مهندس موفق الکترونیک

ارستر خورشیدی چیست؟

سرج ارستر خورشیدی (Solar Surge Arrester) یا برق گیرهای خورشیدی برای حفاظت از پنل های خورشیدی ، اینورتر و تجهیزات برقی در کنار سیستم صاعقه گیر استفاده می شود . ارستر خورشیدی به صورت موازی به تجهیزاتی که وظیفه محافظت از آنها را دارد متصل می شود. و به منظور حافظت از سیستم های فتوولتاییک دو نوع سرج ارستر خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سرج ارسترهای AC که در قسمت خروجی اینورتر نصب میشوند.
  • سرج ارسترهای DC بین ماژول های پنل و اینورتر قرار می گیرند.
رستر خورشیدی
LEAD Technologies Inc. V1.01

لطفا جهت دریافت لیست قیمت و اطلاعات فنی ارستر خورشیدی کلیک کنید.

ارستر خورشیدی DC وسیله ای است که سیستم های برق را از آسیب های ناشی از صاعقه محافظت می کند. هنگامی که یک پیشرانه الکتریکی قدرتمند از سیستم نیروگاه به جرثقیل انتقال می یابد ، جریان ولتاژ بالا مستقیماً به عایق یا به زمین فرستاده می شود تا از آسیب دیدن سیستم جلوگیری کند. سرج ارستر در شبکه های الکتریکی برای حفاظت تجهیزات در مقابل صدمات ناشی از اضافه ولتاژهای ناگهانی هم چون صاعقه و رعد و برق به کار برده می شود. سرج ارسترها در انواع تکفاز و سه فاز برای سیسستم های DC و AC تولید می گردند که هر یک به اقتضای محل و شرایط ، مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهم در این رابطه عدم ارتباط داخلی سرج ارسترها با یکدیگر می باشد. مدار و عملکرد سرج ارسترها کاملا از یکدیگر مستقل است . سرج ارستر خورشیدی برای حفاظت خطوط DC و AC مورد استفاده می باشد که کاربرد فراوانی در تجهیزات سوئیچینگ دارد. سرج ارستر وسیله ای حفاظتی است که با هدف حفاظت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی از آسیبهای ناشی از نوسانات شدید ولتاژ مانند برخورد رعد و برق طراحی شده است .

یک سرج ارستر با تخلیه جریانهای اضافه ایجاد شده از طریق نوسان شدید ولتاژ از طریق اتصال به زمین ، از ورود ولتاژهای مخرب به تجهیزات مورد حفاظت جلوگیری می نمایند و در نتیجه از اثرات مخرب ولتاژ بالا (Over Voltage) جلوگیری می نماید. سرج ارستر، بسته به نوع کاربرد آن به صورت‌های مختلفی مانند: موازی بعد از کلید اصلی، قبل از کلید محافظ جان و یا از طریق پایه بر روی ریل تابلو برق قرار می گیرند. در غیر این صورت، جریان سرج به عنوان جریان پس ماند عمل نموده و باعث قطعی مدار می‌شود. اکثر ارسترهای تولید شده توسط شرکت‌های معتبر، بصورت ماژولار هستند و از دو قطعه پایه و ماژول حفاظتی تشکیل می شوند. ماژول حفاظتی به شکل خشابی از پایه خارج شده یا به دستگاه وارد می شود.

رستر خورشیدی
  • شماره تماس : 02133999115

انواع سرج ارستر:

سرج ارسترها براساس محدوده ولتاژ محافظت در انواع مختلفی تقسیم می شوند :

  • سرج ارستر کلاس B تایپ 1
  • سرج ارستر کلاس C تایپ 2
  • سرج ارستر کلاس D تایپ 3
  • سرج ارستر کلاس B+C تایپ 2+1
  • سرج ارستر کلاس C+D تایپ 3+2

کاربرد ارستر خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

سرج ارستر وسیله برقی حفاظتی است که با هدف اصلی حفاظت تجهیزات الکتریکی و آسیب ناشی از نوسانات شدید ولتاژ ساخته می شود . نام دیگر سرج ارستر (برق گیر ) هنگام رعد وبرق جریان خروجی به عنوان حفاظت ثانویه ، در برابر صاعقه، وسیله ایمن و پیشرفت محافظتی می باشد . ارسترها جهت محافظت دستگاه های الکترونیکی در برابر صاعقه و رعد برق در تابلو های اصلی و فرعی نصب می شوند .سرج ارستر یا محافظ ارستر برای جلوگیری از آسیب های احتمالی مانند رعد وبرق کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی:  مقایسه ساعت هوشمند شیائومی مدل Mibro T1 با ساعت هوشمند ترایتو مدل LG59 Ultra

در اصل نوعی حفاظت در سیستم های الکتریکی و بعضی مواقع ناگهانی ولتاژ در خط که سرج ارستر می تواند مشکل را حل نماید محافظت میکند . سرج ارستر surge arrester از یک سمت به خط و سمت دیگر به زمین متصل می شود با قرار دادن یک سرج ارستر ac بعد از اینورتر می توان از تمامی آسیب های احتمالی در نیروگاه خورشیدی جلوگیری کرد . سرج ارستر دستگاهی است که سیستم های برق الکتریکی را از آسیب های ناشی از رعد و برق محافظت می کند.

هنگامی که جریان بسیار قدرتمندی از نیروی الکتریکی توسط رعد و برق به سیستم برق و شبکه برق برخورد می کند جریانی با ولتاژی بسیار بالا به طور مستقیم به سیستم ورود پیدا می کند . دستگاه سرج ارستر این امکان را به شما می دهد تا از ورود این جریان با ولتاژ به سیستم جلوگیری کند . سرج ارستر در حالت کار عادی (ولتاژ شبکه 230 ولت) مانند یک مقاومت بسیار بزرگ و در حد عایق عمل می کند و در مقابل اضافه ولتاژهای آنی مقاومت بسیار کمی از خود نشان می دهد. به عبارتی توانایی یک سرج ارستر در شبکه های توزیع در محدود کردن اضافه ولتاژهای گذرا با منحرف کردن جریان سرج به سیستم ارت می باشد. سرج ارستر وسیله ای است که برای حفاظت تاسیسات و تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، رادیویی، مخابراتی، کنترلی، سولار و غیره. در مقابل انواع اضافه ولتاژها و جریان های گذرا ناشی از صاعقه و سوییچینگ بکار می رود.

اهمیت استفاده از سرج ارسترخورشیدی

استفاده از سرج ارستر از اهمیت بسیار بالایی برخوردارمی باشد. زمانی که در برابر حفاظت تجهیزات الکتریکی و آسیب های ناشی از نوسانات شدید و لتاژ و هنگامی که رعد وبرق جریان خروجی به عنوان حفاظت ثانویه ، در برابر صاعقه وسیله ایمن می باشد . و هم چنین محافظت دستگاه های الکترونیکی در برابر صاعقه و رعد وبرق در تابلو های اصلی و فرعی و جلوگیری از صدمه به دستگاه در برابر صاعقه اهمیت دارد. اهمیت سرج ارستر برای هدایت امواج ولتاژ ضربه ای به زمین در هنگام وقوع صاعقه و یا نوسان ولتاژ و جلوگیری از ورود آن ها به ایستگاه های انتقال و توزیع نیرو استفاده می شود.

سرج ارستر خورشیدی DC وسیله ای است که سیستم های برق را از آسیب های ناشی از صاعقه محافظت می کند. و در 2 نوع، 2 پل و 3 پل و در ولتاژهای 500 ولت و 1000 ولت و 1500 ولت هستند. این نوع سرج ارستر خورشیدی در سیستم های متصل به شبکه قبل از ورودی اینورتر در تابلو DC قرار می گیرند. به سرج ارستر خورشیدی، ارستر فتوولتاییک نیز گفته می شود. خیلی از افراد تصور می‌کنند که سرج ارستر‌ها (محافظ‌ های الکتریکی) به منظور حفاظت موثر از جریان الکتریسیته یا رعد و برق ساخته شده که به هیچ وجه اینگونه نیست.

مطلب پیشنهادی:  معرفی انواع سنسور در برق صنعتی و معرفی بهترین برندهای تولید کننده سنسور

سرج ارستر در برابر تغییرات ناگهانی ولتاژ در زندگی روزمره مقاوم است. آن‌ها می‌توانند از تجهیزات الکتریکی در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ یا افزایش ناگهانی برق مراقبت کنند. اما اگر رعد و برق به ساختمان برخورد کند، رعد و برق ناگهانی فوری می‌تواند سرج ارسترها را نیز از کار بیاندازد. سرج ارسترها نمی‌توانند جایگزین برق گیر‌ها شوند، بلکه تکمیل کننده برقگیر می باشد. ساختار فولادی یک ساختمان جریان الکتریسیته را به سمت زمین عبور خواهد داد. اما این احتمال هم وجود دارد که رعد و برق همانند ذخیره الکتریکی برق به سیستم الکتریکی خسارت وارد کند و از وسیله‌ای به وسیله‌ی دیگر پرش پیدا می‌کند.

کاربرد سرج ارستر در نیروگاه خورشیدی

سرج ارستر، حفاظتی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از رعد و برق در نیروگاه های خورشیدی کاربرد دارد. هم چنین منظور از کلمه سرج، افزایش لحظه ای و گاهی اوقات ناگهانی ولتاژ در خط است که سرج از تجهیزات الکتریکی در این لحظه حفاظت می کند. اضافه ولتاژ ممکن است از هر منبعی بر روی خط اعمال میشود که به طور معمول در نیروگاه های خورشیدی، اضافه ولتاژ ناشی از رعد و برق و صاعقه است . با قرار دادن یک یا دو سرج ارستر، جریان مستقیم DC بر روی هر استرینگ بین آرایه پنل ها و اینورتر و قرار دادن یک سرج ارستر AC بعد از اینورتر می توان از تمامی آسیب های احتمالی در نیروگاه خورشیدی جلوگیری نمایید.

استفاده از سرج ارستر در نیروگاه خورشیدی الزامی میباشد. در نیروگاه های خورشیدی نصب سرج ارسترها در تابلوهای DC و AC برای محافظت از اینورتر ضروری است. با توجه به الزامات موجود در دستور العمل حفاظتی مرتبط با نیروگاه های خورشیدی ، استفاده از مکانیزم های برقگیر و انتقال ولتاژهای ناخواسته الزامی است .

در نیروگاه های خورشیدی از سرج ارستر در سمت DC و در سمت AC جهت محافظت از اینورترهای متصل به شبکه استفاده می شود. به نحوی که هر ارتباط DC و AC بایستی دارای سرج ارستر متناسب با ظرفیت باشد. برخی از اینورترها به طور داخلی دارای سرج ارستر می باشند ولیکن در صورت عدم وجود آن می توان از طریق سرج ارسترهای موجود سطح حفاظت مطلوبی را برای تجهیزات به ارمغان آورد.

در داخل سرج ارستر اتصالات با عنوان اتصالات رابط وجود دارد که دارای محافظ نوسان می باشند، و همچنین قطعاتی برای حفاظت در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای (حفاظت در برابر ولتاژ ضربه ای) نیز وجود دارد. این تجهیزات حفاظتی با توجه به نوع ولتاژ مداری که از آن محافظت می نمایند به دو دسته AC و DC تقسیم میشوند. که در نوع AC تعداد فاز و سطح حفاظت تعیین کننده تنوع محصول است ، ولی در نوع DC تفکیک تجهیزات بر اساس سطح مجاز ولتاژ مدار و سطح حفاظت سرج ارستر صورت می گیرد.

مطلب پیشنهادی:  بزرگترین شرکت تابلو برق ایران کدام برند است؟

تفاوت سرج ارستر با برق گیر؟

سرج ارستر یک قطعه برق گیر است که مورد استفاده برای کابل برق، خطوط تلفن، اسپارک گپ، شمارنده برق گیرو صاعقه گیر و صنایع مخابراتی و صنعتی مورد استفاده می باشد. برق گیر به 2 نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن اضافه ولتاژهای ناگهانی ناشی از صاعقه و سوییچینگ به تجهیزات از سرج ارستر استفاده می کنیم. سرج ارستر ها در هنگام اضافه ولتاژ توانایی عبور چندین کیلوآمپر جریان را به زمین داشته و بعد از کاهش ولتاژ مجددا به حالت اول برگشته و مدار را از حالت اتصال کوتاه خارج می کند. در این مقاله سعی داریم که بیشتر به برق گیرهای نوع اولیه بپردازیم.

برق گیر نوع اولیه، به برق گیری گفته می شود که اولین برخورد در اثر برخورد صاعقه با زمین را دارند. برقگیر وسیله‌ای است که در شبکه‌های الکتریکی برای حفاظت تجهیزات در مقابل صدمات ناشی از اضافه ولتاژهای ناگهانی همچون صاعقه و رعد و برق به کار برده می‌شود. برق‌گیر (Lightning arrester) در مقابل ولتاژهای معمولی یک مقاومت بسیار زیاد در حد عایق الکتریکی از خود نشان می‌دهد و در مقابل ولتاژهای آنی مقاومت کمی از خود نشان می‌دهد و موج‌های الکتریکی را به زمین تخلیه می‌کند.

برق‌گیرها نسبت به سایر وسایل حفاظتی بهترین حفاظت را انجام می‌دهند و بیشترین مقدار حذف امواج گذرا را فراهم می‌کند. برق‌گیرها به صورت موازی با وسیله تحت حفاظت یا بین فاز و زمین قرار می‌گیرند انرژی موج اضافه ولتاژ به وسیلهٔ برق‌گیر به زمین منتقل می‌شود. برق‌گیرها نسبت به سایر وسایل حفاظتی بهترین حفاظت را انجام می‌دهند و بیشترین مقدار حذف امواج گذرا را فراهم می‌کنند. برق‌گیرها به صورت موازی با وسیله تحت حفاظت یا بین فاز و زمین قرار می‌گیرند.

معمولا برق گیرها را در بالاترین نقطه ساختمان از سطح زمین نصب می کنند . برق گیر به صورت میله ای می باشند و ولتاژ جریان مازاد وارد شده به سیستم را که در اثر برخورد صاعقه می باشد به زمین و یا ارت تزریق می کند. جنس میله های برق گیر از نوع مس می باشد و هم چنین در سیستم های برق گیر ساختمان ها از کابل مسی یا صفحه مسی استفاده می شود.

نکته بسیارمهم این است باید متوجه باشیم که یک برق گیر به محافظت از ساختمان‌ها در برابر رعد و برق کمک می‌کند، نه اینکه از رعد و برق جلوگیری کند! و آن فقط زمانی انجام می‌شود که این سیستم به طور صحیح نصب شود. مشکل است که ما بتوانیم پیش بینی کنیم کی و کجا رعد و برق اتفاق می‌افتد، هرچند ساختمان‌های بلند، خصوصا در مقابل این خطر طبیعی ضعیف و آسیب پذیر هستند.

نکته‌ی خیلی مهم: این نوشته رپورتاژ آگهی می‌باشد و وبسایت‌ Melec.ir هیچ مسئولیت در قبال آگهی دهنده و یا همکاری با آگهی‌دهنده ندارد.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *