مهندس موفق الکترونیک

پروژه دماسنج مادون قرمز (بدون تماس با جسم)

طراحی و ساخت دماسنج مادون قرمز، بدون تماس با جسم،  دماسنج ها یا ترمو متر ها یکی از ابزارهای اندازه گیری بسیار پر کاربرد در صنعت می باشند. به طور کلی کنترل دما و جلوگیری از افزایش دما از حد آستانه یکی از پارامترهای بسیار حساس در صنایع مختلف می باشد. دماسنج ها در دو نوع تماسی و غیر تماسی می باشند .

پروژه دما سنج مادون قرمز

چرا دما را اندازه گیری می کنیم؟

برای اکثر فرایند های تولید و ساخت ، دما یک متغیر بسیار مهم برای اندازه گیری، مشاهده و کنترل می باشد. مشاهده دما اطمینان می بخشد که فرایند تولید تحت شرایط مطلوب عمل می کنند. در کنار فواید کیفی و تولیدی که توسط اندازه گیری دما بدست می آید داده ها (data) ممکن است جهت تعبیه ی برنامه های پیشگیرانه ی نگهداری استفاده شود.

موارد کاربرد سيستم در صنايع مختلف چه مي تواند باشد؟

در عمليات حرارتي فلزات براي حصول مشخصات فني بالاتر، کنترل توليد آلياژهاي مختلف مواد، ريخته گري هايي دقيق با روشهايي مخصوص ، صنايع چدن و فولاد، آبکاري هاي صنعتي ، کوره هاي القايي و گرم و پيش گرم القايي ، جوشکاري هاي دقيق و استاندارد، توليد سيمان و سراميک ، شيشه و بلورسازي ، توليد محصولات پتروشيمي و توليد محصولات صنايع نظامي ، استفاده از دماسنج غيرتماسي اجتناب ناپذيراست.در صنايع مرتبط با نفت و گاز نيز با توجه به لزوم رعايت استانداردهاي ارائه شده از سوي وزارت نفت براي اين صنايع و سطح بالاي استانداردها، تجهيز لوازم اندازه گيري و کنترلي ، اين شرکتها را ملزم به استفاده از اين دماسنج غيرتماسي خواهد کرد.

اهمیت اندازه گیری دمای اجسام بدون تماس

از آنجا که دماسنج های مادون قرمز می توانند دمای جسم را بدون اتصال فیزیکی مشخص کنند ، سیستم اندازه گیری موجب آلودگی و آسیب رساندن یا تداخل با فرایند نمایش نمی شود و برتری های بسیاری نسبت به دستگاه های اندازه گیری تماسی دارند. یک دماسنج مادون قرمز می تواند با فاصله از جسم داغ قرار گیرد و در عین حال آن را قادر می سازد تا در بازه های زمانی طولانی با کمترین نگهداری و تعمیر عمل کند.

مطلب پیشنهادی:  مدار ترموستات با 4 سنسور و 4 رله

معرفی تئوری دماسنج مادون قرمز

تمامی اجسامی که دارای دمای بالای صفر مطلق یا همان -273 درجه سانتیگراد باشند، از خود امواج مادون قرمز منتشر می سازند. میزان موج انتشار یافته از سطح یک جسم به دو فاکتور بستگی دارد: دمای جسم و میزان قابلیت انتشارموج از سطح قطعه. موج مادون قرمز در حقیقت یک انرژی نورانی ضعیف است که به  صورت موج منتشر می شود و فرکانس آن در محدوده فرکانس قابل رویت برای چشم انسان نمی باشد. هر چه دمای یک جسم بیشتر باشد میزان انرژی مادون قرمز بیشتری منتشر می سازد.اگر دستگاهی بسازیم که بتواند میزان انرژی منتشر شده از یک منبع انتشار ( جسم مورد نظر) را اندازه گیری کند درنتیجه میتوانیم دمای آن جسم را محاسبه نماییم. دستگاهی که امکان را فراهم می آورد        Infrared Thermometer یا دماسنج غیر تماسی نام دارد.با قرار دادن دستگاه ترمو متر در جلوی جسم مورد نظر آن قسمت از موج مادون قرمز منتشر شده توسط جسم که در محدوده میدان دید لنز دستگاه ترمومتر باشد به لنز برخورد میکند. لنز دستگاه این انرژی دریافت شده را بر روی سنسوری که در دستگاه وجود دارد متمرکز میکند. سنسور با اندازه گیری شدت انرژی، ولتاژی را در حد میکرو ولت در یکی از پایه های خود ایجاد می کند و مقدار دما با پردازشی که روی این ولتاژ ووضعیت دیگر پایه های سنسور انجام می گیرد تشخیص داده شده و بر روی صفحه lcd به نمایش در می آید. تمامی این مراحل در کمتر از 500 میلی ثانیه انجام میگیرد.

مطلب پیشنهادی:  ارتباط متلب با میکروکنترلر ( MATLAB+AVR )

فهرست                                                                                                         صفحه

پیشگفتار 1
فصل اول: عنوان پروژه و تحقیقات مربوطه
امواج فروسرخ 3
مفهوم دما 6
تشعشعات گرمایی 7
تشعشع الکترومغناطیسی 7
اجسام Blackbody 13
Emissivity 13
تشخیص Emissivity 16
اثر Emissivity روی اندازه گیری دما 17
راه های اصلاح Emissivity 18
افزایش دهنده های Emissivity 21
دماسنج تشعشعی 24
آشکارسازها 25
ترموپیل ها 26
سیستم اپتیک دماسنج 27
دماسنج نسبی 30
عبور مادون قرمز از میان جو 35
اندازه گیری دمای پایین 38
پردازش سیگنال 39
فصل دوم: معرفی قطعات سخت افزاری و تشریح مدار عملی
میکروکنترلر AVR 40
سنسور SMTIR9902 50
ساختمان و مشخصات پایه های SMTIR9902 51
نحوه عملکرد سنسور 52
تشریح مدار عملی 56
آشنايي با تقويت كننده هاي عملياتي 57
تقویت ولتاژ وابسته به دما 59
بدست آوردن دمای بدنه سنسور 60
تحقق دمای خالص جسم 61
تغذیه ی مدار 62
صفحه نمایش LCD و روش اتصال آن به میکرو 63
نشانه گر لیزری 64
فصل سوم: آشنایی با نرم افزار برنامه نویسی میکرو و برنامه ی مدار
آشنايي با محيط  Bascom 66
برنامه پیاده شده بر روی میکروکنترولر 73
فصل چهارم : نتیجه گیری و پیشنهادات 79
پیوست ها: راهنمای استفاده از قطعات 80

دانلود فایل

  • نوع فایل : PDF
  • تعداد صفحه : 99 صفحه

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطلب پیشنهادی:  ارسال دما و رطوبت با پیامک (دریافت دما و رطوبت خانه و گلخانه از راه دور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 دیدگاه

  1. سلام
    این دماسنج محدوده کاریش چقدره مثلا 2000 درجه را میشه نشان داد و قیمت و نحوه دریافت همراه فایل برنامه نویسی و هگزا هم هست
    مرسی
    حسن

    • میلاد جهاندیده

      سلام . اطلاعات دقیق سنسور را از دیتاشیت سنسور می توانید مطالعه کنید . برای فایل ها هم از قسمت تماس با ما اقدام کنید . در صورت امکان از تلگرام برامون پیام بدین تا هماهنگ کنیم .

  2. میخواستم یه چنتا انتقاد کنم اول اینکه ای کاش طرز استفاده قیمت و چیز هایه دیگرش رو میگفتین دوما آخره مقاله نووشتینlcd الآن این گیج کنندس که آیا آی سی دی هست یا ال سی دی اگر ال سی دی باشه باید تمامه حروف بزرگ باشه چون مخفف هست.
    با تشکرمقاله خوبی بود!

  3. سلام..
    چرا فایلpdfقابل دانلود نیست.؟؟؟
    ایا لازم به خرید فایل هست؟

    • میلاد جهاندیده

      سلام، ن نیازی به خرید نیست. رایگان میتونید دانلود کنید بعضی وقتا متاسفانه سیستم به IDM گیر میده هنوز نتونستیم حل کنیم. با یک مرگری که روش افزونه PDF Reader داره یا با یک گوشی تست کنید درست میشه.

  4. فایل دانلود شد ممنون…
    بایت دریافت فایل PCB و سورس برنامه چجوری میتونم اقدام کنم…؟؟؟

  5. مهران مدقق یزدی

    سلام میشه لطفا لیست قطعات رو برام بفرستید
    آدرس ایمیل:
    mehran.mmy@gmail.com

  6. سلام مهندس تشکر بابت توضیح پروژه ترمومتر غیر تماسی خیلی مفید بود