مهندس موفق الکترونیک

لپ تاپ صنعتی چیست و قیمت ویژگی های آن را بشناسید

از آن زمان که رایانه‌ها فقط استفاده خانگی یا اداری داشتند، زمان بسیار زیادی گذشته است. با یک جستجوی ساده در اینترنت، متوجه انواع مدل‌های لپ تاپ صنعتی می‌شوید که در کاربردها و قیمت‌های مختلف، به بازار عرضه شده‌اند. این لپ تاپ‌ها با مدل‌های خانگی تفاوت زیادی دارند و هرگز نباید با همدیگر اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق لپ تاپ صنعتی و قیمت و ویژگی‌های آن بپردازیم. اگر به تازگی قصد خرید یک لپ تاپ دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

لپ تاپ صنعتی چیست

لپ تاپ صنعتی چیست؟

محیط‌های صنعتی برای اکثر ما آشنا هستند و به نوعی یادآور یک فضای سخت، پربرخورد، خشن و ناامن هستند. خب لپ تاپ صنعتی دقیقا برای دوام آوردن در این فضاها طراحی و روانه بازار شده است. ویژگی‌های اصلی این لپ تاپ‌ها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. مقاومت مناسب در برابر دماهای خیلی بالا و خیلی پایین
  2. ضد ضربه بودن
  3. مقاومت عالی در برابر لرزش
  4. واکنش مناسب به گرد و غبار
  5. مقاومت بیشتر در برابر شوک

بنابراین این ویژگی‌ها هستند که یک لپ تاپ صنعتی را از مدل‌های خانگی متمایز می‌کنند. این لپ تاپ‌ها معمولا از آلومینیوم یا فولاد ضد ضربه ساخته می‌شوند و قطعات داخلی قدرتمندی هم دارند. البته برخی از مدل‌های لپ تاپ صنعتی هم از پلاستیک ABS که نوعی پلیمر سخت و مقاوم است، تولید می‌شوند.

لپ تاپ صنعتی چیست

از نظر فنی هم لپ تاپ صنعتی باید دارای ویژگی‌های متمایزی باشد. به عنوان مثال، باید کیفیت صدای آن به حدی مناسب باشد که در محیط‌های شلوغ و پر از سر و صدا، کم نیاورد. همچنین صفحه نمایش آن باید به حدی باکیفیت باشد که اطلاعات روی آن در نورهای کم یا خیلی زیاد هم قابل مشاهده باشند.

اهمیت شارژدهی باتری لپ تاپ صنعتی

وقتی از لپ تاپ صنعتی صحبت می‌کنیم، یعنی قرار است این محصول در زمان کار و البته در محیط‌های سخت و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. در بسیاری از موارد، دسترسی به پریز برق برای افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند ممکن نیست؛ بنابراین لپ تاپ باید شارژدهی مناسبی داشته باشد. خاموش شدن لپ تاپ در حین انجام یک کار صنعتی مانند نقشه‌کشی، می‌تواند یک روز کامل فرد را به هدر بدهد! بنابراین ترجیحا باتری لپ تاپ‌های صنعتی را به صورت قدرتمند و با شارژدهی بالا طراحی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز

حافظه اس اس دی یکی از اجزای جدا نشدنی لپ تاپ صنعتی

هاردهای HDD حتی در محیط‌های خانگی هم آسیب‌پذیر هستند؛ چه برسد به فضاهای پربرخوردی مانند کارخانه‌ها! این هاردها از یک بازوی مکانیکی برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می‌کنند که به سادگی ممکن است تحت یک ضربه قرار گرفته و آسیب ببینند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهترین کار استفاده کردن از یک هارد SSD است که در آن، تمام عملیات به صورت هوشمند و بدون دخالت نیروی فیزیکی انجام می‌شوند.

لپ تاپ قدرتمند صنعتی

انواع لپ تاپ های صنعتی

لپ تاپ‌های صنعتی از لحاظ مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها و همچنین کاربردهایی که دارند، به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. لپ تاپ‌هایی با مقاومت بسیار بالا که برای استفاده در محیط‌های نظامی، طراحی و روانه بازار می‌شوند.
  2. لپ تاپ‌هایی با مقاومت متوسط که برای مواردی از قبیل حمل و نقل فرودگاهی و کارهای مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت، تا دمای 60 درجه هم به خوبی دوام می‌آورند.
  3. لپ تاپ‌هایی با مقاومت کمتر که برای برنامه‌ریزی سایت و کاربردهای بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای لپ تاپ صنعتی

لپ تاپ‌های صنعتی در کنار کاربردهایی که دارند، مزایای فراوانی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • به دلیل کیفیت بالای ساخت، به ندرت دچار خرابی می‌شوند و هزینه تعمیر و نگه‌داری آن‌ها بسیار پایین است.
  • به دلیل مقاومت بالایی که در برابر گرد و غبار دارند، حتی در محیط‌های معدنی هم به خوبی دوام می‌آورند.
  • تغییرات دمایی تاثیری روی عملکرد آن‌ها ندارد.
  • هیچ مشکلی با انرژی الکترومغناطیسی موجود در محیط‌های صنعتی ندارند.
مطلب پیشنهادی:  خرید ارقام نهال تجاری از بزرگترین تولید کننده نهال ایران با یک قرن تجربه

تفاوت لپ تاپ صنعتی با لپ تاپ خانگی

شاید یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن کاربران را به خود مشغول نماید، این است که تفاوت لپ تاپ صنعتی با لپ تاپ خانگی چیست؟ در ادامه به صورت مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت:

همان‌طور که احتمالا از تعریف لپ تاپ صنعتی هم متوجه شده‌اید، اولین تفاوت این مدل با لپ تاپ‌های خانگی به مقاومت آن‌ در برابر گرد و غبار، لرزش، شوک، ضربه، حرارت و … مربوط می‌شود. به طور کلی از نظر مقاومت، لپ تاپ صنعتی در وضعیتی به مراتب بهتر از مدل‌های خانگی قرار دارد و به نوعی، این دو مدل اصلا در این زمینه قابل قیاس با یکدیگر نیستند.

فرق لپ تاپ خانگی با صنعتی

تعمیر لپ تاپ‌های صنعتی با سرعتی به مراتب بیشتر از مدل‌های خانگی انجام می‌شود. قطعات این لپ تاپ‌ها برخلاف مدل‌های خانگی، یکپارچه نشده‌اند و به همین دلیل در زمان بسیار کمتری با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر، تعمیر می‌شوند.

قیمت لپ تاپ همیشه برای کاربران یک مساله مهم است. در همان نگاه اول متوجه می‌شوید که قیمت لپ تاپ صنعتی به دلیل کیفیت بالای ساخت آن، بیشتر از قیمت لپ تاپ معمولی است. با این حال، پرداخت این هزینه برای کاربران محیط‌های صنعتی کاملا مقرون به صرفه است. حتی فکرش را هم نکنید که بتوانید از یک مدل لپ تاپ خانگی در یک محیط خشن مانند کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، معادن، پالایشگاه و … استفاده کنید. پس خود را آماده پرداخت هزینه بیشتر و افزایش قیمت لپ تاپ کنید.

مطلب پیشنهادی:  هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید

تجهیزات و امکانات این دو لپ تاپ هم کاملا با همدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، لپ تاپ صنعتی دارای نمایشگر با رزولوشن به مراتب بالاتر از مدل‌های خانگی است تا بتواند تصاویر را در نورهای کم یا زیاد نیز به خوبی به نمایش بگذارد. مقاومت بالای کلیدهای صفحه کلید لپ تاپ‌ های صنعتی و … از دیگر تمایز این دو محصول به شمار می‌رود.

بهترین مدل های لپ تاپ صنعتی

نوبتی هم اگر باشد، نوبت به معرفی چند مدل از بهترین لپ تاپ‌های صنعتی موجود در بازارهای ایران است. در ادامه چند نمونه از این لپ تاپ‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  1. لپ تاپ Latitude 7330 Rugged از شرکت دل
  2. لپ تاپ Latitude 5430 Rugged از شرکت دل
  3. لپ تاپ Toughbook CF-33 از شرکت پاناسونیک
  4. لپ تاپ ProBook x360 11 G1 EE Notebook PC از شرکت اچ پی
  5. لپ تاپ ThinkPad 11e از شرکت لنوو

کلام آخر

اگر در یک کارخانه، پالایشگاه، تولیدی و … کار می‌کنید و لپ تاپ هم یکی از ابزارهای کارتان است، باید به فکر خرید یک لپ تاپ صنعتی باشید. شاید شما هم قبلا فقط در کالاف دیوتی نمونه های مشابه این لپ تاپ را دیده باشید! به هر صورت در این مقاله سعی کردیم به بررسی لپ تاپ‌های صنعتی، ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها و … بپردازیم، این محصولات بیشتر به صورت استوک در بازار ایران وجود داشته و قیمت آنها زیر 40 میلیون تومان است. همچنین تفاوت‌های این لپ تاپ با مدل‌های خانگی را به تفصیل توضیح دادیم تا شما عزیزان بتوانید با آگاهی کامل، مدل مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *