پروژه Diag خودرو

طراحی یک برد الکترونیکی است که با استفاده از پروتکل هاي تعریف شده با رایانۀ موتور ارتباط برقرارمی کند.در صورت برقراري ارتباط بین عیب یاب و ECU رایانۀ موتور به حالت Diagnostic می رود.سپس دستگاه عیب یاب اطلاعات مورد نیاز (که به صورت نرم افزاري قابل تعیین هستند)را از رایانۀ موتور در خواست می کند . بعد از اینکه پاسخ مناسب از طرف رایانۀ موتور دریافت شد،اطلاعات مزبور در یک حافظۀ USB که به دستگاه عیب یاب متصل است،ذخیره می گردد.لازم به ذکر است فرآیند دریافت اطلاعات در یک دوره زمانی ثابت مدام تکرار شده و در حافظۀ USB ذخیره می شود.

ECU خودرو و طراحی DIAG

بخش هاي مختلف پروژه

همانطور که در بخش قبل اشاره شد هدف از این پژوهش ارتباط با رایانۀ موتور،دریافت اطلاعات از آن، تایید صحت ارتباط و ذخیرة اطلاعات بدست آمده بر روي حافظه USB  می باشد.براي این منظور 4 بخش، شامل بخش سخت افزاري ارتباط با ECU بخش نرم افزاري  پروتکل ارتباط با ECU ، بخش نرم افزاري مدیریت فایل(FAT) و بخش ارتباط با حافظه USB پیاده سازي می شود.شرح این 4 بخش به صورت مبسوط به شرح زیر است:

بخش سخت افزاري ارتباط با ECU

بخش نرم افزاري پروتکل ارتباط با ECU

بخش نرم افزاري مدیریت فایل FAT

بخش ارتباط با حافظۀ USB

رایانۀ موتور خودرو براي برقراري ارتباط با دستگاه عیب یاب (Diag) از پروتکل KWP2000 با استاندارد ISO14230 استفاده می کند.

پروژه دستگاه عیب یاب Diag قابل حمل موتور خودرو مجهز به حافظه USB

مطلب پیشنهادی:  دانلود پروژه سیستم نوبت دهی

مطالب موجود در این فایل توضیحات به توضیح در مورد جنبه هاي گوناگون تئوري و عملی در ارتباط با موضوع پژوهشی طراحی و ساخت دستگا ه عیب یاب قابل حمل موتور خودرو مجهز به حافظۀ USB می پردازد.محصول فیزیکی این پژوهش ساخت برد الکترونیکی به منظور ارتباط  با رایانۀ موتور خودروي و دریافت کدهاي خطا و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانۀ مزبور و سرانجام ذخیرة اطلاعات دریافتی بر روي حافظۀ USB حافظۀ فلش می باشد.

انجام این پروژه با توجه به نیاز شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو IPCO در بخش نگاشت به وجود چنین دستگاهی صورت گرفته است.براي روشن تر شدن مطلب باید به توضیح اجمالی در مورد نگاشت موتور خودرو و همچنین عملکرد بخش نگاشت در شرکت IPCO بپردازیم.مطالب مفصل تر در فصل اول ارائه خواهند شد.به طور خلاصه می توان گفت صنعت خودرو سازي در دهه هاي اخیر به منظور کاهش آلایندگی موتور،افزایش عملکرد آن و در یک عبا رت جهت بهبود عملکرد موتور از جنبه هاي مختلف و براي کنترل صحیح عملکرد بخش هاي گوناگون موتور ،به سمت استفاده از تجهیزات الکتریکی که شامل حسگرها و عملگرها می باشد،حرکت کرده است .حسگرها و عملگرهاي مذکور توسط یک رایانۀ مرکزي به نام “رایانۀ موتور ” پایش و تحریک می شوند. تنظیم رایانۀ موتور جهت مدیریت صحیح تجهیزات مذکور نگاشت(کالیبراسیون)نامیده می شود.مسئولیت بخش نگاشت در شرکت تنظیم صحیح یا کالیبره کردن رایانۀ موتور خودرويِ می باشد.وجود یک دستگاه قابل حمل که توانایی برقراري ارتباط با رایانۀ موتور و دریافت و ثبت اطلاعات مورد نیاز را داشته باشد،می تواند در انجام این مسئولیت به اداره نگاشت کمک کند.به عنوان مثال یکی از روش هاي پی بردن به چگونگی تنظیم صحیح رایانۀ موتور،قرار دادن خودرو در شرایط محیطی مختلف از نظر دما،ارتفاع،شیب مسیر و … و ثبت عکس العمل موتور در
لحظات مختلف است.به همین منظور اداره نگاشت،براي خودروي ملی سفرهایی به نقاط مختلف ایران در مسافت هایی از چند صد تا چند هزار کیلومتر,که داراي شرایط آب و هوایی متفاوتهستند،تدارك می بیند.از آنجا که براي ثبت اطلاعات همراه بردن یک دستگاه کامپیوتر که باید به طور مداوم بهرایانۀ موتور متصل باشد،مشکل بوده و کارکردن با آن براي افراد غیر متخصص از جنبه هاي نرمافزاري و سخت افزاري ایجاد اشکال می کند،وجود یک دستگاه قابل حمل با حجم کوچک کهبتواند در طول مسیر و در تمام لحظات،بدون نیاز به کاربر اطلاعات لازم را از رایانۀ موتور دریافت و در یک حافظه ذخیره کند،احساس می شود.تصمیم اداره نگاشت شرکت براي ساخت چنین دستگاهی،رفع این نیاز می باشد.

مطلب پیشنهادی:  مانیتورینگ دما و فشار داخل تایر اتومبیل TPMS

رایانۀ موتور خودرو براي برقراري ارتباط با دستگاه عیب یاب (Diag) از پروتکل KWP2000 با استاندارد ISO14230 استفاده می کند.

نوع فایل : PDF

تعداد صفحه : 87 صفحه

پسورد فایل : melec.ir

دانلود

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. باسلام
    بنده پروژه دانشگاهی دارم، میخواستم امکانش هست بنده رو راهنمایی بفرمایید؟