در الکترونیک آنالوگ توسط
با عرض سلام و خسته نباشید

میخواستم بپرسم بهترین راه برای یادگیری الکترونیک آنالوگ چه در بحث طراحی و چه در بحث عیب یابی چی هست؟

و اینکه آیا آموزشگاه معتبری که واقعا بتونه آموزش کاربردی بده وجود داره که بتونید معرفی کنید؟

پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم

2 پاسخ

+2 امتیاز
توسط jahandideh
 
بهترین پاسخ

با سلام، سوالی که پرسیدین سوال خیلی مهمی است و معمولا افرادی که حتی تحصیلات اکادمیک دارن هم بعد از 4 سال دوران تحصیلی هم میپرسن و با خواندن یکسری درس تئوری و پایه هنوز متوجه داستان نشدن و علتش هم موارد مختلفی است که یکسری از آنها را در اینجا براتون مینویسم. ببینید وقتی برق اختراع شد داستان خیلی ساده بود باهاش یکسری کارهای ساده انجام میدادن و افرادی هم که متخصص این حوزه بودن لازم بود یکسری اطلاعات بدونن و تقریبا آروم آروم در کل زمینه هایی که کلمه برق داشت میتونستن به خودشون مهندس بگن ولی با پیشرفت فوق سریع تکنولوژی داستان عوض شد و امروزه میبینید که هر روز شاهد رونمایی از یک رشته یا بهتره بگیم گرایش دانشگاهی و کاری هستیم. ولی اکثر درس ها و کتاب ها و دانشگاه ها هنوز با این موضوع بروز تنشدن و سعی میکنن کل داستان را بگن ( شایدم راه درستش همینه نمیدونم) و برا همین اکثر بچه ها در آخر تحصیلات انگار هیچی نخوندن کلی اطلاعات که نمیدونن چطوری به هم وصل کنن و باهاش یک مدار طراحی کنن. درسته !؟ حال چه باید کرد و راه حل چیه. و اصلا برا افرادی که کلا تئوری نخوندن و از رشته های دیگری اومدن به الکترونیک چطوری میتونیم الکترونیک آموزش بدیم بخصوص آموزش الکترونیک آنالوگ. 

آموزش الکترونیک آنالوگ :

قبل از همه چیز بگم که دانستن اطلاعات و مفاهیم پایه برای افرادی که حتی الکترونیک دیجیتال هم کار میکنن ضروری است. و در مواردی مانند سیگنال_کاندیشنینگ یا بعبارت ساده تر مثلا یک سنسور آنالوگ را طرف میخواد به یک میکروکنترلر وصل کنه این علم نیازه. خب نریم حاشیه و بریم سر موضوع اینکه شما چطوری میتونید الکترونیک آنالوگ یادبکیرید. و اگر خیلی دقیق تفاوت آنالوگ و دیجیتال را نمیدونید نوشته تفاوت مدار آنالوگ و دیجیتال (تفاوت سیگنال، داده‌ها و خروجی‌ های آنالوگ و دیجیتال)  میتونه مفید باشه.

قدم اول 

  • مرحله اول : اول از همه تعیین کنید در چه حوزه ای از الکترونیک انالوگ میخواهید کار کنید. مثلا فعل حاضر بنظر " طراحی مدارات منبع تغذیه سوئیچینگ" اینورتر ها و مدارات ولتاژ بالا درآمد خوبی داره میتونید پروژه های بالا بزرگ بگیرید. ولی بازم انتخاب با خودتان و نیازتان است. 
  • مرحله دوم : تعیین کنید چقدر میخواهید در زمینه مورد نظر عمیق بشید. مثلا میخواهید طراحی حرفه ای باشید یا نه فقط تعمییرات دستگاه های آن حوزه 

قدم دوم

در این مرحله به خواندن مفاهیم پایه میپردازیم تا حدی که در مفاهیم پایه هیچ مشکلی نداشته باشید. و تا حد امکان این مرحله را نه در حد اساتید فیزیک الکترونیک بلکه در حد دانستن صحیح عملکرد قطعات و کاربرد دقیق آنها بدانید. مثلا بدونید دیود چیست ؟ و کجاها میتونید استفاده کنید که برای دانستن آن باید چندین مدار عملی را ببینید و با خودتان فکر کنید چرا اینو اینجا گذاشته و خب طبیعتا در مدارات اولیه در توضیحات مدار علتش هست و به راحتی میتونید بفهمید. مثلا از منابع زیر میتونید استفاده کنید:

ما یکسری آموزش توی وبسایت گذاشتیم که سعی کردیم بصورت ساده مفاهیم را بیان کنیم و تقریبا بالای 30 جلسه آموزش هست و شروع آن با خواندن مقاله زیر هست و به موارد مختلفی میپردازیم از قطعه شناسی، خواندن شماتیک، لیحم کاری گرفته تا مدارات ترانزیستوری. 

اگر آموزش های بالا را کامل خوندین و بازم کافی نبودن کتاب های زیر میتونین کمکتون کنن: 

کتاب زیر هم خوبه اگر انگلیستون خوبه که همینو دانلود کنید و اگر خوب نیست توی بازار قبلا ترجمش بود که آقای محمود دیانی زحمتشو کشیده بودن. 

لازم نیست تمام موارد و کتاب های بالا را بخونید من گزینه های مختلفی را پیش روی شما گذاشتم تا حق انتخاب داشته باشید و مطالب سایت هم کفایت میکنن. 

قدم سوم

در این مرحله باید به سمت نرم افزار های الکترونیک برید که یادگیری شما را تسریع کنن مواردی را که یادمیگیرین را تست کنید و حال کنید که چطوری کار میکنن نرم افزار زیاد هست ولی لینک های زیر را سری بزنید خوبه:

قدم چهارم

در این مرحله میخواهم بیشتر عمیق بشیم در الکترونیک آنالوگ ولی احتمال اینکه منابع خیلی خوب پیدا کنید سخته و شاید خیلی مباحث تئوری تر بشن ولی یکسری فیلم از آقای مهندس کی نژاد هست که یکسری از آنها در لینک های زیر هستن و بنظرم میتونن مفید باشن ولی کتاب های خیلی زیاد ولی کمی تئوری هم هستن میتونید بخرید و بخونید. البته عجله نکنید جلوتر روش های عملی را هم میگم.

قدم پنجم 

عمیق شدن در یک حوزه خاص الکترونیک آنالوگ، در این زمینه من اطلاعات زیادی ندارم ولی مثل هر گرایش دیگری این گرایش نیز بعد از مدتی تقسیم میشه مثلا یکی در میره دنبال طراحی و ساخت تقویت کننده های صوتی ، یکی میره دنبال مدارات سوئیچینگ و یکی میره دنبال مدارات جریان پایین یکی جریان بالا...اینجای کار با خودتان هست ولی برای موردی که خودتان گفتیم و من اشاره کردم برای شروع میتونید از لینک های زیر و برای ادامه مسیر از آموزشگاه ها و منابع دیگر کمک بگیرید. 

ادامه را در پاسخ دوم مینوسم...

+1 امتیاز
توسط jahandideh

یادگیری تعمییرات:

برای تعمیرات هم موارد زیر ضرروی هست، البته من در کار تعمیرات نبودم و کلا اطلاعات زیادی ندارم و بیشتر تجربه است ولی خب کسی که تئوری بلد است و تعمیرات انجم میده ده ها مرتبه از کسی که تئوری الکترونیک بلد نیست میتونه سریع پیشرفت کنه. و خب آموزشگاه های مختلفی هم هستن که تعمییرات موبایل و لپ تاپ درس میدن ولی من شخصا نمیشناسم و باید از اهل فن بپرسید. ولی موارد زیر را حتما بخونید ضرر نمیکنید.

طراحی مدارات منابع تغذیه سوئیچینگ

تقریبا هشت جلسه هستن و برای شروع لینک های زیر را ببینید و البته به موارد  بالا اول باید مسلط باشید.

چرا از منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می‌کنیم؟

یک منبع تغذیه سوئیچینگ چگونه کار می کند

طراحی اینورتر 

برای شروع دو لینک زیر میتونن مفید باشن.

انواع اینورتر ها – مبدل DC به AC

آموزش طراحی و ساخت مبدل DC به AC با فرکانس برق شهر [اینورتر]

الکترونیک صنعتی

این درسا خوب هستن همشو بنظرم بخو نید.

 الکترونیک قدرت چیست ؟ معرفی الکترونیک قدرت یا الکترونیک صنعت

خب اینا بود مواردی که میتونستم سریع بنویسم ولی خب اینا تمام موارد نیستن و ده ها سایت، کتاب و فیلم آموزشی هست که میتونید مطالعه کنید ولی این موارد میتواند سرنخ های خوبی را در اختیار شما قرار دهد. آرزوی موفقیت.

توسط
با سلام
با تشکر از شما بابت پاسخهای مفید و کاملتون
فراوان سپاس
...