در AVR توسط
سلام
من یک برنامه ی خازن سنج دارم که با برنامه ی کدویژن هست و در پرتوس شبیه سازی شده و با اتمگا ۸ و حالا می خوام اون رو به یک rc متر تبدیل کنم اما دقیقا نمی دونم چه شماتیکی رو باید به اون اضافه کنم .

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط jahandideh
 
بهترین پاسخ

سلام، شما الان خازن را اندازه گیری میکنید الان باید اندازه گیری مقاومت که کمی ساده تر است نیز به آن اضافه کنید. خب مقاومت را اندازه گرفتن خیلی ساده تر است ولی رنجش مهمه و دقت. حالا اگر براتون مهم نباشه از قانون اهم استفاده میکنید و ولتاژ دو سر مقاومت و جریان آن را اندازه میگرید. برای اندازه گیری جریان نیازه یک مقاومت ثابت مثلا 100 اهم توان بالا بذارید و ولتاژ آن را اندازه بگیرید و چون مقدار مقاومت ثابت است و ولتاژش را هم اندازه گرفتیم میتونیم جریان عبوری از آن را هم اندازه بگیریم. 

---RX---|---100Ohm--- 

بصورت ساده شما یک مدار سری میبندین که که یک مقاومت 100 اهم ثابت (مثلا) داره و یک مقاومت مجهول. یک سر مقاومت 100 اهم به زمین وصل شده و سر دیگرش به مقاومت مجهول و اون سر مقاومت مجهول به ولتاژ ثابت دقیق مثلا 5 ولت. بعد شما ولتاژ گره ( محل اتصال دو مقاومت به هم ) را  با ADC میکروکنترلر ATmega8 اندازه میگرید و این مقدار را داشته باشیم جریان و مقاومت مجهول را میتونین حساب کنین. روی کاغذ بکشین راحت متوجه میشین. لینک های زیر را ببینید بازم سوالی داشتین بپرسین.

...