مهندس موفق الکترونیک

تولید موج سینوسی سه فاز با میکروکنترلر

تولید موج سینوسی در کاربرد هایی مانند راه اندازی موتورهای سه فاز و اینورتر و کاربرد های صنعتی دیگر از اهمیت زیادی بزخوردار است ما در این پروژه می خواهیم با میکروکنترلر AVR یک موج سه فاز سینوسی تولید کنیم و بعد از اعمال به فیلتر پایین گذر خروجی آن را ببینیم .

برای تولید شکل موج سینوسی می توانیم از مدولاسیون پهنای پالس  کمک بگیریم که جزئیات آن را در ادامه برسی خواهیم کرد.البته از روش DAC هم می توانیم استفاده کنیم که فایل های ما شامل دو روش هم هستن.وجود واحدهای تولید موج مدولاسیون پهنای پالس  در میکروکنترلرها این کار را بسیار ساده تر کرده است . در شکل روبرو نحوه تولید و موج سینوسی به طور خلاصه تشریح شده است . در شکل زیر هم می توانید یک خروجی نهایی بعد از فیلتر یک موج مدولاسیون پهنای پالس  را ببینید که بصورت سه فاز سینوسی می باشد.میکروکنترلر   استفاده شده پروژه پروژه  موج سینوسی سه فاز مگا۳۲ می باشد ولی براحتی می توانید کد را برای میکروکنترلر های دیگر نیز تغییر دهید.از سه عدد  فیلتر پایین گذر نیز برای خروجی ها استفاده شده است و همچنین از برای روش مبدل دیجیتال به آنالوگ از آپ امپ استفاده شده است.کد نوشته شده به زبان ساده و با توضیحات خط به خط می باشد و براحتی می توانید درک و تغییر دهید.نحوه تولید موج سینوسی pwm در یک فایل جداگانه بصورت خلاصه توضیح داده شده است . با این فایل شما می توانید تولید موج سینوسی با میکرو را یاد بگیرید.

اگر سوال تخصصی در مورد این برد داشتین در قسمت نظرات ⇓ و یا  قسمت پرسش و پاسخ بپرسید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 دیدگاه

  1. الکترون (وحید)

    خسته نباشید
    عالیه

  2. سلام.خوبه.فقط یه چیزی.اگه می شه توی پیکوفایل آپلود نکنین.سرعتش خیلی کمه.اعصاب آدم خورد میشه.

  3. سلام دستتون درد نکنه
    دوست عزیز اگه بخوایم همین فایلو فرکانسشو تغیر بدیم باید کجای برنامه تغییر کنه ممنون مییشم کمک کنید

  4. سلام.ممنون از مطالب مفیدتون
    یک سوال داشتم ازتون اونم اینکه اگه بخوایم موج سینوسی تکفاز تولید کنیم چه تغییری تو برنامه (کد) ایجاد میشه؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    • میلاد جهاندیده

      سلام، روش اول: از خروجی های دو فاز دیگر اسفاده نکنید 🙂 روش دوم: کد مربوط به فاز ها را حذف کنید. چطوری ؟ داستان کمی پیچیده است. ولی بطور خیلی ساده در ورژن PWM میتونید خطوط 26 و 27 یا خطوط OCR1B و OCR1A را خذف یا کامنت کنید. و اگر خیلی تمیر میخواهید اینکار را بکنید باید وقفه تایمر1، تنظیمات رجیستر تایمر1 و رجیستر TIMSK را هم تغییر بدید.

  5. رحیم اسدزاده

    سلام خیلی ممنون
    اگر امکان داره طریقه راه اندازی igbt را هم بهش اضافه کنید

  6. سلام خسته نباشید در روش مدولاسیون پهنای پالس چطور میشه فرکانس موج سینوسی خروجی رو با دقت خوب تغییر داد بدون اینکه فرکانس pwm تغییر کنه؟ میشه افزایش متغیر i رو تغییر داد ولی دقتش زیاد نیست.

  7. سلام
    ممنون بابت مطلب مفیدتون
    تو ر.وش pwm چطوری میشهفرکانس موج رو تغییر داد بدون اینکه فرکانس میکرو تغییر کنه.

  8. سلام از کدام نسخه پروتیوس استفاده میکنید؟