مهندس موفق الکترونیک

نحوه ضبط و پخش صدا در دستگاه های پخش صوت آنالوگ

نحوه ضبط و پخش صدا در دستگاه های پخش صوت آنالوگ

ضبط صوت ها دستگاه هایی هستند که برای ضبط سیگنالهای صوتی بر روی نوار مغناطیسی طراحی و ساخته شده اند. صدا بعد از برخورد به میکروفون تبدیل به سیگنال های الکتریکی می شود و به دستگاه ضبط می رسد. در دستگاه ضبط صوت صدا تقویت می شود و از طریق هد بصورت میدان مغناطیسی روی ذرات مغناطیسی نوار ضبط می شود.ضبط صوت می تواند مونو  استریو  چهارباندی  هشت باندی و یا شانزده باندی باشند.ضبط صوت های مونو و استریو کاربرد تجاری و معمولی دارند.ضبط صوت های چند باندی معمولا برای صدابرداری در استودیو و ارکسترهای موسیقی به کار می روند.

تبدیل صدا آنالوگ به دیجیتال

تاریخچه ضبط صدا

اولین بار محققی بنام ولادمیر پولسون از کشور دانمارک دستگاهی را ساخت که از طریق حرکت سریع یک سیم فولادی از مقابل یک سیم پیچ مخصوص می توانست سیگنال صدا را ضبط کند.بعد از وی بسیاری از دانشمندان سعی کردند برای ضبط صدا به جای سیم فولادی از نوار مغناطیسی استفاده کنند. بالاخره  در سال 1939 آلمانی ها یک نوع نوار مغناطیسی و مقاوم که با ذرات مغناطیسی پوشیده شده بود را تولید کردند.

آشنایی با هدهای مغناطیسی

در ضبط صوت های نواری عمل ضبط سیگنال صوتی بر روی نوار بصورت مغناطیسی انجام می گیرد. عمل تبدیل سیگنال الکتریکی ضبط شده بر روی نوار به سیگنال صوتی قابل پخش از طریق القای مغناطیسی صورت می گیرد.تمامی هدهای مغناطیسی در عمل بر روی شاسی مکانیکی نصب می شوند.

مطلب پیشنهادی:  خازن‌های ثابت غیرقطبی

 ساختمان هدهای مغناطیسی.

یک هد مغناطیسی از یک هسته فلزی خمیده که دو قطب آن بسیار به هم نزدیک شده  فقط در حدود چندین میکرون با هم فاصله دارند تشکیل شده. به این فاصله شکاف هد می گویند. هد بر روی هسته سیم پیچ قرار می گیرد.زمانی که سیگنال صوتی به این سیم پیچ داده می شود  در دو سر شکاف هسته یک میدان مغناطیسی متناسب با سیگنال صوتی به وجود می آید.حال اگر یک نوار پلاستیکی که روی آن ماده قابل مغناطیس شدن پوشش داده شده است از مقابل هد عبور کند میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ مستقیما به روی نوار منتقل می شود و ذرات ماده مغناطیس شونده را متناسب با سیگنال صوتی مغناطیس می کند. به این ترتیب صدا ضبط می شود.

دانلود ها :::

دانلود فایل کامل نحوه ضبط و پخش صدا در دستگاه های پخش صوت آنالوگ

پسوند فایل : PDF

رمز : melec.ir

 

[product id=”4161 “]

 

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *