مهندس موفق الکترونیک

قابلیت های کلیدی اینترنت اشیا-مزایا و معایب اینترنت اشیا

آموزش اینترنت اشیا-قسمت دوم

سیستم های IoT به کاربران اجازه می دهند که به اتوماسیون , تحلیل  و یکپارچه سازی عمیق تری درون یک سیستم برسند.  آن ها سطح این زمینه ها را بالاتر برده و دقت آن ها را افزایش می دهند. اینتزنت اشیا از تکنولوژی های موجود و در حال ظهور برای سنس کردن , شبکه  و رباتیک استفاده می کند.

آموزش اینترنت اشیا

 

IoT از پیشرفت های اخیر در بخش نرم افزار , افت قیمت سخت افزار , و نگرش های مدرن نسبت به تکنولوژی بهره می گیرد. المان های جدید و پیشرفته آن تغییرات بزرگی را در تحویل محصولات , کالا ها و خدمات پدید می آورد; و به دنبال آن ها اثرات اجتماعی , اقتصادی و سیاسی ناشی از این تغییرات .

قابلیت های کلیدی اینترنت اشیا

مهمترین ویژگی های اینترنت اشیا شامل هوش مصنوعی , ارتباط  , سنسورها, اشتغال فعال (active engagement) و استفاده دیوایس کم ، می شود . در زیر توضیح مختصری از این ویژگی ها داده شده است.در ادامه با میکرو دیزاینر الکترونیک باشید تا سفری داشته باشیم به معایب و مزایای اینترنت اشیا.

هوش مصنوعی

IoT  تقریبا هر چیزی را “هوشمند” می کند , به این معنی که تمامی جنبه های زندگی به قدرت جمع آوری داده , الگوریتم های هوش مصنوعی و شبکه مجهز می شوند . این به این معناست می توان چیزی به سادگی یخچال و کابینت ها را طوری تجهیز کرد که کم بودن شیر و سریال صبحانه موردعلاقه شما را تشخیص دهند وآن ها را از خواروبار فروشی موردنظر شما سفارش دهند.

کاربرد اینترنت اشیاء IoT

ارتباط

تکنولوژی های جدید که ما را قادر به شبکه کردن و به طور مشخص ایجاد شبکه IoT می کنند به این معنی است که شبکه ها دیگر در انحصار شرکت های بزرگ نیست .اکنون شبکه ها می توانند در مقیاسی بسیار کوچک تر و ارزانتر وجود داشته باشند در حالی که همچنان عملی نیز هستند .IoT این شبکه های کوچک را بین دستگاه های سیستم خود به وجود می آورد.

مطلب پیشنهادی:  استفاده از پلتفرم Arduino IoT Cloud در پروژه‌های اینترنت اشیا

سنسورها

IoT بدون سنسور ها هویت خود را از دست می دهد. آن ها به عنوان ابزارهایی عمل می کنند که IoT را از یک شبکه استاندارد پسیو از دستگاه ها به یک سیستم فعال با قابلیت یکپارچه سازی در دنیای واقعی تبدیل می کنند.

اشتغال فعال یا active engagement

بسیاری از تعاملات امروزه با تکنولوژی مرتبط توسط اشتغال منفعل صورت می گیرد.IoT پارادایم جدیدی برای  فعال بودن محتوا, محصول یا اشتغال به سرویس تعریف می کند.

دستگاه های کوچک

ادوات ,طبق پیش بینی, به مرور زمان کوچکتر , ارزانتر و قدرتمندتر شده اند. اینترنت اشیا از ادوات کوچک هدفمند ساخته شده برای ارائه دقت ,مقیاس پذیری و تطبیق پذیری اش بهره می برد.

مزایای اینترنت اشیا

مزایای IoT  در تمامی زمینه های زندگی و تجارت گسترده شده است . در اینجا لیستی از این مزایا ارائه شده است

افزایش اشتغال مشتری – تحلیل های حال حاضر از نقاط کور و ایرادات بزرگ در دقت ، رنج می برند; و همان گونه که اشاره شد اشتغال به صورت منفعل باقی می ماند. اینترنت اشیا کاملا این شرایط را تغییر می دهد تا به درگیری و اشتغال غنی تر و اثر گذار تر با مخاطبین برسد.

بهینه سازی تکنولوژی – همان تکنولوژی ها و داده هایی که تجربه کاربر را بهبود می بخشند استفاده از دستگاه را نیز بهبود می دهند و منجر به پیشرفت بیشتر تکنولوژی نیز می شوند.

مطلب پیشنهادی:  زیگ‌ بی یا ZigBee چیست؟ آشنایی با معماری، شبکه و دستورات ماژول XBee

کاهش موارد اضافی – تحلیل های حال حاضر دید سطحی به ما می دهند اما اینترنت اشیا اطلاعات را از دنیای واقعی تامین می کند که به مدیریت منابع موثر تر منجر می شود.

جمع آوری داده بهبود یافته – جمع آوری داده مدرن از محدودیت ها و طراحی آن برای استفاده پسیو رنج می برد . IoT این مرزها را از بین می برد و جمع آوری داده را دقیقا در جایی که انسان ها واقعا میخواهند بروند و تحلیل کنند انجام می دهد. این کار به ما تصویری دقیق از هر چیزی ارائه می دهد.

آموزش اینترنت اشیا

معایب اینترنت اشیا

با این که اینترنت اشیا مزایای زیادی را به همراه دارد در عین حال با مجموعه ای از چالش های مهم نیز روبروست .در اینجا لیستی از بعضی از مشکلات اصلی آن ارائه شده است

امنیت – IoT یک اکوسیستم از دستگاه های دائما متصل ایجاد می کند که بر بستر شبکه با هم ارتباط برقرار می کنند. سیستم کنترل کمی دارد و از هیچ سنجه امنیتی نیز بهره مند نیست. این موضوع کاربران را در معرض انواع مختلف حملات قرار می دهد.

حریم خصوصی – پیچیدگی IoT اطلاعات شخصی قابل توجهی را با حداکثر جزئیات و بدون مشارکت فعال کاربر جمع آوری میکند.

پیچیدگی – بعضی افراد سیستم های IoT  را در زمینه های طراحی,گسترش , و نگهداری پیچیده می دانند بدلیل استفاده آن ها از چندین و چند تکنولوژی.

مطلب پیشنهادی:  سیستم‌عامل بی‌درنگ (RTOS) و استفاده از آن در امبدد سیستم‌ها

انعطاف پذیری – خیلی از افراد را انعطاف پذیری یک سیستم IoT برای یکپارچه شدن با سیستم دیگر نگران کرده است . آن ها نگرانند که خود را با چند سیستم متداخل یا قفل شده بیایند .

سازگاری – اینترنت اشیا , مانند هر تکنولوژی دیگری در عرصه تجارت باید با مقررات مطابق باشد. پیچیدگی آن مشکل سازگاری را به شدت چالش برانگیز جلوه می دهد با توجه به این موضوع که خیلی از افراد سازگاری برنامه های استاندارد را بسیار سخت می دانند.

امیدوارم از این جلسه از آموزش های اینترنت اشیا با موضوع “قابلیت های کلیدی اینترنت اشیا-مزایا و معایب اینترنت اشیا” در میکرودیزاینرالکترونیک لذت برده باشید و نکات جدیدی را یاد گرفته باشید.تا جلسه بعد مواظب خودتان باشید و حتما تمرین زیر را حل و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

تمرین

  • به نظر شما مزیت و معایب اینترنت اشیا چی هست ؟
  • از نظر شما اینترنت اشیا چه کاربردهایی میتواند داشته باشد؟
  • با آمدن اینترنت اشیا در زندگی بشر چه تغییراتی را شاهد خواهیم بود؟
  • نظرات خودتان را در قسمت نظرات بنویسید. بهترین نظرات هر هفته آخر هفته ، اکانت ویژه سایت را رایگان دریافت میکنن. و میتونن سورس های ویژه کاربران مختص را رایگان دانلود کنن.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. دم شما گرم. من تازه با وب سایتتون آشنا شدم. خیلی خوب و عالی هستید. موفق باشید