مهندس موفق الکترونیک

مهم ترین تولیدکنندگان PLC چه شرکت هایی هستند؟

آیا می‌دانید مهم ترین تولیدکنندگان PLC چه شرکت هایی هستند؟ امروز قصد داریم مهم‌ترین شرکت‌هایی که در هر کجای دنیا PLC می‌سازند را به شما معرفی کنیم. البته نگران نباشید! این لیست، لیست بلند‌بالایی نیست! دیدن ویدئوی زیر می‌تواند تا حدود زیادی تفاوت‌های برندهای مهم و مختلف تولیدکننده را برای شما روشن کند. و البته در ادامه‌ی این آموزش نیز همین مطلب را با توضیحات دقیق‌تری برای شما آماده کرده‌ایم.

اگر دارید فکر می‌کنید که آشنایی با تولیدکنندگان مختلف PLC چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ باید به شما بگوییم که ما؛ یعنی جامعه‌ی برنامه‌نویس‌ها، مهندس‌ها و تکنسین‌ها، درزمان انتخاب PLC، با برندهای مختلفی مواجه می‌شویم که ممکن است بسته به کاربرد مورد نیاز و جایی که داریم در آن کار می‌کنیم، به PLC های مختلفی نیاز داشته باشیم. بنابراین ضروری‌ست که خودمان را با این انواع و برند‌های مختلف و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها آشنا کنیم.

حتی در بعضی کاربردها نیاز می‌شود که از محصولات دو یا چند تولیدکننده در یک خط تولید استفاده شود. بنابراین حالا که در مورد اهمیت این موضوع شروع کنیم و به معرفی مشهورترین سازندگان بپردازیم تا با کاربردهای مختلف آن‌ها آشنا شویم. اگر با PLC أشنا نیستید توصیه می‌کنم مقاله PLC چیست‌ ؟ تاریخچه،نحوه‌ عملکرد، برنامه‌نویسی و کاربرد آن را مطالعه کنید.

زیمنس

کسی هست که در زمینه‌ی الکترونیک و صنعت کار کند و نام این غول تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی را نشنیده باشد؟! Siemens یا همان زیمنس؛ در حوزه‌ی تولید محصولات اتوماسیون و PLC نیز یکی از بزرگ‍ترین نام‌های جهانی محسوب می‌شود.

یک رده از محصولات شرکت زیمنس، کنترلرهای سیماتیک (SIMATIC) هستند که به کاربرانی که به عملکردهای مختلف نیاز دارند، گزینه‌های راضی‌کننده‌ای ارائه می‌دهند. شاید جالب باشد بدانید SIMATIC مخفف عبارت Siemens Automatic است و خود این نام معرف نقشی‌ست که این ماشین‌ها قرار است در صنعت و اتوماسیون ایفا کنند.

زیمنس از تولیدکنندگان plc

کنترلرهای سیماتیک ویژگی‌های استاندارد و فوق‌العاده‌ای دارند، از جمله امکان برقراری ارتباطات ساده‌ی اترنت TCP/IP و یا ارتباطات I/O تحت پروتکل پروفی نت (Profinet). همچنین امکانات پروفی‌باس (Profibus) نیز یا بر روی آن‌ها هست و یا به سادگی با نصب یک ماژول قابل اضافه شدن است.

مطلب پیشنهادی:  سنسور فشار سنج چیست؟ + کاربردهای صنعتی

برقراری ارتباطات ساده‌ی اترنت TCP/IP و یا ارتباطات I/O تحت پروتکل پروفی نت

هم‌چنین زیمنس ادعا می‌کند که نرم‌افزارهای مورد استفاده در کنترلرهای سیماتیک ، در پروسه‌ی اتوماسیون صنعتی بهترین عملکرد و بهره‌وری ممکن را دارند. این نرم‌افزار که SIMATIC STEP7 نام دارد، به کاربران خود امکان اجرای انواع تنظیمات، برنامه‌نویسی، تست و عیب‌یابی را در سطح کنترلرهای ساده، پیشرفته و حتی توزیع‌شده می‌دهند.

برنامه‌نویسان و مهندسان زیادی در سراسر دنیا با کنترلرهای زیمنس و پنل‌های کاربری آن‌ها آشنایی دارند ، به همین علت یکی از اولین انتخاب‌های شرکت‌ها همین محصولات هستند.

الن بردلی (Allen-Bradley)

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان PLC در آمریکا، شرکت Rockwell Automation است و یکی رده‌ی مهم از محصولات مهم آن‌ها یعنی کنترلرهای الن بردلی. این شرکت کنترلرهایش را در ابعاد متنوع، سازگار با انواع پروژه‌ها در هر ابعادی ارائه می‌دهد. سیستم‌های کنترلری بزرگ آن‌ها را PAC نیز می‌نامند که مخفف عبارت Programmable Automation Controllers به معنای کنترلر اتوماسیون برنامه‌پذیر است. PAC ها مناسب پروژه‌هایی هستند که اتوماسیون کامل در آن‌ها اجرا می‌شود.

plcهای الن بردلی

یک شبکه از این کنترلرهای بزرگ، در صورتی که بدرستی طراحی و نصب شوند می‌توانند کل یک کارخانه را مدیریت کنند.

از دیگر محصولات این شرکت کنترلرها و نرم‌افزارهای ControlLogix و SoftLogixهستند. یا GuardPLC ها که برای ایمنی سیستم‌های کنترلی کاربرد دارند.

همان‌طور که گفتیم الن بردلی برای پروژه‌هایی با انواع سایزها محصولاتی دارد. از مشهورترین محصولاتش برای کاربردهای کوچک MicroLogix، SLC500 و CompactLogix systems هستند.

والبته علی‌رغم اینکه به منظور استفاده‌های کوچک‌تر طراحی شده‌اند، اما تقریبا برای تمام کاربردهای صنعتی به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند. می‌توان با سرک کشیدن به کارخانه‌های مختلف متوجه شد که تقریبا در تمام خط تولیدها تعداد و انواع مختلفی از کنترلرهای این شرکت در میان تجهیزات مورد استفاده قرار دارند.

برنامه‌نویسی کنترلرهای الن بردلی با استفاده از RSLogix 5000 و یا نرم‌افزار جدیدتر Studio 5000 انجام می‌شود.

سری نرم‌افزار‌های برنامه‌نویسی RSLogix، در سال‌های طولانی و در نسخه‌های مختلف همراه کنترلرهای تولیدی این شرکت بوده‌اند و امروزه به یکی از قدرتمندترین ابزارهای اتوماسیون تبدیل شده‌اند.

مطمئن باشید که اگر قرار باشد در ایالات متحده‌ی آمریکا شغلی را که مرتبط با PLC باشد بر عهده بگیرید، این شغل به احتمال قوی نیاز به داشتن دانش کافی در مورد محصولات الن بردلی و نرم‌افزارهای RSLogix خواهد داشت!

مطلب پیشنهادی:  اتوماسیون چیست؟

ABB

یکی دیگر از تولیدکنندگان به‌نام و حرفه‌ای PLC، شرکت ABB ست. این شرکت گروه محصولات AC500 را ارائه می‌‌دهد که کاربردهای متنوع با ابعاد متنوعی را پوشش می‌دهند.

PLC های تولیدی شرکت ABB

یکی از ویژگی‌های محصولات این شرکت که آن‌ها را از تولیدات سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند، وجود ویژگی‌ای است که خود ABB آن را اصطلاحا “any module in any CPU” می‌نامند؛ تقریبا در این مایه‌ها که “هر ماژولی را با هر پردازنده‌ای استفاده کن”!

اما منظورشان از این شعار چیست؟ کنترلرهای AC500 این شرکت به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که شما در PLC تان از کدام نوع پردازنده (CPU) استفاده کنید! هر کدام که باشد، شما می‌توانید از تمام ماژول‌های کنترلی ارائه شده توسط این شرکت استفاده کنید. خب، ناگفته پیداست که این ویژگی چقدر می‌تواند ارزشمند باشد چرا که اولین فایده‌ی آن این است که در صورت خرابی، پیدا کردن جایگزین برای قطعات بسیار راحت‌ و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌‍تر خواهد بود.

یک ویژگی مشترک که در PLC های تولیدی توسط هر سه‌ی این شرکت‌ها وجود دارد این است که محصولات آن‌ها به صورت ماژولار ارائه می‌شوند. یعنی به مشتریان این امکان را می‌دهند که با توجه به نیازهای خط تولید یا فرآیند مدیریتی خود، ماژول‌های مختلف را انتخاب کنند. مثلا تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها را کم و زیاد کنند یا هرترکیب دلخواهی از آن‌ها را متناسب با نیازشان تهیه کنند.

مقایسه تولیدکنندگان PLC

PLC های کوچک‌تر

البته در کاربردهای کوچک معمولا تعداد و نوع ماژول‌های موجود در کنترلر ثابت است. به این معنا که مشتریان با یک PLC مشخص، با اجزاء و ورودی‌های مشخص وغیرقابل انتخاب مواجه هستند که همگی در یک پک واحد ارائه می‌شود. قیمت این نوع PLC ها معمولا پایین‌تر است و برای کاربردهای کوچک بسیار مناسب هستند.

تولیدکنندگان PLC

نکته‌ی دیگری که باید در مورد هر کدام از این برندها بدانیم این است که معمولا آن‌ها تمام ابزارها و قطعاتی که برای یک پروژه ی صنعتی نیاز داریم را دارند ؛ از PLC و HMI گرفته تا سوییچ ها و موتور درایورها. هر سه برند تقریبا تمام این‌ها را تولید می‌کنند تا تمام نیازهای یک پروژه را برآورده سازند!

مطلب پیشنهادی:  سنسور دما چیست؟

خلاصه مهم ترین تولیدکنندگان PLC

خب، حالا بیایید بر آن‌چه که گفتیم یک مرور سریع داشته باشیم.

در این قسمت از آموز‌ش‌ها، با سه برند مختلف از اصلی‌ترین تولیدکنندگان PLC آشنا شدیم. همان‌طور که احتمالا شما هم متوجه شدید یا حدس می‌زنید، می‌توان گفت که در میان این سه نیز، مشهورترین شرکت در کل جهان ، شرکت زیمنس است. در زیمنس شما هرچیزی از اداوات و تجهیزات الکترونیکی و الکترونیک صنعتی که تصورش را بکنید با بهترین کیفیت پیدا می‌شود! در ابعاد بزرگ و کوچک.

همچنین یکی دیگر از تولیدکنندگان مهم شرکت Rockwell Automation در ایالات متحده‌ی آمریکا ست که کنترلرهای الن بردلی از محصولات تولیدی آن است. نرم‌افزار‌های RSLogix که ابزار برنامه‌نویسی PLC ها هستند نیز از جمله تولیدات این شرکت‌اند که قدمت طولانی دارند و جدیدترین نسخه‌ی ارائه‌شده‌ی آن‌ها Studio 5000 است.

و سومین غول دیگری که در زمینه‌ی تولید PLC معرفی کردیم، شرکت ABB بود که این نیز سالهای سال است که در عرصه‌ی اتوماسیون و تجهیزات آن فعالیت می‌کند. AC500 آن‌ها پاسخ‌گوی هر نیازی‌ست که شما در یک پروژه‌ی اتوماسیون خواهید داشت!

و گفتیم که هرسه‌ی این شرکت‌ها قادرند نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کل پروسه‌ی اتوماسیون یک پروژه را از صفر تا صد برآورده کنند!

و البته بد نیست در جملات پایانی این نکته را نیز مجددا یادآور شویم که شرکت‌های فراوان دیگری نیز هستند که در زمینه‌ی ساخت و تولید PLC فعالیت می‌کنند. یک جستجوی ساده در گوگل حجم عظیمی از اطلاعات را در این رابطه بر سرتان آوار خواهد کرد!

لیست دیگر تولیدکنندگان PLC

ABB
Allen Bradley
Siemens
Mitsubishi
Honeywell
Motorola
Hitachi
General Electric
Modicon
Schneider Electric
Panasonic
Alstom
Bosch
Delta
Devolo
Echelon
Omron
ON Semiconductor
Qualcomm Atheros
SiConnect

مهم ترین تولیدکنندگان PLC

مثل همیشه امیدواریم که این آموزش تولیدکنندگان PLC برای شما مفید بوده باشد و دست‌کم الهام بخش شما برای درک موضوع واقع شود. حتما آموزش‌های بعدی را نیز همراه ما باشید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *