مهندس موفق الکترونیک

نام کاربری و رمزعبور پیش‌ فرض رزبری پای (سیستم عامل رزبین)

در این جلسه از آموزش مقدماتی رزبری پای در مورد نام کاربری (username) و رمز عبور (password) پیش‌فرض رزبین در رزبری‌پای صحبت خواهیم کرد.

نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض رزبین بورد

اطلاع داشتن از نام کاربری و رمز عبور رزبین از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بدون دانستن آن نمی‌توان با رزبری‌پای هیچ کاری انجام داد. با دسترسی داشتن به این نام کاربری و رمز عبور است که می‌توانید به رزبری‌پای خود متصل شوید؛ چه به صورت ریموت و از طریق SSH و چه با دسترسی فیزیکی.

حالا تصور کنید که به هر دلیلی این اطلاعات را فراموش کرده یا از دست داده باشید! در ادامه‌ی این مطلب روشی به شما یاد می‌دهیم که یوزر و پسورد را تغییر داده و به صورت دلخواه خود تنظیم کنید.

پیش از شروع؛ چنانچه تنظیمات رزبین را از قبل بر روی رزبری‌پای خود نصب ندارید، آن را دانلود و براساس آموزش‌های موجود نصب کنید.

تنظیمات پیش‌فرض ورود

نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض در رزبین بسیار ساده هستند و به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند. اما دقیقا به همین دلیل امنیت بسیار پایینی نیز دارند.

  • نام کاربری به صورت پیش‌فرض کلمه‌ی pi.
  • و رمز عبور به صورت پیش‌فرض کلمه‌ی raspberry است.
pi

raspberry

ساده‌ترین راه برای به خاطر سپردن آن‌ها این است که بدانید اجزاء تشکیل دهنده‌ی کلمه‌ی raspberry pi هستند. یعنی نام بورد.

مطلب پیشنهادی:  اتصال سنسور فاصله‌سنج HC-SR04 به رزبری‌پای

مراحل تغییر پسورد

هرچند که این یوزر و پسورد بسیار ساده هستند و ممکن است خوشحال باشید که احتمالا هرگز آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. اما بهتر است قید این راحتی را بزنید و به خاطر امنیت بیشتر هم که شده این تنظیمات پیش‌فرض را تغییر دهید. این کار بسیار ساده است. کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا ترمینال را باز کنید.
  2. پس از باز شدن آن؛ برای تغییر پسورد این دستور را در ترمینال وارد کنید. passwd
  3. پس از وارد کردن دستور، از شما درخواست می‌شود که ابتدا پسورد فعلی را وارد کنید. اگر از قبل آن را تغییر نداده باشید، خب این کلمه همان raspberry است.
    Changing password for pi.
    Current password:
  4. در مرحله‌ی بعد از شما خواسته می‌شود پسورد جدیدی که مد نظرتان است را دو بار وارد کنید. علت اینکه دو بار باید آن را وارد کنید این است که اگر در یکی از دفعات سهوا یک حرف را اشتباه وارد کرده باشید؛ دو پسورد وارد شده با هم مغایرت پیدا می‌کنند و شما این فرصت را پیدا می‌کنید که اشتباه خود را اصلاح کنید. به این ترتیب پسوردی که وارد می‌کنید با چیزی که در ذهن شماست یکسان خواهد بود.
    New password:
    Retype new password:

حتی می‌توانید امنیت بورد رزبری‌پای خود را با انتخاب کلید SSH بالاتر نیز ببرید. این کلید برای ارتباط از راه دور استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تولید PWM در رزبری‌پای با استفاده از پایتون و C

زمانی‌که از SSH استفاده می‌کنید، در حقیقت پسورد خود را با یک کلید منحصر به فرد و طولانی رمزنگاری می‌کنید. به این ترتیب احتمال اینکه پسورد شما از طریق ارتباط ریموت بتواند هک شود بسیار ضعیف خواهد شد.

امیدواریم که با خواندن این آموزش اطلاعات لازم در مورد نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض رزبین و نحوه‌ی تغییر آنها را به خوبی آموخته باشید. با این حال اگر هنوز هم در این مورد سوال یا مشکلی دارید؛ حتما آن را با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر مانیتور ندارید آموزش راه اندازی رزبری پای بدون مانیتور و کیبرد را مطالعه کنید.

منبع: ترجمه از سایت pimylifeup.com

توصیه می‌کنیم دیگر آموزش‌ها و پروژه‌های رزبری پای را هم مطالعه کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *