مهندس موفق الکترونیک

نرم افزار اینترنت اشیا

نرم افزار یک سیستم اینترنت اشیا قسمت های اصلی شبکه خود را ادرس دهی میکنه و  از طریق سیستم عامل , سیستم های تعبیه شده , سیستم های شریک و میان افزار ها عمل می کند. امروز در میکرو دیزاینر الکترونیک و در این درس به نرم افزار اینترنت اشیا می پردازیم. امیدوارم قسمت قبلی یعنی سخت افزار اینترنت اشیا را خونده باشید اگر مطالعه نکردید از اینجا اول مطالعه کنید و بعد برید سراغ سیستم نرم افزار های اینترنت اشیا ، البته در این قسمت فقط توضیحات ساختار کلی نرم افزار ها را تشریح میکنیم و در آینده ریز تر خواهیم شد. اگر هر جایی از نوشته را متوجه نشدید در قسمت نظرات مطرح کنید بیشتر توضیح بدیم.

نرم افزار اینترنت اشیا

این برنامه های جداگانه و اصلی مسئول جمع آوری داده , یکپارچه سازی دستگاه , تحلیل های بلادرنگ , و توسعه برنامه و روند درون شبکه IoT هستند. آن ها ازیکپارچه سازی با سیستم های بیزینسی بحرانی (برای مثال : سیستم های سفارش دهی , رباتیک ,برنامه ریزی و غیره )در اجرای کار های مربوطه بهره می برند.

جمع آوری داده در اینترنت اشیا

این نرم افزار سنس کردن , اندازه گیری ها , فیلتر کردن داده , امنیت داده و جمع آوری آن را بر عهده دارد و از پروتکل های مشخصی استفاده می کند تا به سنسور ها در متصل شدن به شبکه های ماشین-به-ماشین بلادرنگ کمک کند.سپس داده ها را از چند دستگاه جمع آوری می کند و با توجه به تنظیمات آن ها را توزیع می کند. این برنامه همچنین می تواند به طور وارونه داده ها را نیز بین دستگاه ها توزیع کند . این سیستم نهایتا تمامی داده های جمع آوری شده را به یک سرور مرکزی ارسال می کند.

یکپارچه سازی دستگاه

نرم افزاری که وظیفه یکپارچه سازی را بر عهده دارد تمامی دستگاه های سیستم را به هم متصل می کند تا بدنه سیستم IoT را تشکیل دهد .این برنامه از شبکه پایدار و همکاری مورد نیاز بین دستگاه ها اطمینان حاصل می کند . این برنامه ها تکنولوژی نرم افزاری تعریف کننده شبکه IoT هستند زیرا بدون آن ها سیستم IoT معنا نخواهد داشت . آن ها برنامه های مختلف , پروتکل ها , و محدودیت های هر دستگاه را مدیریت می کنند تا امکان ارتباط برقرار باشد .

مطلب پیشنهادی:  اینترنت اشیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تحلیل های بلادرنگ

این برنامه ها داده یا ورودی را از دستگاه های مختلفی می گیرند و آن را به اعمالی قابل اعتماد یا الگوهایی واضح برای تحلیل انسان تبدیل می کنند . آن ها اطلاعات را بر اساس تنظیمات و طراحی های مختلفی تحلیل می کنند تا وظایف مربوط به اتوماسیون را انجام دهند یا داده ای را که صنعت از آن ها خواسته تامین کنند .

توسعه برنامه و روند

این برنامه ها برد سیستم ها و نرم افزارهای موجود را افزایش می دهند تا سیستمی بزرگتر و موثرتر ایجاد کنند . آن ها دستگاه های از پیش تعیین شده را برای اهداف خاصی با هم یکپارچه می کنند برای مثال  به بعضی از دستگاه های همراه یا ابزارآلات مهندسی اجازه دسترسی می دهند. این کار باعث افزایش بهره وری و جمع آوری دقیق تر داده می شود .

تمرین

برداشت شما از قسمت نرم افزار اینترنت اشیا چی  هست؟

لطفا بدون حل این تمرین به جلسه بعدی نروید.

لطفا نظرات خودتان را در قست نظرات بنویسید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *