مهندس موفق الکترونیک

ساخت کتابخانه در آلتیوم – ساخت قطعات شماتیک

ساخت کتابخانه در آلتیوم، یکی از مهم ترین بخش های طراحی PCB وارد کردن قطعات مورد نیاز برای طراحی است. در این میان اغلب ممکن است پیش بیاید که نیاز به قطعه ای داشته باشیم که یا به طور کل در نرم افزار وجود نداشته باشد یا دارای فوت پرینت خاصی باشد که مشابه آن در نرم افزار وجود ندارد.

ساخت کتابخانه در آلتیوم - ساختن قطعه در شماتیک Altium Designer

همان طور که میدانید قطعات در نرم افزار Altium Designer در کتابخانه ها قرار می گیرند. به طور کلی چند نوع کتابخانه در این نرم افزار قابل تعریف است که دو نوع بسیار متداول آن عبارت است از :

  • Schematic Library
  • PCB Library

Schematic Library PCB Library

مورد اول برای ساخت نماد قطعه در محیط شماتیک مورد استفاده قرار میگرد و مورد دوم برای ساخت فوت پرینت مورد استفاده قرار میگرد.  در این جلسه به ساخت نماد قطعه می پردازیم و در جلسه بعدی ساخت فوت پرینت را بررسی می کنیم. همچنین به صورت پیشرفته تر کتابخانه Integrated Library نیز وجود دارد که در مورد آن نیز در جلسات آینده توضیح خواهیم داد.

باز کردن صفحه طراحی نماد شماتیک در آلتیوم

مطابق شکل از منوی File ، New و Library گزینه Schematic Library را انتخاب میکنیم.

شماتیک در آلتیوم

ساختن بدنه قطعه

به منظور ساخت بدنه اصلی قطعه میتوان از گزینه های مختلفی که در منوی Place وجود دارد استفاده کرد که متداول ترین آنها rectangle است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش جانمایی، مسیریابی و سیم کشی قطعات در آلتیوم دیزاینر

ساخت کتابخانه در آلتیوم

اضافه کردن توضیحات

برای اضافه کردن توضیحات به بخش های مختلف قطعه میتوانیم از Text String در منوی Place استفاده نماییم. به عنوان مثال میخواهیم یک سنسور LM35 را بسازیم :

ساختن قطعه در شماتیک Altium Designer lm35

قرار دادن پایه ها

به منظور قرار دادن پایه ها از ابزار Pin در منوی Place استفاده میکنیم. با انتخاب این ابزار و زدن Tab وارد تنظیمات آن میشویم :

پایه ها

مهم ترین بخش های این پنجره عبارت اند از

  • Display name : نام پایه برای نمایش روی قطعه
  • Designator : ارتباط بین پایه های فوت پرینت و نماد قطعه توسط این شماره مشخص می شود. توجه کنید که هرگز نباید این شماره برای پایه های مختلف تکراری باشد.

همچنین در بخش Electrical Type میتوان نوع پایه را مشخص نمود که اهمیت چندانی ندارد. شکل زیر پایه ها را برای یک نمونه سنسور LM35 نشان می دهد :

یک نمونه سنسور LM35

تنظیمات صفحه ساخت کتابخانه در آلتیوم

به منظور تنظیم دقت جا به جایی المان ها در صفحه طراحی یا ابعاد صفحه و دیگر تنظیمات میتوان از منوی Tools گزینه Document Options را انتخاب نمود :

صفحه طراحی ساخت کتابخانه در آلتیوم

مهم ترین بخش این تنظیمات Grids است که تنظیم اشتباه آن میتواند طراحی را بسیار سخت یا پر از اشتباه کند. این مفهوم در طراحی شماتیک و پی سی بی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد که در بخش های قبلی در مورد آن صحبت شده است. نکته ای که میتوان در مورد تنظیم Grid عنوان نمود این است که سعی نمایید در صورت نیاز به تغییر آن مضارب صحیحی از Grid قبلی باشد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش آلتیوم دیزاینر جلسه اول - چرا نرم افزار Altium Designer؟

تنظیمات Grids

خب تا اینجا مرحله از ساخت کتابخانه در آلتیوم، طراحی شماتیک یک قطعه را یاد گرفتید و در جلسات بعدی به طراحی لایبری PCB میپردازیم.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 دیدگاه

  1. سلام من کتابخانه مخابراتی ماژول sim808 را میخواهم اگر امکان دارد بگذارید با تشکر

  2. سلام. لایبرری شماتیک من فعال نمیشه.هیچ قطعه ای رو نمیتونم بسازم.ولی لایبرری pcb فعال میشه.همه چیز رو هم بررسی کردم./آلتیومم هم لایسنس شده.چیکار کنم؟؟

  3. سلام.
    استفاده کردم .
    سپاس .

  4. با سلام ببخشید شاید کامنتم خیلی بی ادبانه باشد ولی منطوری ندارم و فقط جهت رفع کنجکاوی است این روال غیر از دیزایناتور نکته مهمی نداره و بیشتر شبیه یک نقاشی میمونه ایا این کتابخانه تو شبیه سازی هم استفاده میشه در این صورت اون مدارات پیچیده داخل ایسی پس کجا رفتند نرم افزار چگونه با یک نقاشی شبیه سازی را انجام میده