مهندس موفق الکترونیک

دامنه سطح بالا چیست؛ ۴ tld که باید بشناسید

دامنه سطح بالا چیست. TLD سایت شما به‌عنوان خلاصه‌ای از ویژگی‌های اصلی سایت شما عمل می‌کند و می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه درک بازدیدکنندگان از برند شما داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، هنگامی‌که درک اولیه ای از نام دامنه به دست آوردید، باید با مفهوم این که دامنه سطح بالا چیست آشنا شوید و انواع مختلف TLD‌ها را بشناسید تا بهترین تطابق را برای وب سایت خود شناسایی کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه سطح بالا یا TLD چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؟

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؟

انواع دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا یا top-level domain  (TLD) سمت راست ترین بخش نام دامنه است که بعد از آخرین نقطه قرار دارد. همچنین به عنوان پسوند دامنه شناخته می‌شود، TLD‌ها برای شناسایی عناصر خاصی از یک وب سایت، مانند هدف، مالک یا منطقه جغرافیایی آن استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، یک دامنه سطح بالای .edu به کاربران این امکان را می‌دهد که بلافاصله آن سایت را به عنوان یک موسسه آموزش عالی شناسایی کنند.

مفهوم TLD‌ها توسط ARPANET در دهه 1960 با هدف تسهیل فرآیند به خاطر سپردن آدرس های IP ایجاد شد. در اوایل دهه 1980 بود که اولین دامنه های سطح بالا توسعه یافتند و طبقه بندی ساختاری که امروز هنگام ثبت دامنه با آن مواجه خواهید شد، معرفی شد. هر دامنه سطح بالا دارای یک رجیستری مستقل است که توسط یک سازمان تعیین شده تحت هدایت شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره های اختصاص داده شده (ICANN) مدیریت می‌شود.

به طور خلاصه، نام دامنه آدرس وب سایت شما است. این سیستم با سیستم نام دامنه (DNS) مرتبط است که یک سیستم نامگذاری سلسله مراتبی است که نام دامنه را به آدرس های IP ترجمه می‌کند.

شما نمی‌توانید در مورد TLD‌ها بدون صحبت در مورد سازمان های افرادی که آنها را به کار می‌اندازند صحبت کنید، مانند کارگروه مهندسی اینترنت، یا شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره های اختصاص داده شده (ICANN). ICANN یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که مسئولیت هماهنگی و نگهداری چندین پایگاه داده مهم مربوط به فضاهای نام و فضاهای عددی اینترنت را بر عهده دارد. این سازمان مسئولیت مدیریت را در مورد TLD‌ها بر عهده دارد، از موارد جدید که مجاز به وجود هستند تا موارد پیشنهادی که وجود ندارند.

مطلب پیشنهادی:  راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سال 2023

در حالی که دامنه های سطح بالا تأثیر مستقیمی‌بر عملکرد سئو سایت شما ندارند، پسوندهای غیرمعمول یا پیچیده دامنه می‌تواند منجر به لینک های ورودی کمتر و ترافیک مستقیم شود.

برای جلوگیری از این امر، دقت کنید که تلفظ TLD شما چقدر آسان است و زمانی که با نام دامنه شما ترکیب می‌شود، به خاطر بسپارید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که هنگام مرور در تلفن همراه، اکثر گوشی‌های هوشمند دکمه‌ای را نمایش می‌دهند که به پسوندهای دامنه اختصاص داده شده است که گزینه پیش‌فرض آن روی .com تنظیم شده است.

انواع آن

دامنه سطح بالا چیست؛ 4 tld که باید بشناسید

ICANN دامنه های سطح بالا را بسته به هدف، مالک و موقعیت جغرافیایی سایت به دسته های مختلف طبقه بندی می‌کند.

1- عمومی

دامنه های سطح بالای عمومی‌(Generic top-level domains)، که معمولاً به عنوان gTLD شناخته می‌شوند، محبوب ترین و آشناترین انواع پسوند دامنه هستند. آنها برای ثبت برای هر کسی باز هستند و در حالی که حداکثر طول دامنه های سطح بالا 63 کاراکتر است، اکثر آنها از 2-3 حرف تشکیل شده اند. منشأ عنوان طبقه‌بندی آنها به دهه 1980 برمی‌گردد، زمانی که TLDها به سادگی بین موارد مرتبط با موقعیت جغرافیایی یک سایت و مواردی که غیرمرتبط بودند، تمایز قائل شدند.

رایج ترین موارد استفاده از دامنه های سطح بالای عمومی‌عبارتند از:

مطلب پیشنهادی:  طراحی بردهای الکترونیکی هوشمند در دیجی قطعه شروع شد!

.com  برای سایت های تجاری

.org   برای سازمان ها

.net   برای شبکه ها

.info   برای پلتفرم های اطلاعاتی

.biz    برای مشاغل

2- حمایت شده

همانطور که از نام آن پیداست، دامنه های سطح بالای حمایت شده (Sponsored Top-Level Domains ) یا sTLD آنهایی هستند که توسط سازمان های خصوصی پیشنهاد و نظارت می‌شوند. این نهادها می‌توانند کسب‌وکار، سازمان‌های دولتی یا انواع دیگر گروه‌های سازمان‌یافته باشند و در مورد اینکه آیا متقاضی واجد شرایط استفاده از یک دامنه سطح بالا بر اساس مفاهیم از پیش تعریف‌شده موضوع جامعه است، حرف آخر را می‌زنند.

بر خلاف gTLD ها، لیست دامنه های سطح بالای حمایت شده تنها شامل تعداد محدودی از گزینه‌ها می‌شود. قدمت برخی از پسوندهای دامنه اصلی دهه 1980 (از جمله .edu، .gov و .mil) است، در حالی که برخی دیگر در سال های اخیر ایجاد شده اند.

3- کد کشور

312 دامنه سطح بالای کد کشور (Country Code Top-Level Domains (ccTLD)) برای کشورها و مناطق خاص ایجاد شده است که آنها را با یک رشته دو حرفی شناسایی می‌کند. این افزونه‌های دامنه دارای مدیران اختصاصی هستند که اطمینان حاصل می‌کنند که هر ccTLD بر اساس سیاست‌های محلی اداره می‌شود و استانداردهای فرهنگی، زبانی و قانونی منطقه را برآورده می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  راهنمای خرید و تست ماژول‌ آلتراسونیک

علاوه بر مشاغل محلی و افراد، ccTLD‌ها به طور گسترده توسط شرکت های بزرگ با سایت های منطقه ای که به طور مستقل کار می‌کنند استفاده می‌شود. در این موارد، پسوندهای دامنه همان هدفی را انجام می‌دهند که یک زیر دامنه دارد. اگر قصد دارید از دامنه سطح بالای کد کشور در سایت خود استفاده کنید، هنگام جستجوی بهترین ثبت کننده دامنه، حتما این را در نظر بگیرید، که همه پلتفرم‌ها ثبت ccTLD را ارائه نمی‌دهند.

4- زیر ساخت

زیر ساخت

این دسته فقط از یک دامنه تشکیل شده است، arpa.  (آدرس و ناحیه پارامتر مسیریابی). این پسوند محفف address and routing parameter area  بوده و منحصراً برای اهداف زیرساخت اینترنتی تعیین شده است و توسط IANA مدیریت می‌شود.

نتیجه گیری

در اوایل، دامنه های سطح بالا محدود بودند و هدف بسیار خاصی داشتند. با این حال، با گذشت زمان، لیست دامنه های سطح بالا از سه رقم فراتر رفت و بسیاری از محدودیت‌ها برای مدت طولانی به نفع خلاقیت و نام تجاری کنار گذاشته شدند.

در حالی که قصد دارید سایت خود را با sTLD یا ccTLD ثبت کنید، هنوز باید اصول خاصی را رعایت کنید، انتخاب gTLD به احتمال زیاد به هزینه نام دامنه و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. ببینید چگونه گزینه‌های مختلف با نام تجاری شما جفت می‌شوند و آیا گزینه‌هایی وجود دارند که می‌توانند پیام شما را تقویت کنند یا خیر. جهت اطلاعات و راهنمایی بیشتر میتوانید با متخصصین و کارشناسان مجرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

Melec.ir

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *