مهندس موفق الکترونیک

تنظیم ضخامت خطوط در PCB آلتیوم دیزاینر

در بخش قبلی مجموعه جلسات آموزش نرم افزار آلتیوم دیزاینر با معیارهای انتخاب ضخامت خطوط در طراحی PCB آشنا شدیم. در این جلسه در مورد انواع روش های تنظیم ضخامت خطوط در نرم افزار توضیح می دهیم.

 تنظیم قانون ضخامت خطوط

اگر جلسات قبلی آموزش را دنبال کرده باشید، در جلسه ششم در مورد تنظیم چند قانون مهم در بخش design rules نرم افزار توضیح دادیم. یکی از مهم ترین تنظیماتی که باید انجام شود مقادیر ضخامت خطوط در طراحی مدار چاپی است.
آموزش Altium Designerجلسه نهم : تنظیم ضخامت خطوط

نکته مهمی که وجود دارد این است که بدیهی است در طراحی PCB خطوط مختلف با توجه به جریانی که از آنها می گذرد نیاز به ضخامت های متفاوتی دارند، به همین دلیل در این بخش در قسمت preferred size ضخامتی که بیشتر خطوط را با آن رسم می کنیم می نویسیم. در بخش min width حداقل ضخامت خطوط را که احتمال می دهیم خطوطی با ضخامت کمتر از آن در مدار چاپی نداریم را مشخص می کنیم و طبیعتا در بخش max width حداکثر ضخامت خطوط را تعیین می کنیم. شاید برایتان سوال به وجود بیاید که تنظیم حداقل و حداکثر ضخامت خطوط چه فایده ای دارد؟ به پاسخ این سوال را در جلسات آینده در مباحث بررسی صحت طراحی خواهیم پرداخت اما نکته ای مهمی که وجود دارد این است که حداقل ضخامت خطوط جزو ملاحظات ساخت مدار چاپی است، زیرا ساخت خطوط با ضخامت کم یکی از چالش ها در مراحل ساخت است و باید مقدار حداقل ضخامت خطوط قابل ساخت شرکت تولید کننده PCB که قصد داریم مدار خود را به آن بدهیم  را اطلاع پیدا کنیم.

مطلب پیشنهادی:  ساخت کتابخانه در آلتیوم - ساخت قطعات شماتیک

تعیین ضخامت خطوط

ابزار Interactive routing را انتخاب می کنیم و بر روی پایه قطعه مورد نظر کلیک می کنیم، سپس از صفحه کلید دکمه TAB را می زنیم.

آموزش Altium Designerجلسه نهم : تنظیم ضخامت خطوط

در بخش width from صخامت مورد نظر می نویسیم. دقت کنید این مقدار باید در محدوده تنظیم شده در بخش قوانین باشد.

تغییر ضخامت خطوط در هنگام رسم مسیر

معمولا رایج است که در طراحی به دلیل فشردگی PCB لازم است یک خط از بین پایه های یک آی سی یا از یک مسیر بسیار باریک عبور کند. در این مواقع لازم است که مقدار ضخامت خط برای عبور از مسیر باریک کاهش پیدا کند و مجددا به مقدار اصلی بازگردانده شود. برای این منظور کافی است در نقطه قبل از مسیر یکبار کلیک کنیم، سپس مانند توضیحات داده شده کلید TAB را فشرده و ضخامت خط را به مقدار کافی کم کنیم، سپس خط را از مسیر عبور داده و مجددا یکبار کلیک می کنیم و مجددا کلید TAB را می زنیم و ضخامت خط را به مقدار قبلی بازمیگردانیم. شکل های زیر یک نمونه از این حالت را نشان می دهد.

آموزش Altium Designerجلسه نهم : تنظیم ضخامت خطوط

آموزش Altium Designerجلسه نهم : تنظیم ضخامت خطوط

آموزش Altium Designerجلسه نهم : تنظیم ضخامت خطوط

امیدوارم این بخش از آموزش برایتان مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی:  لایه های برد مدار چاپی در آلتیوم قسمت دوم

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه

  1. سلام .
    استفاده بردم .
    سپاس

  2. سلام ممنونم از آموزش آلتیوم . خیلی وقت بود ضخامت ترک رو بلد نبودم و کلی وقت ازم میگرفت این آموزش کلی برام مفید واقع شد ممنونم ازتون .
    خدا ازتون قبول کنه سپاس بی نهایت