات ضمیمه میکنم ببین. 

اگر هم دنبال یکسری سنسور جدید هستین در لینک زیر لیست سنسور ها با مشخصاتشون اومده:

عملکرد سنسور گاز مادون قرمز

سنسور گاز مادون قرمز با تولید امواج مادون قرمز وتشعشع آن در محدوده ای مشخص می تواند گاز معین شده را تشخیص دهد . امواج مادون قرمز در کانالی بنام سلول گازی در حال تابش هستند. هنگامی که گاز مورد نظر وارد این سلول گازی شد تحت تابش امواج مادون قرمز قرار می گیرد. این امواج با برخورد با گاز مورد نظر با طول موج معین، جلوی تابش امواج مادون قرمز را می گیرد ومانع رسیدن امواج به قمست آشکارساز سنسور می شود . هرچه غلظت گاز زیاد باشد امواج مادون قرمز رسیده به آشکار ساز کمتر شده و باعث شناسایی گاز می شود.

تكنولوژي مادون قرمز به صورت واكنش ناپذير در طبيعت وجود دارد . اين تكنولوژي قبلاَ در دستگاههاي سطح بالا بكار گرفته مي شد وهيچ انتخابي براي آشكار سازي با حساسيت بالا در كاربردهاي صحيح تشخيص گاز، در مقادير بالا وجود نداشت. هر چند كه اخيرَا ساختار داخلي طراحي شده در داخل سنسورها امكان كاربري از اين تكنولوژي با حساسيت با لا را ميسر ساخته است. سنسورهاي مادون قرمز متشكل از حالات جامد ي هستند كه هيچ تركيب شيميايي با گاز مورد نظر را انجام نمي دهند . اين سنسورها ميتوانند شرايط بحراني را تشخيص داده و به كاربراطلاع دهند، به عبارت ديگر اين سنسورها به عنوان كنترل ايمني به كار برده مي شوند. 

تحقيقات نظري در مورد طراحي آشكار ساز گاز مادون قرمز با محدوده فركانسي مشخص در این مقاله نشان داده شده است.

...