مهندس موفق الکترونیک

پروژه تایپ دو طرفه بی سیم با AVR و ماژول HM-TR

این پروژه شامل دو مدار می باشد.هرکدام از این دو مدار شامل یک قسمت فرستنده ، گیرنده می باشد که در هر دو مشابه می باشد.عنوان پروژه تايپ بي سيم ميان دو اتاق يا دو محل در يك خانه ، اداره يا ساختمان میباشد . دراين پروژه ما مي توانيم ميان دو محل ارتباط نوشتاري به صورت بيسيم برقرار كنيم . قسمت فرستنده و گیرنده از یک ماژول به نام HMTR استفاده می شود.مدارها در در فاصله محدودی از یکدیگر قرار میگیرند که از طریق پورت سریال به میکرو متصل می شوند و کاربر آنرا کنترل می کند و داده های مربوط به متن را به آن وارد می کند و داده های ارسال شده را می خواندکه این ارتباط به صورت متقابل میباشد.مدار دیگر در محلی دیگر قرار می گیرد که ما اطلاعات راارسال ودریافت کنیم که هر دو مدار به یک روش کار میکنند .فرکانس کاری هر دو فرستنده و گیرنده 915 مگاهرتز می باشد که برد عملی آن حدود 100 متر می باشد.

تایپ دو طرفه بی سیم با AVR

امروزه ارتباط بیسیم بین دو نقطه به دلیل ویژگی های سودمند،به ارتباط با سیم ترجیح داده میشود.میتوان ویژگی هایی نظیر افزایش فاصله با اندک هزینه،افزایش محدوده کاری،ارتباط سریعتر و… اشاره کرد که برای درک بیشتر این موضوع میتوان تفاوت بین دستگاه موبایل و تلفن ثابت را مورد بررسی قرار داد.

مطلب پیشنهادی:  پروژه ساعت دماسنج تاریخ با 7SEG

درمقیاس های کوچک و در قالب پروژه های دانشجویی میتوان ماژول های مخابراتی بسیاری را نام برد که ما به دلیل سادگی عملکردماژول،از ماژول HM_TR که یک ماژول با ارتباط دو طرفه(فرستنده و گیرنده) میباشد استفاده کرده ایم.در ادامه توضیحات مربوطه به ماژول آورده شده که نحوه ی عملکرد آن به طور مفصل شرح داده شده است.این ماژول ها به دلیل داشتن ارتباط سریال لازم است درکنار یک میکروکنترلر کار کنند.پس در این پروژه از میکروهای AVR نیز استفاده شده است.

هدف پروژه:

هدف اصلی این پروژه ایجاد ارتباط بیسیم بین دو میکروکه با این ماژول بایکدیگر در ارتباط هستند،میباشد.در ادامه توضیح مختصری ار نحوه ی عملکرد ارتباط سریال آورده شده،سپس خصوصیات و مشخصات قطعات بکار رفته شده آمده است و در نهایت یک پروژه عملی با ماژول های فوق شرح داده شده است.

ارتباط سريال

آموختيم كه در ارتباط سريال، بين فرستنده و گيرنده تنها يك سيم داده و) يك سيم زمين(وجود دارد . فرستنده بيتهاي داده را به صورت پشت سرهم)سريال(روي اين سيم قرار مي دهد و در سمت گيرنده نيز بيتها يك به يك دريافت شده و كنار هم قرار مي گيرند. با توجه به اينكه براي ارتباط سريال تنها يك جفت سيم ضروري است، اين نوع ارتباط براي تجهيزات مخابراتي و ارتباطات راه دور كاربرد وسيعي دارد . مثلاً ارتباطات در شبكه با كابل Cat-5 در فواصل چند متري واينترنت و خط تلفن در فواصل چند كيلومتري از اين نوع ارتباط استفاده ميكنند.تصوركنيد اگرارتباطات اينترنتي با اتصال موازي انجام مي شد، تمام معادن مس دنيا هم براي تأمين اين همه سيم كافي نبود.

مطلب پیشنهادی:  مختل کننده سیگنال های رادیویی یا جمر

ماژول HMTR

یکی از ماژول های فرستنده وگیرنده دیتا با قابلیت اتصال به کامپیوتر که با کمک آن میتوان براحتی اطلاعات را به صورت بی سیم بین دو میکرو یا بین دو کامپیوتر یا میکرو و کامپیوتر انتقال داد ماژول  HM-TR  میباشد. طبق مشخصات این ماژول جز خانواده برد ۵۰۰ متر میباشد و طبق دیتا شیت ان در صورتی که ماژول حداقل ۱ متر از زمین فاصله داشته باشد اطلاعات را تا فاصله ۲۳۰ متر ارسال میکند.ماژول HMTR يكي ديگر از ماژول هاي سريال است كه يك ماژول نيمه دو طرفه مي باشد و داراي سرعت انتقال اطلاعات از BPS 300 تا BPS 19200 مي باشد.اين ماژول در 2 نوع با خروجي و ورودي TTL براي اتصال به ميكرو و خروجي و ورودي RS232 براي اتصال به پورت سريال كامپيوتر مي باشد ونوع آنتن آن با بقيه ماژول ها متفاوت است و بايد براي آن از آنتن هاي بيسيم ( مانند تلفن هاي بيسيم ) استفاده كرد .

دانلود  پروژه

لینک کمکی: دانلود پروژه

  • نوع فایل PDF
  • تعداد صفحه :54

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. باسلام؛
    من یک سوال دارم در مورد این موضوع نیست… من یک مدار درست کرد با. Ic atmega 8 smd اما وقتی مدار را اندازی میکنم اولش پایه هایی که استفاده کردم داخل مدار یک هستن تابرسه ب دستور تعریفهای تمام پورت هام که پنج پایه را output. تعریف کردم و روی وضیعت صفر گذاشتم پایه صفر میشوند حتی این تعریف پایه ها را بعد از تعربف کریستال میزارم یک لحظه یک هستن و نمیخوام. این پایه ها حتی یک میلی ثانیه یک باشن علت چیست پایه هایبی که استفاده کردم
    Portc.0 & portc.1 &portb.3 & portb.2 $ portb.1

    • میلاد جهاندیده

      اگر دقیق متوجه شده باشم منظورتان این است که پایه های میکرو از همان اولش که روشن میشن صفر باشن . ببیند پایه های میکرو بصورت پیش فرض ورودی هستن و اگر پول آپ ها بصورت پیش فرض روشن باشن یک میشه پایه و تا زمانی که شما در کد ها دستور خروجی ندهید و صفر کنید این حالت میمونن البته پول آپ ها بصورت پیش فرض روشن نیستن .