اشارهگر به کلاس در ++C، دقیقاً مشابه اشارهگر ساختارها میباشد و دقیقاً به صورت مشابه، برای دسترسی به اعضای کلاس از طریق آن، از عملگر دسترسی عضو <- استفاده میشود. همانند همه اشارهگرها، باید اشارهگر را پیش از استفاده مقداردهی اولیه کرد.
اجازه دهید با مثال زیر مفهوم اشارهگر به کلاس را روشن کنیم.
#include <iostream> using namespace std; class Box { public: // Constructor definition Box(double l = 2.0, double b = 2.0, double h = 2.0) { cout <<"Constructor called." << endl; length = l; breadth = b; height = h; } double Volume() { return length * breadth * height; } private: double length; // Length of a box double breadth; // Breadth of a box double height; // Height of a box }; int main(void) { Box Box1(3.3, 1.2, 1.5); // Declare box1 Box Box2(8.5, 6.0, 2.0); // Declare box2 Box *ptrBox; // Declare pointer to a class. // Save the address of first object ptrBox = &Box1; // Now try to access a member using member access operator cout << "Volume of Box1: " << ptrBox->Volume() << endl; // Save the address of second object ptrBox = &Box2; // Now try to access a member using member access operator cout << "Volume of Box2: " << ptrBox->Volume() << endl; return 0; }
با اجرای این کد، خروجی زیر حاصل می شود.
Constructor called. Constructor called. Volume of Box1: 5.94 Volume of Box2: 102
منبع: ترجمه از سایت tutorialspoint.com
اگر این نوشته برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.